Botulism pga mördarsniglar i hösilage

P

Peppan

Såg på TV igår att det kan bli ett stort problem med mördarsniglar i hösilage och ensilage i år pga fuktiga marker.

Man varnade hästägare för att använda hösilage och uppmanade lantbrukare att inte sälja hösilage till hästar då hästarna mycket lättare än nötkreatur blir sjuka i botulism.

Visserligen kan man ju vaccinera sina hästar men det är tydligen inte ett 100%-igt skydd.

Har man hosthästar är ju hösilage ett jättebra foder, att blöta höet på vintern om man har kallstall är ingen "hit" precis.

Någon som har några bra tips?

undrar...

Carina

Sv: Botulism pga mördarsniglar i hösilage

Såg också inslaget men jag tror nog att vi kommer fodra med hösilage ändå, men man får väl vara extra noga med att kolla balen innan utfodring och se till att hästarna är ordentligt vaccinerade så har man iaf gjort så gott man kan... Sen beror det väl på var man bor hur pass drabbad man blir av sniglarna. Bonden i inslaget sa att de hade 250-300 sniglar per bal och så mkt sniglar har vi nog inte här. Hoppas jag iaf!

Hur ser det ut för er? Har ni upptäckt mkt sniglar i strängarna vid pressning?

Vi har gott om mördarsniglar hos oss, men när vi tog hösilage i början/mitten av juni, så var det ju så torrt så vi såg inte många sniglar ute på vallen.

Undrar också hur sniglarna reagerar i torra hösilagebalar - blir det samma gift då som i blöta ensilagebalar?

Men vad ska man göra åt de små eländiga varelserna, får väl lägga vägsalt i ett tjockt lager runt om vallarna så de inte tar sig in på våren.....

Vi har gott om mördarsniglar hos oss, men när vi tog hösilage i början/mitten av juni, så var det ju så torrt så vi såg inte många sniglar ute på vallen.

Undrar också hur sniglarna reagerar i torra hösilagebalar - blir det samma gift då som i blöta ensilagebalar?

Men vad ska man göra åt de små eländiga varelserna, får väl lägga vägsalt i ett tjockt lager runt om vallarna så de inte tar sig in på våren.....

Det verkar ju tyvärr helt hopplöst att bli av med dom...

Risken för botulism är ju högre ju blötare fodret så det är väl kanske värre med sniglar i ett foder med låg ts men risken finns väl kvar vid högre ts-halter också?

Såg också inslaget men jag tror nog att vi kommer fodra med hösilage ändå, men man får väl vara extra noga med att kolla balen innan utfodring och se till att hästarna är ordentligt vaccinerade så har man iaf gjort så gott man kan... Sen beror det väl på var man bor hur pass drabbad man blir av sniglarna. Bonden i inslaget sa att de hade 250-300 sniglar per bal och så mkt sniglar har vi nog inte här. Hoppas jag iaf!

Hur ser det ut för er? Har ni upptäckt mkt sniglar i strängarna vid pressning?

Ja var i landet man bor spelar ju stor roll. Här i mina hemtrakter så är inte mördarsniglar något som vi lider av. Tycker väldigt synd om drabbade i landet. Att vara bonde i norrland känns bra just nu.

Kicki :)

Bor i södra Sverige och har inte sett några mördar sniglar där jag bor. Däremot så har många problem med dem i trakten och de bor högst 1 mil härifrån, vet inte varför men vi har inga här i alla fall och skönt är det.

Angående att analysera fodret så är det ju svårt att få ngt bra resultat när man tar på hösilagebalar eftersom det sker en "egen" process i varje bal. Även om man tar ett snitt av väldigt många balar när man tar analysen kan det ju mkt väl finnas bakterier i andra balar. Vi har småbalar också o då blir det ju ännu svårare att få ett representativt prov.

Bor i södra Sverige och har inte sett några mördar sniglar där jag bor. Däremot så har många problem med dem i trakten och de bor högst 1 mil härifrån, vet inte varför men vi har inga här i alla fall och skönt är det.

Jag bor i skåne. Hemma hos oss finns det inte mördarsniglar. Men jag har denna sommaren sett massor av svarta skogssniglar. De är så många fler än vanligt att jag har tänkt på det redan innan jag såg TVinslaget. Jag antar att de också kan hamna i balarna.

Det var bra att veta. Gäller detta hela Sverige eller vissa områden?

Vi ger våra lösdriftare hösilage. Nu ger vi dem ett hösilage med väldigt hög torrsubstans OCH vaccinerade hästar men visst blir man fundersam. Underligt att jag inte fått någon sådan information om det skulle gälla hela landet och alla lantbrukare.

Jag är ju i regel väldigt nogrann med kvalitén på det grovfoder jag slänger ut till hästarna. Så jag skulle vilja ha en riktig varning för att ta upp detta som ett argument hos oss att byta till hö. Men finns det verkliga varningar i det område man köper sitt foder ifrån så ska man nog vara försiktig. Jag ska höra mig för härikring iaf.

Tusen tack för länkarna. Det verkar ju vara ett och samma ärende hela det här dramat handlar om. Vad ordförande Bengt uttalar sig om. Jag hoppas att det kommer mer fakta från undersökningar av hösilaget i allmänhet också.

Gunnar Pettersson på Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala är oroande:
- Det är risk för att korna får botulism och blir sjuka. Och fodret får absolut inte säljas till hästägare för då kommer risken för döda hästar att öka dramatiskt, för häst är mycket känsligare än nötkreatur!
Det låter ju ganska allvarligt. Frågan är om detta är hans egna ord eller journalistens överdramatiserande. Jag kommer absolut att prata med vår bonde om detta. Undrar fortfarande vad för analys man kan göra? Någon som vet mer?

OCH min fundering är också - pratar de om HÖsilage eller ensilage?

Blir nog inget hösilage i år då hade tänkt haft det ute till dom iår men då blir det hö rakt över ändå. tur att man tar eget. och att man inte redan har beställt.

Läste på sva's sida men hittar inget om vad för analys som kan utröna om hösilaget/ensilaget drabbats utav detta. Någon som vet? Är det bakterierna man letar efter när man gör analysen? Eller spår utav sniglar?

När vi skördade vårt hösilage i Juni var det snustorrt och jag såg inte en enda snigel (har inga mördarsniglar här i alla fall) och hösilaget vändes några gånger så det var ganska torrt. En bonde som skördar till kor fast det är väldigt fuktigt i marken och de aldrig vänder strängarna så kan jag tänka mig att det blir en massa sniglar. Det beror helt på när och hur det är skördat. Tror inte man ska få panik utan skilja på olika hösilage alt. ensilage.

Jag antar att det är en vanlig hygienisk analys de menar att man kan göra. Då kollar man ju om det finns t ex höga halter av jäst- och mögelsvampar och även andra giftiga bakterier tror jag. Minns inte helt säkert. Men om du kollar på hygienisk analys så borde du få upp mer specifikt vad de analyserar vid en sådan.

Helt ärligt så tror jag faktiskt att detta är något överdramatiserat. Javisst är mördarsniglar ett stort regionalt problem och absolut är det inget kul att få in dessa hemskingar varken i trädgården eller i ensilage eller hösilage. Men problemet är faktiskt störst för de ekologiska bönderna i de trakter som mördarsniglarna härjar som värst. De kan inte kemiskt bekämpa dem som de konventionella bönderna kan. Får du in över 200 sniglar per bal så i ärlighetens namn bör du ha noterat detta redan ute i fält!!! Det är omöjligt att inte se dessa äckliga varelser.

För det andra så trivs mördarsniglar när det är blött och mörkt. Vid ensilering av hösilage vill man ha torrt och fint väder annars får man inte någon bra fermenteringsprocess och får kassera balarna av andra hygieniska orsaker än mördarsniglar.

För det tredje skulle jag notera att jag hade massa mördarsniglar i sträng hade jag efter kemiskbekämpning satt plogen i vallen direkt och gjort allt för att bli av med dessa sniglar i fält - ett 3:e världskrig om så skulle behövas eller klippa av huvudet på sniglarna en och en för hand.

Du har inga egna vallar, va?!:devil:
Så som du pratar gör man om man äger en häst eller om man köper foder...:angel:
Vad är det för medel du tycker att man ska spruta på?

*KL*
Detta kan bli ett ganska stort problem och det är klart att man är lite oroad.
Många funderingar blir det.
Ska man slå med lårstubb?
Normalt sett vill man ju inte röra i hösilaget men kanske man ska vända det iår och få "skakat ut dem"? Nej, det funkar säkert inte heller.
Har hört att det finns något medel som man kan spruta på som är godkänt bla i Norge och Danmark men inte i Sverige, någon som vet vilket medel det är?

/Malin

Borde vara väldigt olika i olika delar av landet. Nu börjar det komma lite regn här med, men här har ffa TORKAN varit ett problem, bristen på regn har gjort att det växt dåligt. Nu så i elfte timmen räddades det ju ändå, men många är försenade med grovfoderskörden iom att det varit så jämrans torrt att det inte växt. Mitt bete såg ut som augustibete i juni (nu ser det bättre ut, och mer regn samt att det vilar borde ordna till det sista med).

Men, kanske var en mening med att jag i år gjorde en 'när fan blir gammal blir han religiös'-kovändning i år och faktiskt - kors i taket -- påbörjat grundvacc för botulism för valacken.

Men, får höra med min bonde hur det är på snigelfronten.

På jobbet har vi vanliga trädgårdssniglar en masse i rabatterna normalt, i år har inte en enda rackare synts till, torkan som sagt. Så, antar det slår otroligt olika över landet?

Jag tror inte sniglar har ställt till det för hösilaget i Skåne. Vi fick en torr fin period som var optimal för höskörd och jag kan inte ge mig till minnes att det fanns mkt sniglar i markerna då. MEN NU... när det har regnat som det har gjort den senaste tiden- Ja nu vimlar det av sniglar...

Är jag rätt på det eller ute och seglar helt, vad säger andra skånebor?

Är lite nervös eftersom detta blir mitt första år med hösilage...

Usch!! Nu blir jag orolig, hos oss kryllar det av mördarsniglar och hösilage ingår i vår hyra hos den bonden jag står :eek:
måste prata med honom och höra hur det ser ut!!

Frågan är om han låter oss få hö då i stället..ska kolla med mina stallkamrater om vi kan prata ihop oss och sen prata med honom :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 947
Senast: Snowball
·
Hästvård Hej alla kloka bukefalister. Min Dorri har torrhostat ett tag, ungefär samtidigt som han gick över på hö o han hostar även när jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 918
Senast: ad_hoc_80
·
Foder & Strö Kele fick ju lunginflammation tre veckor gammal och följde upp med en övre och nedre luftvägsinfektion plus begynnande...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama