Bostadsbrist och arbetslöshet.

Dom verkar ju finnas som man se till hur många som är anställda med olika former av subventioner.
Anställer jag någon som gått arbetslös länge så betalar jag som arbetsgivare kanske 50:-/tim netto för personen...

De subventionerna påverkar väl minst lika mycket som bostadssubventioner när någon ska anställas?

De subventionerna påverkar väl minst lika mycket som bostadssubventioner när någon ska anställas?
Precis, de snedvrider hela marknaden. Idag han ex ett taxibolag använda en chaufför som lagligt kostar bolaget 80 spänn i timmen mens konkurrentens chaufför kostar 240.
Samma sak med den låsta hyresmarknaden. får du inte ta ut marknadsmässiga hyror stagnerar branschen och i det läget är vi idag.

Men vänta ett tag nu, alla använde sin egna bil till jobbet, drog de lagstadgade nålpengarna som detta tillät,
Att den egna bilen ägdes av fler och brukades av fler är preskriberat sedan länge.
Och samhället tvingade oss att hålla storstadsborna med starkt subventionerad buss o spårbunden trafik.
Det kunde vi inte påverka, vi fick snällt betala och hålla god min. När lösningen med vår egen lilla busslinje kom upp så var det den bästa lösningen, moraliskt och praktiskt. ;)
Vi hade säker fått mer i bidrag om vi registrerat bussen, jag har busskort o taxibehörighet så det hade ju fungerat bra, fast ngt mer komplicerat och dyrare för samhället.

Det har inget med moral att göra. Du skattefuskade av egoistiska skäl helt enkelt. Inget förvånande och du är inte ensam men du ville ha mer pengar helt enkelt. Det är enda anledningen och ingen kommer att tro något annat.

Det har inget med moral att göra. Du skattefuskade av egoistiska skäl helt enkelt. Inget förvånande och du är inte ensam men du ville ha mer pengar helt enkelt. Det är enda anledningen och ingen kommer att tro något annat.
Självklart, samtidigt åkte en god vän 120 km per dag med tåg för en bråkdel av vad bilen hade kostat mig under normala förhållanden.
Alltså använde jag de medel som stod till buds och såg till att även vi fick komma i åtnjutande av dessa pengar.
Knappast omoraliskt ,lögn? njea men en 12 sanning. Vi åkte till jobbet i vår bil och vi gjorde våra avdrag för detta

Du gillar inte subventioner om det inte är du som subventioneras. Varför skall dina resor subventioneras. Din bostadsort och de resor de ger upphov till är väl diyt problem.
Jag gillar inte subventioner om en del exkluderas från dessa av andra orsaker än ekonomiska. Sker detta så anser jag det vara befogat att böja regler så att alla med samma inkomst har rätt eller inga.
Kan inte staten subventionera alla ska den heller inte subventionera ett fåtal.
Problemet hade/är enkelt att lösa milavdraget ska motsvara den verkliga kostnaden för en relativt ny medelstor familjebil.

Självklart, samtidigt åkte en god vän 120 km per dag med tåg för en bråkdel av vad bilen hade kostat mig under normala förhållanden.
Alltså använde jag de medel som stod till buds och såg till att även vi fick komma i åtnjutande av dessa pengar.
Knappast omoraliskt ,lögn? njea men en 12 sanning. Vi åkte till jobbet i vår bil och vi gjorde våra avdrag för detta

Helt klart både omoraliskt och en lögn. Varför ska jag subventionera ditt bilåkande med mina skattepengar?

Helt klart både omoraliskt och en lögn. Varför ska jag subventionera ditt bilåkande med mina skattepengar?
Håller med dig, varför ska jag subventionera ditt bussåkande med mina skattepengar.
Den gamla sanningen, den att det man förlorar på karusellen får man ta igen på gungorna ;)

Varför skall alla vara med och betala för att du väljer en bostadsort som gör att du måste köra mycket bil?
Du har i princip rätt, Skattebetalarna ska inte subventionera färdmedlen. Men så länge vi över skattsedeln ska finansiera eminenta offentliga färdmedel för vissa så ska naturligtvis alla få tillgång till dessa subventioner. Om sedan samhället väljer att diskriminera vissas val av färdmedel genom att kraftigt omfördela resurser till andras val av färdmedel så är det upp till den enskilda att agera för att jämna ut olikheterna. Det gjorde vi framgångsrikt ;)

Om sedan samhället väljer att diskriminera vissas val av färdmedel genom att kraftigt omfördela resurser till andras val av färdmedel så är det upp till den enskilda att agera för att jämna ut olikheterna. Det gjorde vi framgångsrikt ;)

Jag håller med dig i sak men rätt sätt är att politiskt verka för att det blir mer rättvist. Att skattefuska är inte rätt sätt.

Dessutom sparade ni redan mycket bara genom att samåka. Om ni var många som samåkte och alla gjorde avdrag så kan ni faktiskt netto ha tjänat pengar på resorna och varför skall skattebetalarna stå för det?

Nej jag tror inte rättviseaspekten var viktig. Du ville ha mer pengar i börsen helt enkelt.

Jag håller med dig i sak men rätt sätt är att politiskt verka för att det blir mer rättvist. Att skattefuska är inte rätt sätt.

Dessutom sparade ni redan mycket bara genom att samåka. Om ni var många som samåkte och alla gjorde avdrag så kan ni faktiskt netto ha tjänat pengar på resorna och varför skall skattebetalarna stå för det?

Nej jag tror inte rättviseaspekten var viktig. Du ville ha mer pengar i börsen helt enkelt.
Idag får du göra ett milavdrag på 18,50 minus 10 000.
Blir ca 38 000 i avdrag för 12 mil om dagen.
Verklig kostnad 132 000

Samma sträcka buss 16500(länskort) -10000 Ger ett avdrag på 6500
Verklig kostnad 16500

Så ursäkta men någon moralisk skuldkänsla har jag inte ;)
Så genom att fylla en minibuss så gick vi +-0.
Och naturligtvis den fördelen att vi fritt kunde disponera minibussen på vår fritid.

Det är ungefär samma sak vad det gäller hastighetsbegränsningarna. 90 på landsväg.
Genom att använda GPS och CC kan man ligga på en hastighet ca 5% över det lagliga och varken kameror eller polisen gör ngt åt det.
Att det sedan betyder, för de flesta av dina medtraffikanter, att du kör ca 10 till 15 km/h för fort är en annan sak eftersom de flesta mätare visar ca 10% för mycket.

Men genom att"kära" reglerna så...

Skulle ålderskravet tas bort och bostadsbidraget höjas samtidigt som kriterierna för att få max bidrag bli mycket generösare, då kanske det skulle fungera.
Ja det är ju den vägen som det borde gå och inte som en allmän subvention av billiga bostäder till dem som egentligen kan betala vad bostäderna kostar. Annars så kommer de billiga bostäderna bara att ockuperas av dem som egentligen har resurser att betala för sig.

Ja det är ju den vägen som det borde gå och inte som en allmän subvention av billiga bostäder till dem som egentligen kan betala vad bostäderna kostar. Annars så kommer de billiga bostäderna bara att ockuperas av dem som egentligen har resurser att betala för sig.

Fast är det inte bättre att det är kommunala bostadsbolag som i sådana fall får i uppdrag att bygga billiga hyresrätter i form av tex studentlägenheter/ungdomsbostäder än att bostadsbidragspengar hamnar i fickorna på kommersiella bostadsbolag som byggt dyra lägenheter som det behövs bidrag för att bo i om man inte är rik?

Fast är det inte bättre att det är kommunala bostadsbolag som i sådana fall får i uppdrag att bygga billiga hyresrätter i form av tex studentlägenheter/ungdomsbostäder
Det går inte att bygga billigt så dessa lägenheter måste då subventioneras kraftigt från skattebetalarna i kommunen och det blir fel tycker jag. Det är bättre att kostnaden landar där den skall vara d.v.s. på riksplan.

LO kan behöva glänta på dörren till marknadshyror. Detta för att säkra att antalet hyresrätter i Stockholm inte minskar ytterligare, och gör det ännu svårare för den som får jobb i huvudstaden att hitta bostad. Det anser LO:s näringspolitiske utredare Johan Hall. :)

Håller med dig, varför ska jag subventionera ditt bussåkande med mina skattepengar.
Den gamla sanningen, den att det man förlorar på karusellen får man ta igen på gungorna ;)

Jag åker inte buss? Och så länge det är legala gungor och karuseller får du väl åka vart du vill. Men att begå skattebrott är olagligt, vad du än kallar det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka