M

My Beauty

Jo jag måste fråga tycker ni att jag ska vacinera imot botelism då jag har ett hö-ensilage?Jag har fått så många olika åsikter av vänner, så jag undrar vad tycker ni?

Sv: Botelism?

Nae.. Tycker inte att de e nödvändigt, jag har hört av en vetrinär att de bot-vaccinet som finns nu inte är så jätte bra å skyddar inte ordetligt. Men mitt sto e vaccinerat mot bot.

jag vacc. inte. det beslutet grundar jag på vad jag fick höra av vet. på skara när min häst stod där för en omfattande operation (dom gav alla hästar hösilage utan att vacc.) efter vad jag fick höra där så är inte vacc. någon "garanti" för att hästen inte kan få botelism i alla fall.

det viktigast är enligt dom hur hösilaget är skördat, att det inte är slaget lågt, så jag köper ett dyrare hösilage som är slaget en bit ovanför backen (2-a skörden slår min lev. lägre och ger till kossor)
det minimerar att det kommer jord och kadaver i balarna som kan ge botulism. kan jag inte få ett hösilage av den kvaliteten ger jag hellre hö.

så tycker/gör jag ;)

Som någon skrev så skyddar vaccinet bara mot en del av de olika typer av botulism som finns.
Själv vågar jag inte chansa, utan vaccinerar mina hästar.

Immer

jag hade vaccineat utan att fundera över det om det varit mina hästar..

men mest för att jag aldrig skulle kunna leva med tanken att det var mitt fel om hästen dog i botulism. (om det skulle hända)

Men den typ vaccinationen skyddar mot, är just den typ som är farlig för hästar.

Läs i tidigare trådar i ämnet!
Frågorna kommer tillbaka varje höst!

LIA

Jag säger som Immer - jag vågade inte chansa när jag fodrade med hösilage så jag vaccinerade. Jag vet att det är möjligt att hästen får botulism ändå och att vissa veterinärer säger att det inte behövs.

Men som vanligt så har även veterinärerna olika åsikter och min tyckte inte jag skulle chansa.

ps. Jag tyckte det var så jobbigt med dessa stora klumpiga balar med väldigt skiftande kvalite så jag började med hö istället.

Det finns flera typer av botulism som är farlig för hästar.

Jag hade min häst uppstallad hos en veterinär tidigare. Han vaccinerade inte sina hästar, eftersom vaccinet inte var verksamt mot alla typer av botulism. Dessutom menade han att det fanns risker med att vaccinera också, och detta sammantaget gjorde att han inte vaccinerade.

Immer

Det är så onödigt att chansa med saker som man kan förhindra.
Nej vaccinet är inget 100 % skydd, men jag skulle aldrig stå ut med skuldkänslorna ifall något hände och jag inte gjort det jag kunnat för att förhindra det.

Men alla tycker olika, min häst är den ende av 10 st hemma som är vaccinerad :crazy:
Och dom äter hösilage allihopa.

Ashira skrev:
Jag säger som Immer - jag vågade inte chansa när jag fodrade med hösilage så jag vaccinerade. Jag vet att det är möjligt att hästen får botulism ändå och att vissa veterinärer säger att det inte behövs.

Men som vanligt så har även veterinärerna olika åsikter och min tyckte inte jag skulle chansa.

ps. Jag tyckte det var så jobbigt med dessa stora klumpiga balar med väldigt skiftande kvalite så jag började med hö istället.
vi har 40 kg balar istället för dom stora som väger som en häst...

My Beauty skrev:

Det hade aldrig fungerat med mina två kallblod - i vintras när det var som kallast åt de mellan 20 och 25 kg per häst och dygn :D

Immer

Immer skrev:
Det hade aldrig fungerat med mina två kallblod - i vintras när det var som kallast åt de mellan 20 och 25 kg per häst och dygn :D

Immer
förstår dig.

Vi har bara haft höensilage sen i våras...
Men ska flytta snart så det blir nog hö igen då.... Men tycker bäst om ensilage

My Beauty skrev:

Jo de är ju förstås lite smidigare. :) Men vi hyrde in oss och de köpte bara de stora. (Som vi hjälpte till med att släpa på :crazy: )

Jag vaccinerar min häst mot botulism just pga. som en annan här har skrivit, för at tjag inte skulle stå ut med skuldkänslorna IFALL hästen skulle dö av botulism...

Just nu har vaccinet gått ut, men han äter fortf. hösilage, inget har hänt :crazy:

På en föreläsning min mamma var på sa en veterinär att botulismviruset endast skyddar mot ca 3 av 9 möjliga virus. Så det är egentlgien ganska onödigt med vaccination men men... bäst att vara på den säkra sidan.

Ashira skrev:
Jo de är ju förstås lite smidigare. :) Men vi hyrde in oss och de köpte bara de stora. (Som vi hjälpte till med att släpa på :crazy: )

OM vi skulle haft dom stora hade vi fått slänga jämt. det går inte åt tillräckligt fort hos oss nämligen...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 156
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar