Borttappat pass med nytt pass utan stam, kan man hitta stammen?

Sammet

Trådstartare
Jag har varit och tittat på en helt underbar häst, import från Holland med holländskt pass.

Det verkar som om orginalpasset är borttappat och i det nya står ingen stam.
Hästen är chippmärkt i holland.
Kan man på något sätt hitta stammen på hästen?

(om tråden är fel kanske en admin kan flytta?)

Sv: Borttappat pass med nytt pass utan stam, kan man hitta stammen?

Står det att det är ett dublettpass eller är det en fin ursäkt för att sälja en ostammad häst med stam?

De har varit ärliga och raka från början om att hästen inte har stam. Det stod tom i annonsen.
Dvs de vet inte om hon har stam eller ej.

Hur ser jag om det är ett dublettpass? Ska det stå på passet att det är ett?

Vanligtvis står det att det är ett dublettpass, nu vet jag inte hur det är i just det förbundet. Var är hästen registrerad?

Jag kollade aldrig passet.
Om hästen är chippad i holland, och blev chippad innan den förlorade passet, kan man då hitta stam på den?

Egentligen spelar det ingen som helst roll för mig om hästen har stam eller ej men det kan vara kul att rota fram stammen om jag köper hästen. :)

Det är väl ungefär som i Sverige, d v s många olika förbund att börja söka igenom (gissing).

Varför inte kolla med säljaren hur det hela gått till, var hästen är registrerad idag. Det kan ju vara ett svenskt pass, d v s de snålat och omregistrerat hästen här med okänd stam i Svenska Hästavelsförbundet.

Enligt säljaren så är det holländskt pass. :)
Jag får höra lite mer med säljaren.

Det kan bli svårt för egentligen om man följer reglerna så ska det inte gå att med en chipad häst få ut ett nytt pass utan stam. Utan om original passet kommer bort ska utfärdaren göra en kopia, en dubblett.
För just själv EU-tanken med hästpass är att samma pass ska följa hästen hela livet. Så om hästen haft ett pass med stam som kommer bort ska det inte kunna utfärdas ett nytt utan stam utan att någon gör fel, som att ljuga. Av den anledningen så om det nu har blivit ett helt nytt pass, så är chansen stor att de som gjort det har något att dölja. Vilket kan vara allt från en stulen häst till en häst med helt "fel" stam. Så det bästa om du är intresserad av den här hästen är inte att hitta ett pass med stam utan att den faktiskt saknar stam redan från början.

*kl*

Nu har jag fått fram lite mer info men ngn stam kommer hästen aldrig att få. Den är köpt utan stam av de som är registrerade som uppfödare och de i sin tur visste inte vad det var för stam eller ras på henne men har utifrån inköpsland gjort en gissning (som jag tror är ganska korrekt).
De vet dock inte om ålder är korrekt, de tror hon är äldre än de registrerade henne som. :S
Men hur som, även om hon är 3 år äldre så har hon fått föl tidigare, varav senast var i somras så det är inte omöjligt att betäcka henne. (Jag får vara lite extra noggrann med allt runt omkring).

Jag fick inget svar via de angivna länkarna i post ovan men det sporrade mig iallafall i sökandet.
Däremot sökte jag på hästforum i Holland och valde ett på måfå, skrev om hjälp att hitta hästens ursprung vilket tillslut resulterade i att en vän till den registrerade uppfödaren hittade tråden och skickade mig dennas mail! Så jag har fått fram en hel del om hästens förflutna. :D

*kl*

Jag fick inget svar via de angivna länkarna i post ovan men det sporrade mig iallafall i sökandet.
Däremot sökte jag på hästforum i Holland och valde ett på måfå, skrev om hjälp att hitta hästens ursprung vilket tillslut resulterade i att en vän till den registrerade uppfödaren hittade tråden och skickade mig dennas mail! Så jag har fått fram en hel del om hästens förflutna. :D

Jamen då har du ju iaf fått något lite mer information. Får jag fråga vad det var för forum du hittade?
Har fortfarande inte riktigt gett upp tanken på att hitta information om min häst.

Jag Pmar det till dig :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 455
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka