Bostadsbrist och arbetslöshet.

landsbygdsbo

Trådstartare
Hörde på TV en ekonom framföra en ny giv i kampen mot dessa.

Avskaffa hyresregleringarna och avväpna facken!
Då skulle det börja löna sig att bygga lägenheter och unga lågutbildade och invandrare skulle kunna göra sig attraktiva på arbetsmarknaden med lägre löner och viljan att acceptera obekväma arbetstider.

Vi har bland OECD;s starkaste fack och OECD;s högsta ungdomsarbetslöshet.

Kanske ngt att prova ;)

Det är redan jätteproblem med för höga hyror för ungdomar så ser faktiskt inte hur det skulle hjälpa med fler hyresrätter ifall ingen har råd att bo i dom. Tex är "inkomsten" för en student någonstans runt 9000 kr i månaden förutom ett par månader då den är 0 kr om stackaren inte får sommarjobb. Inte helt ovanligt är en hyra på 5000 kr för en pytteliten etta redan i dagsläget. Ser faktiskt inte hur samhället ska lyckas få kompetent arbetskraft om folk inte har råd att utbilda sig.

Snarare så tror jag att det vore en klok investering för framtiden om staten går in och subventionerar byggandet av hyresrätter.

Det är redan jätteproblem med för höga hyror för ungdomar så ser faktiskt inte hur det skulle hjälpa med fler hyresrätter ifall ingen har råd att bo i dom. Tex är "inkomsten" för en student någonstans runt 9000 kr i månaden förutom ett par månader då den är 0 kr om stackaren inte får sommarjobb. Inte helt ovanligt är en hyra på 5000 kr för en pytteliten etta redan i dagsläget. Ser faktiskt inte hur samhället ska lyckas få kompetent arbetskraft om folk inte har råd att utbilda sig.

Snarare så tror jag att det vore en klok investering för framtiden om staten går in och subventionerar byggandet av hyresrätter.
Den metoden har vi prövat, miljonprogrammet ledde ju fram till kollapsen runt 80;talet vad det gällde statssubventioner.
Och det påverkar ju inte heller det faktumet att vi med vår arbetsrätt har den högsta ungdomsarbetslösheten.

Den metoden har vi prövat, miljonprogrammet ledde ju fram till kollapsen runt 80;talet vad det gällde statssubventioner.
Och det påverkar ju inte heller det faktumet att vi med vår arbetsrätt har den högsta ungdomsarbetslösheten.

har vi högre ungdomsarbetslöshet än tex Spanien?
Eller vilka ländet jämför du med?

har vi högre ungdomsarbetslöshet än tex Spanien?
Eller vilka ländet jämför du med?
Förlåt jag skulle ha fortsatt skriva, att vår ungdomsarbetslöshet är högre en EU genomsnittet.

Vi ligger idag på straxt över 21% och Spanien ligger väl över 50%
EU någonstans runt 21%

Men jämför vi med länder där man har en liberalare arbetslag så ligger vi betydligt över så länge man jämför länder i liknande ekonomisk situation.

Och jag tror faktiskt att en avreglering skulle leda till att omsättningen skulle öka på jobbmarknaden.
Nu menar jag inte att vi ska ha vilda västern, regler så att ungdomar inte luras ska finnas kvar.

Vad menar du med "starkaste fack"?

"Om man blir uppsagd varierar villkoren kraftigt. Ungefär hälften har ett system med så kallad Golden check som innebär att varje anställningsår berättigar till en avgångslön med tak som i till exempel Spanien och Österrike är på tolv månader. Tyskland har tre–tio månadslöner medan Portugal har en månadslön per arbetat år.

I länder som Finland, Sverige, Nederländerna kostar det ingenting att säga upp folk."

http://www.da.se/home/da/home.nsf/ett/9B0020F2E846D26041256C1D004A2C7C?OpenDocument

Men jag kanske argumenterar mot en svagare LAS, medan du argumenterar för lägre löner?

/Lady_S

Det finns en viktig skillnad idag. Vi har inte bunden växelkurs på kronan. Så länge vi inte är korkade nog att skaffa euro eller på annat sätt tappa vår flytande valuta så tror jag inte det är någon risk för att det blir lika illa.

Det finns en viktig skillnad idag. Vi har inte bunden växelkurs på kronan. Så länge vi inte är korkade nog att skaffa euro eller på annat sätt tappa vår flytande valuta så tror jag inte det är någon risk för att det blir lika illa.
Då devalverade vi stegvis för att hålla maskineriet igång, med en flytande kona sker samma sak automatiskt. Och vem betalar inflationen? Jo i slutändan är den lönearbetare och pensionärer. Jag som äger fast egendom med lånen bundna tjänar på det hela.
Då var en majoritet av riksdagspartierna ense om dumheterna nu är en majoritet ense om att inte göra om dem i brådrappet.

Vad menar du med "starkaste fack"?

"Om man blir uppsagd varierar villkoren kraftigt. Ungefär hälften har ett system med så kallad Golden check som innebär att varje anställningsår berättigar till en avgångslön med tak som i till exempel Spanien och Österrike är på tolv månader. Tyskland har tre–tio månadslöner medan Portugal har en månadslön per arbetat år.

I länder som Finland, Sverige, Nederländerna kostar det ingenting att säga upp folk."

http://www.da.se/home/da/home.nsf/ett/9B0020F2E846D26041256C1D004A2C7C?OpenDocument

Men jag kanske argumenterar mot en svagare LAS, medan du argumenterar för lägre löner?

/Lady_S
Sedan har du både högre a-kassa och sjukpenning men med tillägget att villkoren är hårdare och tiden är betydligt mer begränsad.

Lönedumpning och nybyggda lägenheter går inte ihop. Men man kanske hysa in de mest lågavlönade i tomma sjukhusavdelningar. Det börjar bli många redan eftersom sjuksköterskorna reagerar på usla löner och usla arbetsförhållande med att säga upp sig och jobba i Norge i stället. :devil:

Vilka konsekvenser anser du att det ger?

/Lady_S
Den som är sjuk och på väg att tillfriskna får sjukpenning.
Den som blir sjuk eller råkar ut för en olycka utan möjlighet att tillfriskna fasas ut till pension.
Den som blir arbetslös har i stort sett samma inkomst som när han arbetade, sedan fasas han/hon betydligt fortare ner till soc bidragsnivå, vilket i sig är ett kraftigt incitament att göra vad som behövs för att skaffa nytt jobb. Flytta exempelvis.

Vad det gäller sjukkassan så är det ett mer ärligt sätt att hantera situationen. Att erhålla sjukpeng under rehabilitering = ok
Är rehab utsiktslös = förtidspensionering = då kassorna oftast är privata inom EU så belastar man då rätt kassa.

Vad det gäller a-kassan så tvingar man de arbetssökande till mer agilitet o mobilitet.

Lönedumpning och nybyggda lägenheter går inte ihop. Men man kanske hysa in de mest lågavlönade i tomma sjukhusavdelningar. Det börjar bli många redan eftersom sjuksköterskorna reagerar på usla löner och usla arbetsförhållande med att säga upp sig och jobba i Norge i stället. :devil:
Lönedumpning eller att leva på a-kassa ger väl ungefär samma ekonomi
Och att tvinga byggherrar att bygga lägenheter som inte avkastar insatserna det går ju inte heller i en demokrati.
Så vad föreslår du istället ?

Det finns ingen bostadsbrist. Däremot är det brist på subventionerade hyresrätter i attraktiva områden. Sverige är större än storstaden
Jag kan inte begripa varför man via skattsedeln ska subventionera boende i attraktiva områden, det är ju som om man via bilskatten skulle subventionera en lagom uppskrämd 911;a jämfört med en sur v70.

Om det är högre a-kassa och sjukpenning men hårdare villkor och kortare tid?

/Lady_S
Om du snabbare fasas ur a-kassan till en lägre nivå så ökar av naturliga skäl incitamentet att ordna en ny arbetssituation.
Och samma sak vad det gäller sjukpenningen, den är ju oftast högre än pensionen varför individen av naturliga skäl hellre ser en sjukskrivning utan bortre gräns.

Lönedumpning eller att leva på a-kassa ger väl ungefär samma ekonomi
Och att tvinga byggherrar att bygga lägenheter som inte avkastar insatserna det går ju inte heller i en demokrati.
Så vad föreslår du istället ?

Jag föreslår inget, jag ifrågasätter ekonomens idéer.

Självklart bygger ingen lägenheter de inte kan tjäna på - så vem är intresserad av att bygga till lågavlönade, kanske korttidsanställda/timanställda?

Vilka jobb med låga löner och obekväma arbetstider avses? Ett problem med arbetsmarknaden idag är ju att enkla jobb som inte kräver minst gymnasieutbildning är sällsynta. Har ekonomen ifråga några förslag?

De jobb som finns är ojämnt fördelade i landet dessutom. Att människor vill bo i attraktiva områden beror mycket på att det är där jobben finns. Och kommunikationerna.

Vad hindrar AG i allmänhet att sänka lönerna och försämra arbetstiderna överlag om facken blev totalt tandlösa?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka