Bostadsmarknaden just nu

kolblakkur

Trådstartare
Vi har en bostadsrätt i en skånsk ort med goda kommunala pendlingsmöjligheter, både till Malmö och Kristianstad. Om två år kommer man även att kunna pendla kommunalt till Helsingborg. Det vi funderar på är om det kan öka värdet på lägenheten - att det kommer en ny tåglinje till orten?

Nu när räntorna är så låga: är det läge att sälja? Är folk mer köpbenägna nu?

Är det läge att köpa? Vi funderar på om vi ska "passa på" och köpa hus nu när räntorna är så låga, men det förutsätter ju att man får sålt nuvarande boendet.

En sak som eventuellt kan göra folk mindre köpbenägna just nu är att det tillkommit amorteringskrav på nya lån, vilket gör att de i sin gamla lgh/hus kanske inte har ett krav på sig att amortera men skulle få det om de tex köpte er lägenhet.

Goda kollektiva pendlingsmöjligheter ;)

Jag tror inte att folk är så förutseende att de nu tänker på att det kommer en ny tåglinje om två år. Så ur den aspekten finns det väl ingen anledning att köpa just nu.

Som Gabbi skriver så kommer det mer amorteringskrav nu. Samtidigt som räntorna är jättelåga. I Stockholm just nu är utbudet på bostäder så långt och antalet spekulanter så många att det driver upp priserna mer än ränte- och amorteringsförutsättningar. Kanske är det samma på attraktiva Skånska orter?

Är det läge att köpa? Vi funderar på om vi ska "passa på" och köpa hus nu när räntorna är så låga, men det förutsätter ju att man får sålt nuvarande boendet.

När du skriver så får jag intrycket att det inte är en självklart att ni kommer få sålt bostadsrätten snabbt? Hur stor är efterfrågan?

När du skriver så får jag intrycket att det inte är en självklart att ni kommer få sålt bostadsrätten snabbt? Hur stor är efterfrågan?
Ditt intryck är rätt ;) Efterfrån är inte så stor att vi vågar förutsätta att vi får sålt inom rimlig tid. Nästan så att man borde sälja med länge till tillträdesdag och hoppas att man hittar ett hus på den tiden... :(

Ditt intryck är rätt ;) Efterfrån är inte så stor att vi vågar förutsätta att vi får sålt inom rimlig tid. Nästan så att man borde sälja med länge till tillträdesdag och hoppas att man hittar ett hus på den tiden... :(

Om det redan finns goda pendlingsmöjligheter till Kristianstad och Malmö, och efterfrågan trots det är låg, har jag svårt att tro att goda förbindelser till Helsingborg gör någon större skillnad. Sedan kan ju såklart efterfrågan öka av andra orsaker, som stor efterfrågan närmare städerna (kan ju ana var du bor med tanke på vad du skriver om pendlingsmöjligheter ;) ) men det kan man ju säkert aldrig veta.

Om efterfrågan är låg antar jag att priserna inte heller är så höga. Då spelar ju räntorna mindre roll eftersom lånen är mindre.

Vad som är smartast för er beror ju på förutsättningarna. Hur enkelt blir det att hitta ett hus? Kan ni sälja först och på goda grunder tro att ni hittar ett hus snabbt? Om det är svårt att hitta ett hus. Är dubbelt boende ett alternativ för en övergångsperiod?

Det är säljarens marknad i många regioner, problemet är väl att säljaren ofta vill köpa i en minst lika het region som han vill sälja i.

Men för den som ska sälja för 3-5 mille och köpa för mellan 2 till 3 mille, ja då är det väl sälj läge

Jag tror inte att folk är så förutseende att de nu tänker på att det kommer en ny tåglinje om två år. Så ur den aspekten finns det väl ingen anledning att köpa just nu.
Tänkte snarare att det kanske bäst att vänta med att sälja tills den nya tåglinjen kommer :)

Har pratat med en mäklare på orten nu. Tydligen är där ett uppsving sedan några månader tillbaka så vårt boende bör inte vara svårsålt :) Det har tydligen lossnat rejält. När jag berättade vad vi gav för lägenheten så sa han att vi gjort en bra affär, så det låter lovande :) Nu ska man bara fundera ut på var man isåfall ska flytta... Ser fram emot värderingen om två veckor!

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar