- Svar: 15
- Visningar: 1 585
Efter att en ryttare startat fler än tolv starter inom en tidsperiod på 30 dagar har Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd nu fattat beslut om att resultat ska strykas. Dessutom tilldelas ryttaren böter på 5000 kronor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt galet faktiskt!Det är alltså OK att starta en 4-åring 12 gånger på en månad? Hur hinner man med det? OBS! inte ironi, undrar verkligen. Det är alltså 3 starter varje helg/vecka? Träna på riktigt däremellan lär man ju inte hinna så mycket. Eller är starterna så "enkla" att de inte är jobbiga?
Jag tänkte först som du men det syftas nog på anmälaren som antagligen är en domarkollega.Helt galet faktiskt!
Det är ju 3 starter per vecka. Det gör man ju inte med NÅN häst.
Sen undrar jag om det är en domare som det handlar om? Då är det ju ännu värre än om det är en random person
Jag citerar ur artikeln
"Under tävlingen gjorde ryttaren sin trettonde start med en 4-årig häst, vilket föranledde att anmälaren blev uppringd av en domarkollega som påtalade situationen."
En domarKOLLEGA alltså
Det är ju en hyfsat ny regel så jag hoppas verkligen de justerar den , jag håller med om att det är helt galet med tre starter i veckan i snitt. Även för äldre hästar kan jag tycka det är mycket. Det är ett meeting varje helg en hel månad i streck om man gör tre starter per meeting, jag känner ingen vettig människa som låter sina hästar tävla så mycket.Det är alltså OK att starta en 4-åring 12 gånger på en månad? Hur hinner man med det? OBS! inte ironi, undrar verkligen. Det är alltså 3 starter varje helg/vecka? Träna på riktigt däremellan lär man ju inte hinna så mycket. Eller är starterna så "enkla" att de inte är jobbiga?
Exakt - jag tror att det kan vara kvaljakt som gör att sånt händer - sen blir resultatet ändå inte så särskilt braDet är ju en hyfsat ny regel så jag hoppas verkligen de justerar den , jag håller med om att det är helt galet med tre starter i veckan i snitt. Även för äldre hästar kan jag tycka det är mycket. Det är ett meeting varje helg en hel månad i streck om man gör tre starter per meeting, jag känner ingen vettig människa som låter sina hästar tävla så mycket.
Tråkigt att regeln ens ska behövas dock. Något år innan regeln infördes fanns en Childrenryttare som är bekant till en bekant till mig. Hen gav sig sjutton på att kvala till inomhus-SM. Hen gjorde bl a 14 starter i 120 under en 30-dagarsperiod. Inom denna period var det bland annat ett intervall på 8 dagar där hen gjorde fem starter på fem olika tävlingsplatser, minst 1 h restid till varje. Hen har hästkunniga familjemedlemmar. Visserligen en äldre häst men ändå. Hen tog sig till SM till slut och hamnade i sista femtedelen i resultatlistan. Jag undrar jag om det verkligen var värt det.
Det är ju en hyfsat ny regel så jag hoppas verkligen de justerar den , jag håller med om att det är helt galet med tre starter i veckan i snitt. Även för äldre hästar kan jag tycka det är mycket. Det är ett meeting varje helg en hel månad i streck om man gör tre starter per meeting, jag känner ingen vettig människa som låter sina hästar tävla så mycket.
Tråkigt att regeln ens ska behövas dock. Något år innan regeln infördes fanns en Childrenryttare som är bekant till en bekant till mig. Hen gav sig sjutton på att kvala till inomhus-SM. Hen gjorde bl a 14 starter i 120 under en 30-dagarsperiod. Inom denna period var det bland annat ett intervall på 8 dagar där hen gjorde fem starter på fem olika tävlingsplatser, minst 1 h restid till varje. Hen har hästkunniga familjemedlemmar. Visserligen en äldre häst men ändå. Hen tog sig till SM till slut och hamnade i sista femtedelen i resultatlistan. Jag undrar jag om det verkligen var värt det.
Men vafan.En jag känner till gjorde 21! starter på en månad i120 för att kvala till Falsterbos amatörtour.
(och så undrar folk varför regler behövs)
Men vafan.
Fattar man inte att hästn typ inte är klar om man inte får resultat på 21 starter?
Hur räknades det?Hon 'vann' ju att få starta i touren. Det var innan det fanns restriktioner på hur många starter som räknades så hästen vann/var placerad typ varje start.
Hur räknades det?
Var det antalet placeringar som räknades?
Aha ja då förstår jag att det snabbt spårade ur.Precis. Man fick x poäng för en vinst, y poäng för andraplats osv
Haltast häst vinner! typ.Aha ja då förstår jag att det snabbt spårade ur.