BoT i 36 timmar???

L

Love_energy

Varför skulle man få för sig att ha BoT bandage på en häst i 36 timmar i sträck? Sen ta av dem under en dag sen 36 timmar igen..
Vad skulle det bli bättre av? :confused:

Man ska väl typ bara ha den på 2-8 timmar max?

Sv: BoT i 36 timmar???

Man kan ha BoT dygnet om om man vill. Jag har haft det många ggr, haft det mer än 36 h i sträck med.
Vad man vill åt? Den ökade värmen och de effekter den ger.

2-8 h är något du, eller den du hört det av, fått om bakfoten. Dock rek tillv att man vänjer in BoT och inte har det på lång tid direkt. Jag har dock kört 12 h i sträck från första användningen utan minsta neg effekt eller neg reaktion.

Har paddar och ryggstycke.

Man ska väl typ bara ha den på 2-8 timmar max?

de är lite fel..jag blev rekomenderad att ha på de 12 timmar helst mera när min pålle behövde de.

däremot måste man ju vänja in dom med några timmar i taget tills man kan ha på dom länge.

Jag har haft det, eller ja med uppehåll av ridturerna.

Därför att min häst behöver dem, hon får gallor och det hjälper hennes bakben jättemycket när hon har dem på och gallorna blir mindre och hon blir mindre stel.
Brukar ha 1-2 dagar i veckan hon inte har dem.

Men jag ser inget fel på att ha på dem 36 timmar på en invand häst.

Sascha - ett tips annars är att rida med dem, ger ännu bättre effekt. Alltså linda med BoT padd under lindor när du rider. Rörelse förbättrar funktionen. Dock som jag fattar det så har dina de i hagen med, då får du ju rörelsen ändå.

Okej, jo det skulle säkert gå men som du förstått har hon dom ju i hagen också så jag tror jag får bra effekt :)
Men tack för tipset om hon skulle ha en risig dag skulle det säkert vara bra att ta en skritt-tur med dom.

Mm, kan ju vara bra att ha i åtanke sen om det blir lerigt eller ngt så det inte fungerar så bra i hagen.

Jag har haft mina på både i skritt, trav och galopp. Visst det blir lite stallbandage över det hela och inte lika 'nätt' som med annan padd, men effekten får vinna över det estetiska ;)

Jag brukar, när jag använder dem, linda dem + fleece, dvs som stallbandage innan ridturen, rida med dem och sen låta dem sitta kvar efteråt in i boxen/ut i hagen (beroende på väder).

Nä precis, då känns det inte så lockande att ha dem på, så då kanske man kan skritta fram med dem istället eller nåt, vet inte om jag vågar rida med dem helt ordentligt, kanske när man prövat ett par ggr, nu funderar jag ju iofs på att köpa sådana med kardborre för jag är så trött på att linda :angel:.

att rida med dom är inga problem, jag rider varje dag med dom om ja inte nu inte ska ut i skogen i lera och gå i vatten o så och de funkar hur bra som helst..ser inte klumpigt ut heller.

jag har både dom små mer ridpaddarna och rider alltså inte med dom stora stallbandagepaddarna och rekomenderar starkt att rida med dom.

Har mejlat de som säljer BOt och de sa att de kan gå med det dygnet runt förutom när man rider (beroende på vad man har). Jag har känskydd till min häst för han har haft knäledsinflamation och skule haft det i hagen, men det glider ner när han går för mkt.
Men det står att man ska använda BOT 2 veckor sen utan 1 vecka och sen använda 2 veckor och hålla på så där för att effekten inte ska sluta verka. Vet inte om det är så men kör så på min polle iaf.

OKey:D Tack för alla svar!:laugh:

Tänkte mest på all hysteri man hört om invänjning och ramaskrik på folk som inte haft invänjning osv..

Men då kan jag med ha det på min pålle, då han med har gallor som behöver bekämpas.:laugh:

När jag började med mina BoT för flera år sedan fanns det ingen bruksanvisning. Dvs ingen invänjning och det gick lika bra ändå.

de kan gå bra men de kan gå väldigt dåligt också.
min häst har aldrig reagerat på BoT på de sättet och har aldrig behövt någon direkt lång invänjning men vissa hästar reagerar väldigt starkt på dom och då är invänjning viktigt.

min ena häst svettades med täcket första gången han hade det på natten. den andra gjorde inte det, trots att hans täcke var tjockare.

så ja, det är olika från häst till häst.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 952
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
796
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
635
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka