Böter och strukna resultat efter för många starter

Det är alltså OK att starta en 4-åring 12 gånger på en månad? Hur hinner man med det? OBS! inte ironi, undrar verkligen. Det är alltså 3 starter varje helg/vecka? Träna på riktigt däremellan lär man ju inte hinna så mycket. Eller är starterna så "enkla" att de inte är jobbiga?
 
Men alltså, vissa ska ju inte ha hästar. En stackars 4 åring tidigt på året dessutom. Hästen är ju inte en maskin. Sen tycker jag att 12 starter på en månad är galet oavsett, hur ens som sagt hinns det med.

Men det är så typiskt folk som "råkar" göra fel. Dom "visste inte om reglerna" "domaren och arrangörerna borde ha upplyst om det". Hur kan folk inte anse att dom har ansvaret för sin hästs välbefinnande.
 
Jag skulle själv vara rätt trött efter 12 starter på en månad, alltså i mina egna muskler och huvud. Men nu har jag ju ett liv utöver hästarna, och 4-åringen kanske fick en sommar i hagen därefter?
 
Det är alltså OK att starta en 4-åring 12 gånger på en månad? Hur hinner man med det? OBS! inte ironi, undrar verkligen. Det är alltså 3 starter varje helg/vecka? Träna på riktigt däremellan lär man ju inte hinna så mycket. Eller är starterna så "enkla" att de inte är jobbiga?
Helt galet faktiskt!
Det är ju 3 starter per vecka. Det gör man ju inte med NÅN häst.
Sen undrar jag om det är en domare som det handlar om? Då är det ju ännu värre än om det är en random person

Jag citerar ur artikeln
"Under tävlingen gjorde ryttaren sin trettonde start med en 4-årig häst, vilket föranledde att anmälaren blev uppringd av en domarkollega som påtalade situationen."

En domarKOLLEGA alltså
 
Helt galet faktiskt!
Det är ju 3 starter per vecka. Det gör man ju inte med NÅN häst.
Sen undrar jag om det är en domare som det handlar om? Då är det ju ännu värre än om det är en random person

Jag citerar ur artikeln
"Under tävlingen gjorde ryttaren sin trettonde start med en 4-årig häst, vilket föranledde att anmälaren blev uppringd av en domarkollega som påtalade situationen."

En domarKOLLEGA alltså
Jag tänkte först som du men det syftas nog på anmälaren som antagligen är en domarkollega.
 
Det är alltså OK att starta en 4-åring 12 gånger på en månad? Hur hinner man med det? OBS! inte ironi, undrar verkligen. Det är alltså 3 starter varje helg/vecka? Träna på riktigt däremellan lär man ju inte hinna så mycket. Eller är starterna så "enkla" att de inte är jobbiga?
Det är ju en hyfsat ny regel så jag hoppas verkligen de justerar den , jag håller med om att det är helt galet med tre starter i veckan i snitt. Även för äldre hästar kan jag tycka det är mycket. Det är ett meeting varje helg en hel månad i streck om man gör tre starter per meeting, jag känner ingen vettig människa som låter sina hästar tävla så mycket.

Tråkigt att regeln ens ska behövas dock. Något år innan regeln infördes fanns en Childrenryttare som är bekant till en bekant till mig. Hen gav sig sjutton på att kvala till inomhus-SM. Hen gjorde bl a 14 starter i 120 under en 30-dagarsperiod. Inom denna period var det bland annat ett intervall på 8 dagar där hen gjorde fem starter på fem olika tävlingsplatser, minst 1 h restid till varje. Hen har hästkunniga familjemedlemmar. Visserligen en äldre häst men ändå. Hen tog sig till SM till slut och hamnade i sista femtedelen i resultatlistan. Jag undrar jag om det verkligen var värt det. :(
 
Det är ju en hyfsat ny regel så jag hoppas verkligen de justerar den , jag håller med om att det är helt galet med tre starter i veckan i snitt. Även för äldre hästar kan jag tycka det är mycket. Det är ett meeting varje helg en hel månad i streck om man gör tre starter per meeting, jag känner ingen vettig människa som låter sina hästar tävla så mycket.

Tråkigt att regeln ens ska behövas dock. Något år innan regeln infördes fanns en Childrenryttare som är bekant till en bekant till mig. Hen gav sig sjutton på att kvala till inomhus-SM. Hen gjorde bl a 14 starter i 120 under en 30-dagarsperiod. Inom denna period var det bland annat ett intervall på 8 dagar där hen gjorde fem starter på fem olika tävlingsplatser, minst 1 h restid till varje. Hen har hästkunniga familjemedlemmar. Visserligen en äldre häst men ändå. Hen tog sig till SM till slut och hamnade i sista femtedelen i resultatlistan. Jag undrar jag om det verkligen var värt det. :(
Exakt - jag tror att det kan vara kvaljakt som gör att sånt händer - sen blir resultatet ändå inte så särskilt bra
 
Det är ju en hyfsat ny regel så jag hoppas verkligen de justerar den , jag håller med om att det är helt galet med tre starter i veckan i snitt. Även för äldre hästar kan jag tycka det är mycket. Det är ett meeting varje helg en hel månad i streck om man gör tre starter per meeting, jag känner ingen vettig människa som låter sina hästar tävla så mycket.

Tråkigt att regeln ens ska behövas dock. Något år innan regeln infördes fanns en Childrenryttare som är bekant till en bekant till mig. Hen gav sig sjutton på att kvala till inomhus-SM. Hen gjorde bl a 14 starter i 120 under en 30-dagarsperiod. Inom denna period var det bland annat ett intervall på 8 dagar där hen gjorde fem starter på fem olika tävlingsplatser, minst 1 h restid till varje. Hen har hästkunniga familjemedlemmar. Visserligen en äldre häst men ändå. Hen tog sig till SM till slut och hamnade i sista femtedelen i resultatlistan. Jag undrar jag om det verkligen var värt det. :(

En jag känner till gjorde 21! starter på en månad i120 för att kvala till Falsterbos amatörtour.

(och så undrar folk varför regler behövs)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 130
Hoppning Börkjar att bli trött på att tävla i skåne. Alltid stora starfält med väldigt dåliga prispengar. Och så dessa ändringar av startlistor...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: Fannih
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 541
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp