lobell

Trådstartare
Rider inte western, skogsmullar bara :) men undrar hur bosal funkar?

Hästen är ett envist kallblodssto som är stark som tusan.
Har testat hackamore, men tycker inte om att använda det när jag ibland måste bråka med hästen som kan vägra gå.
Har även testat en repgrimma som man fäster på tränset, men det funkade inte alls. dessutom fick sambons häst skav av det.

Har sett bosal på Bonanza som är med träns och tyglar, men undrar vad man bör tänka på som nybörjare.

Tacksam för svar.

Sv: Bosal

Jag hade nog hellre testat ett sidepull. De är åtminstone billigare i inköp. En kvalitetsbosal är dyr. Skulle inte vilja ha något billigt bosal. Det kan bli skav och problem med dålig passform med de billiga bosalerna. Nu har jag aldrig testat att rida med bosal själv så jag har antagligen missat något, men jag rider en del med sidepull och tycker att det fungerar bra på min häst.

Men jag kommer att läsa tråden och hoppas på att folk med erfarenheter av bosal skriver.

Jo, jag har varit inne på sidepull med, men inte kommit så långt :)

Jag vill bara veta mer om bosal så jag vet om jag ska testa sidepullet istället.
Hade inte tänkt rida med det varje dag utan varva med hackamore och bett.
Undrar väl lite om det är snällt eller starkt jämfört med t.ex hackamore och sidepull, och om man måste vara erfaren för att kunna använda det.

Det jag sett kostade runt 1300 kr, är det skräp?

Senast ändrad:

Bosalerna finns ju i olika tjocklek, och det avgör hur "snällt" det är. Det är en hel vetenskap med olika sorters bosaler, olika material och tjocklek gör skillnader i funktion.

Vet att det har skrivits på detta forum tidigare om bosaler.

Tack, hittade dem själv :)

Hm, verkar ju vara lika stor djungel som att passa in bett.
Kanske bäst att testa sidepull då.
Vet du om de har särskilda storlekar till kallblod?

Bosal ska väl egentligen användas när hästen redan kan neckreining, så du gör nog bäst i att testa sidepull i stället.

Jag skulle hellre prova side-pull. Bosal ger lite andra signaler och hästen måste lära sig dem först, som thornbird säger är det lättare när hästen kan neckreining.

Sidepull finns med olika material i nosdelen också (enkelt rep, dubbelt rep, flätat läder och slätt läder). En nosdel i enkelt rep är skarpast och kan ibland skava lite på känsliga hästar så det kan vara bra att linda in den i badmintontejp eller liknande :)

Vi trivs jättebra med sidepull, det är ett kanonbra alternativ när man vill variera.
Oftast är sidepulls väldigt ställbara så de brukar gå bra att passa in på de flesta hästar, tror egentligen inte du behöver leta efter kallblodsstorlekar :)

Ok, då testar jag det :)

Kan man enkelt säga att ju bredare ju mindre skavrisk?

Vad är bäst, dubbelrep eller flätat läder?

Sidepull finns med olika material i nosdelen också (enkelt rep, dubbelt rep, flätat läder och slätt läder). En nosdel i enkelt rep är skarpast och kan ibland skava lite på känsliga hästar så det kan vara bra att linda in den i badmintontejp eller liknande :)

Vi trivs jättebra med sidepull, det är ett kanonbra alternativ när man vill variera.
Oftast är sidepulls väldigt ställbara så de brukar gå bra att passa in på de flesta hästar, tror egentligen inte du behöver leta efter kallblodsstorlekar :)

Jag hade iofs lite problem när jag letade sidepull till min kallblodstravare. Jag beställde från just Bonanza och ringde då och frågade om storlekar. Det kan variera väldigt. Ofta är pannrem och käkrem för korta, ibland även nosdelen.

Det problemet har jag haft med många westernträns, att pannbandet är för kort och även käkremmen.
Sist jag köpte ett träns fick jag tillverka ett eget pannband av en bit av de för långa tyglarna.
Men har för mej att Bonanza har kallblodsstorlek på vanliga träns, kanske bäst att ringa.

Ring och fråga runt på många ställen :)

Jag köpte mitt sidepull på Hööks för massa massa år sen, en enkel modell med slätt läder över nosen. Jag fick ha 3xfull för att det skulle passa över nosen, men sidostyckena blev ju nån decimeter för långa :angel:
Då har jag ändå bara en liten fjordkorsning som visserligen har ett stort huvud men inte såå stort.

Annars kan man tillverka ett eget sidepull! Har sett en del göra om gamla remontnosgrimmor (finns bilder här på forumet, i utrustningsforumet någonstans).
Själv fick jag en väldigt lyxig variant av min pojkvän, som han tillverkat själv.
Den består av två "hjul" i metall (kromade och allt!) och två curb straps i läder. I "hjulet" kan man fästa in tyglarna på lite olika ställen och på så sätt få lite olika effekt.

(Hela idén finns att köpa, men är dyr! Känner du en verktygsmakare med tillgång till maskiner och material är det bara att rita en själv ;) Såhär ser köpevarianten ut LG Bridle Har tyvärr inga bilder på min hemmagjorda, men de ser likadana ut!)

Jag kollade runt på en sida med bettlöst där man kunde köpa själva nosdelen med 2 ringar och en curbstrap. Tyckte det såg lite trist ut, så gjorde ett eget.

Tog av nosdelen från hackamoret och en curbstrap. Skar loss 4 ringar från gamla grimmor och satte på som det var på bilden.

Såhär blev det. Svårt att ta kort dock utan häst, så imorgon ska jag testa det på henne.

31444451.jpg

31444448.jpg

Såhär blev det på.
Har inte provridit än. Är lite osäker på om det sitter bra..
Ska det ner en aning?

31446284.jpg

31446289.jpg

Liknande trådar

Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
4 022
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka