Små lagvidrigheter? Du säger själv att 38000 i skattelättnad inte var nog för dig. Ni köpte en bil per år, körde tolv mil varje arbetsdag och gick plus minus noll. Det brottet jämfört med ex tv-licens är stor skillnad för mig.
Och jo, jag betalar tv-licens. För jag har tv. Det är mitt val, att ha den kostnaden, och jag är vuxen nog att stå för mina val till skillnad från dig. Alternativet är att slänga ut tv:n. (Fast jag egentligen tycker tv-avgiften skulle tas från skattemedel. Det skulle räcka långt om bara vissa skattesmitare växte upp och tog ansvar för sina personliga kostnader.)
Nu ska vi se den verkliga kostnaden att köra en relativt ny och säker bil är ca 50 kr per mil. Staten medger 18 kr per mil i avdrag minus 10 000.
Jag vet inte hur många miljoner vi alla får stoppa in i tågtrafik o busstrafik för där har ju passagerarna inte råd att betala själva, hela kostnaden för resan.
Jag stod för mitt val, Tack vare det så kom 8 personer säkert till och från jobbet under många år.
Då jag hade varmgarage så slapp alla att sätta sig i en kall o nerisad bil.
Vi använde väl ungefär 1/6 av det bränsle vi skulle använt om alla åkt lagligt var för sig.
Jag hade kollat upp om vi lagligt fick bilda en ekonomisk förening med fulla avdrag för kostnaderna, så icke alltså valde vi medvetet att snuva till oss de bidragspengar som andra fick sig övergödslade.
Och därför säger jag att jag varken hade eller har några moraliska betänkligheter.
Så här i efterhand så kan man se att både vi och kommunen där vi bor tjänade på förfarandet
I dagsvärde motsvarade den totala årsinkomsten ca 4,8 miljoner kronor som det skattades för minus de 38 000 per skalle.
Sedan flyttade jag utomlands och de andra bytte jobb efterhand.
Vad det gället tv avgiften så anser jag att den helt klart ska vara obligatorisk. Tv avgiften betalas in, man erhåller ett kort till sin dekoder och kan sedan titta på de program man valt att betala för.
Naturligtvis ska man inte, som idag tvingas att betala för program man inte vill se.