K

kurre2004

Om man ska ge höensilage, ska man då vaccinera mot botulism?? Och kan man känna sig säker då eller finns det ändå risk? :confused:
 
helt säker kan du aldrig vara, men vaccinerar man är man ändå mer säker än om man inte gör det. sen vet jag inte om det är lika viktigt att vaccinera när man ger hösilage som när man ger ensilage. Ring till en klinik och fråga! Jag personligen hade nog vaccinerat för säkerhets skull.
 
Det är upp till var och en hur man beslutar sig för att göra...
Olika veterinärer ger olika svar. En del säjer att det är självklart att man ska göra det, andra att det inte alls är nödvändigt, andra avråder, då de anser att det är större risk att hästen blir dålig av vaccinet än att den ska drabbas av botulism. Det beror helt på vilkne vet du frågar. Själv vaccinerar jag inte. Och som det nämndes tidigare, risken med botulism är mindre med hösilage än med ensilage.
 
Fakta om Botulism säger att denna bakterie inte kan växa om ts-halten är 50% eller högre, dvs. har du väldigt torrt hösilage så ska det inte vara någon risk, vissa väljer ändå att vaccinera och det kan ju bero på ex. varierande ts-halt i balarna eller att man ofta byter grovfoder och inte känner sig säker på ts-halten. Men om du har mer än 50% ts-halt i hösilaget ska du inte behöva vaccinera din häst mot botulism.
 
Jag har hört om en häst som vaccinerades och dog då den av någon anledning (kommer inte ihåg) hade nedsatt imunförsvar :o
Ägaren hade inte märkt något på hästen, så det verkar ju finnas risk att man själv smittar hästen om något inte riktigt stämmer!
 
Vi hade våra vaccinerade när vi fodrade med hösilage, har nu gått över på hö.

Fördelarna med att vaccinera vägde tyngre (enligt oss) än att inte göra det.
 
Själv tänker jag vaccinera min nu när han ska få hösilag, för jag vill inte ta risken. Läste för ett tag sen att inga vaccinerade hästar hade dött av botulism förra året. Chancen finns dock att de kan få det även om de är vaccinerade. Men de kan ju också faktiskt få botulism av vanligt hö också, så det är svårt att säga... :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
933
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
492
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp