Bostadsbrist och arbetslöshet.

Om du snabbare fasas ur a-kassan till en lägre nivå så ökar av naturliga skäl incitamentet att ordna en ny arbetssituation.
Och samma sak vad det gäller sjukpenningen, den är ju oftast högre än pensionen varför individen av naturliga skäl hellre ser en sjukskrivning utan bortre gräns.
Svarar du alltid på mitt senaste inlägg, eller hänger du med på att jag försöker få svar på en fråga som jag ställde i början?

/Lady_S
 
Jag föreslår inget, jag ifrågasätter ekonomens idéer.

Självklart bygger ingen lägenheter de inte kan tjäna på - så vem är intresserad av att bygga till lågavlönade, kanske korttidsanställda/timanställda?

Vilka jobb med låga löner och obekväma arbetstider avses? Ett problem med arbetsmarknaden idag är ju att enkla jobb som inte kräver minst gymnasieutbildning är sällsynta. Har ekonomen ifråga några förslag?

De jobb som finns är ojämnt fördelade i landet dessutom. Att människor vill bo i attraktiva områden beror mycket på att det är där jobben finns. Och kommunikationerna.

Vad hindrar AG i allmänhet att sänka lönerna och försämra arbetstiderna överlag om facken blev totalt tandlösa?
Om hyresprisättningen släpptes fri så skulle hyrorna öka, kraftigt i eftertraktade områden och efterfrågan på de mindre attraktiva områdena skulle minska.
Men eftersom vi har en brist på lägenheter så skulle inkomsten även från mindre attraktiva lägenheter kunna finansiera byggande. Naturligtvis skulle storleken på ytan per capita minska eftersom låginkomsttagare inte längre skulle kunna ha råd med stora lägenheter.

Attraktiva områden är relativa, Malmö är ett attraktivt område, rosengård är det inte så?
 
Om hyresprisättningen släpptes fri så skulle hyrorna öka, kraftigt i eftertraktade områden och efterfrågan på de mindre attraktiva områdena skulle minska.
Men eftersom vi har en brist på lägenheter så skulle inkomsten även från mindre attraktiva lägenheter kunna finansiera byggande. Naturligtvis skulle storleken på ytan per capita minska eftersom låginkomsttagare inte längre skulle kunna ha råd med stora lägenheter.

Attraktiva områden är relativa, Malmö är ett attraktivt område, rosengård är det inte så?

Oattraktiva områden är att de är det av en anledning. Rosengård är inte Malmös mest eftertraktade, men folk vill hellre bo där än i ett småsamhälle längre norrut i Skåne där det finns tomma lägenheter och hus, men inga jobb och usel lokaltrafik, om det ens finns någon. De lågutbildade som kommer från orten vill kanske bo kvar, men finns det jobb? Finns det ens de där lågavlönade jobben med dåliga arbetstider?
 
Oattraktiva områden är att de är det av en anledning. Rosengård är inte Malmös mest eftertraktade, men folk vill hellre bo där än i ett småsamhälle längre norrut i Skåne där det finns tomma lägenheter och hus, men inga jobb och usel lokaltrafik, om det ens finns någon. De lågutbildade som kommer från orten vill kanske bo kvar, men finns det jobb? Finns det ens de där lågavlönade jobben med dåliga arbetstider?

Skåne har ju ganska bra kollektivtrafik.

Många i Malmö och Rosengård är ju arbetslösa dessutom. Då är ju pendlingen ett mindre problem.

Sådana här förslag gör såklart att folk inte kan bo där de vill. Så är det dock för många redan idag. Det är ingen rättighet att då bo just på ett specifikt ställe. Tycker jag.
 
Oattraktiva områden är att de är det av en anledning. Rosengård är inte Malmös mest eftertraktade, men folk vill hellre bo där än i ett småsamhälle längre norrut i Skåne där det finns tomma lägenheter och hus, men inga jobb och usel lokaltrafik, om det ens finns någon. De lågutbildade som kommer från orten vill kanske bo kvar, men finns det jobb? Finns det ens de där lågavlönade jobben med dåliga arbetstider?
Det ändrar fortfarande inte det faktumet att det är fel att staten ska subventionera boende i attraktiva områden. Så som innerstäderna.
Samhället ska, om du uppfyller samhällets krav, tillhandahålla boende som uppfyller vissa sanitära krav. Det ställer jag mig bakom, men samhället kan för samma pris tillhandahålla betydligt fler kvadratmeter boende utanför stadskärnan än inne i stadskärnan. Så i mina ögon är valet enkelt. Vill sedan någon bo i centrum så får de väl plocka fram det egna lädret och betala för lyxen ;)
 
Nej, vet du. Nu ger jag upp. Syns i någon annan tråd någon annan gång.

/Lady_S
Översättning till småskolenivå:
Kapitalet, dvs pengar placeras i länder där beskattning o insyn är lägre. Alltså stiger investeringsviljan för dessa länder.
Arbetsrätt, reglerade arbetstider o löner är kostnader. Sjunker dessa så stiger det landets attraktivitet för investerar. Man förlägger sin tillverkning i dessa länder.

Alltså rinner kapital och investeringar till dessa länder.

Det är inget latent tillstånd
Fram till 1960talet så var Japan det land där man producerade billigt till acceptabel kvalitet.
Sedan flyttades tillverkningen till Korea (syd), Taiwan, Kina. För att nu finnas i Indien, Vietnam.
Japan betraktas idag som en producent av högkvalitetsvaror till högt pris nära nog jämbördigt med Tyskland.

Samma kapitalrörelser ser vi inom Europa eller inom USA

Alltså:
Kapital o varutillverkning är som vatten, rinner alltid neråt. Har ett land låga löner, låg beskattning så.....
 
Tex är "inkomsten" för en student någonstans runt 9000 kr i månaden förutom ett par månader då den är 0 kr om stackaren inte får sommarjobb. Inte helt ovanligt är en hyra på 5000 kr för en pytteliten etta redan i dagsläget.
Studenter får bostadsbidrag så det där löser sig.
Det är på som max 1300:-/månad.
Riktade bidrag till dem som behöver det är bättre än allmänna subventioner till dem som inte behöver det.
 
Skåne har ju ganska bra kollektivtrafik.

Många i Malmö och Rosengård är ju arbetslösa dessutom. Då är ju pendlingen ett mindre problem.

Sådana här förslag gör såklart att folk inte kan bo där de vill. Så är det dock för många redan idag. Det är ingen rättighet att då bo just på ett specifikt ställe. Tycker jag.

Tanken var ju också att det skulle finnas lågavlönade jobb på obekväma tider till utlandsfödda och ungdomar och då betyder pendlingsmöjligheterna mycket.
 
Det ändrar fortfarande inte det faktumet att det är fel att staten ska subventionera boende i attraktiva områden. Så som innerstäderna.
Samhället ska, om du uppfyller samhällets krav, tillhandahålla boende som uppfyller vissa sanitära krav. Det ställer jag mig bakom, men samhället kan för samma pris tillhandahålla betydligt fler kvadratmeter boende utanför stadskärnan än inne i stadskärnan. Så i mina ögon är valet enkelt. Vill sedan någon bo i centrum så får de väl plocka fram det egna lädret och betala för lyxen ;)

Hur lyxig innerstaden är beror på staden... :D Och om det ens är en stad. Många småorter har hyreshusen i centrum medan villorna och marklägenheterna ligger utanför. Många ungdomar hittar en billig lägenhet, problemet är att hitta jobb. De där lågavlönade jobben på obekväma tider ekonomen pratade om, var finns de?

Sen undrar jag hur långt utanför centrum man måste komma för att det ska löna sig att bygga billiga hyreshus?
 
Hur lyxig innerstaden är beror på staden... :D Och om det ens är en stad. Många småorter har hyreshusen i centrum medan villorna och marklägenheterna ligger utanför. Många ungdomar hittar en billig lägenhet, problemet är att hitta jobb. De där lågavlönade jobben på obekväma tider ekonomen pratade om, var finns de?

Sen undrar jag hur långt utanför centrum man måste komma för att det ska löna sig att bygga billiga hyreshus?
Det är väl knappast avståndet från centrum som avgör om det lönar sig, det är väl den hyra man får lov att ta ut som avgör om det lönar sig. En tvåa i centrum kanske ska ligga på 9000/mån och när man kommer utanför centrum kanske det räcker med 5000/mån för att sjunka till 3000/mån ute på landet.

Dom verkar ju finnas som man se till hur många som är anställda med olika former av subventioner.
Anställer jag någon som gått arbetslös länge så betalar jag som arbetsgivare kanske 50:-/tim netto för personen...

Men skämt åsido, kommer en ung grabb eller tjej in på ett jobb så anser i alla fall jag att det bör dröja ett tag innan personen får samma lön som den som jobbat där i 5 år.
 
Tanken var ju också att det skulle finnas lågavlönade jobb på obekväma tider till utlandsfödda och ungdomar och då betyder pendlingsmöjligheterna mycket.
Tja förr så pendlade man 10, 15 km med cykel, det borde väl gå idag med, undantag med dagens väder ;)
Sedan finns det ju moped eller om man samåker med bil.
Jag pendlade i 10 år ca 120 km/dag Vi köpte en bil varje år (begagnad) och delade på kostnaderna

Tack vare att alla drog fulla avdrag så blev pendlingskostnaden nära nog noll (inte riktigt koscher men ;) )
 
Studenter får bostadsbidrag så det där löser sig.
Det är på som max 1300:-/månad.
Riktade bidrag till dem som behöver det är bättre än allmänna subventioner till dem som inte behöver det.

Det där är en grov generalisering. De som är 18-28 år kan söka bostadsbidrag och det är väldigt lite man får tjäna innan bidragen minskar. I princip alla jag känner som jobbat extra under studietiden/fått ett bra sommarjobb har blivit återbetalningsskyldiga och det är väldigt specifika bostadsförhållanden man måste ha för att få maximalt i bidrag.
Om man enbart lever på studiemedel och har maximalt bidrag är det ändå inte helt ovanligt med att halva "inkomsten" går till boendekostnader, det är inte hållbart. Skulle ålderskravet tas bort och bostadsbidraget höjas samtidigt som kriterierna för att få max bidrag bli mycket generösare, då kanske det skulle fungera.
 
Tja förr så pendlade man 10, 15 km med cykel, det borde väl gå idag med, undantag med dagens väder ;)
Sedan finns det ju moped eller om man samåker med bil.
Jag pendlade i 10 år ca 120 km/dag Vi köpte en bil varje år (begagnad) och delade på kostnaderna

Tack vare att alla drog fulla avdrag så blev pendlingskostnaden nära nog noll (inte riktigt koscher men ;) )

Du tycker alltså att skattefusk är en bättre lösning än bostadssubventioner?
 
Du tycker alltså att skattefusk är en bättre lösning än bostadssubventioner?
Nej. Men när staten inte tillät faktiska fulla avdrag så är det var det ett alternativ.

Staten subventionerar busstrafiken o spårbunden trafik samtidigt som man straffbeskattar biltrafiken. Vi lät helt enkelt staten subventionera vår egen samåkning. Miljövänligt och säkert. Alla bodde långt från varandra. Rutten lades upp så att 8 personer kunde åka med och jag som bodde längst bort hade hand om kärran.

Alla åkte med bil till jobbet, alla drog vad de hade rätt till. Så skattefusk ;)
Har för mig att avdraget låg på runt mellan 5 till 10 spänn milen då. Bilen kostade väl ca det dubbla. Tack vare att vi var fler kunde vi åka i en trafiksäker bil, En begagnad minibuss som enkom användes för detta.

Säkert
Miljövänligt
o rättvist eftersom ingen buss eller spårbunden trafik gick vår väg,
samt tack vare milavdragen fick vår lilla busslinje de statliga subventionerna som den så väl behövde ;)
 
Skattefusk i o m att ni drog av mer än ni hade rätt till. Bara för att man anser att reglerna är fel betyder det inte att man har rätt att bryta mot dem.
 
Skattefusk i o m att ni drog av mer än ni hade rätt till. Bara för att man anser att reglerna är fel betyder det inte att man har rätt att bryta mot dem.
Men vänta ett tag nu, alla använde sin egna bil till jobbet, drog de lagstadgade nålpengarna som detta tillät,
Att den egna bilen ägdes av fler och brukades av fler är preskriberat sedan länge.
Och samhället tvingade oss att hålla storstadsborna med starkt subventionerad buss o spårbunden trafik.
Det kunde vi inte påverka, vi fick snällt betala och hålla god min. När lösningen med vår egen lilla busslinje kom upp så var det den bästa lösningen, moraliskt och praktiskt. ;)
Vi hade säker fått mer i bidrag om vi registrerat bussen, jag har busskort o taxibehörighet så det hade ju fungerat bra, fast ngt mer komplicerat och dyrare för samhället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp