Borttappad bland förkortningar

D

Daughterofstorms

Hej!
Nu har jag lyckats tappa bort mig bland alla dessa förkortningar innom utställningsvärlden. Vilket inte är speciellt bra eftersom jag håller på med ett arbete och verkligen måste veta vad de betyder. Skulle bli djupt tacksam över svar för vad följande betyder:

ÖKL = öppenklass (det vet jag)
ÖKK = ?

MM - mankhöjd: 500
(Detta innebär att man..mätt mankhöjd? Är inte säker.)

/Elise
 
Sv: Borttappad bland förkortningar

Då hjälper väl klasskamraten till och lägger till några:

Jeuw?
CACIB? Vad innebär det egentligen? Internationellt cert?
 
Sv: Borttappad bland förkortningar

ÖKK = öppen klass konkkurrens

Alltså hur det gick i sista vändan - när alla hundar som fick en 1:a (rött band) i kvalitet får gå in i ringen igen och tävla om placering 1-5). Det är också i ÖKK som tex CK (certifikatkvalitet) delas ut, samt HP i valp-, junior- och unghundsklass. I valpklassen kan bara HP delas ut (hederspris = lovande) medans man som junior och unghund kan få antingen CK eller HP där ett CK naturligtvis är bättre. Nu fick du visst lite extrainfo som du redan kanske visste... :) Alla hundar som fått CK i sina klasser går in i ringen när det tävlas om BH / BT dvs Bästa Hane resp. Bästa Tik.

Jag har aldrig fått mankhöjden inskriven med en förkortning i kritiken men det är ju obligatoriskt på vissa raser. I exemplet du skrev verkar det ju som att mankhöjden då har mätts till 500 millimeter. Vad har du för ras? Vissa raser kräver ju inmätning, det görs vid första utställningen för att bestämma vilken klass man ska tävla i. Tex tax och pudel.
 
Sv: Borttappad bland förkortningar

Tack så mycket för svaret :)

Det jag tror med mankhöjden är att man varit osäker på om hunden varit för hög/låg och måste mätas. Är dock inte säker på detta. rasen är labrador och det är inte obligatoriskt att mäta.

/Elise
 
Sv: Borttappad bland förkortningar

CACIB heter bara kort och gott cacib, men man kan väl säga att det är ett slags internationellt cert. Du kan ju få både cert och cacib på en utställning så det är ju inte riktigt samma sak. Cacib samlar man på för att få titeln Internationell Champion.

Det krävs ett visst antal CACIB i Sverige och ett visst antal i utlandet, kraven är olika för olika raser. (står i SKK:s utst.bestämmelser som finns på nätet).

Det räcker däremot med att bara få ett cert i de flesta länder för att bli tex Finsk Champion (förutsatt att du redan är sv.champ). Om hunden är svensk champion blir den nordisk champion om den även plockar cert i Norge och Finland.

Cacibet är svårare att få än cert, eftersom certet går till högst placerade hund i tex BH-klassen som inte är champion. Cacibet delas ut till högst placerade hund som inte är veteran eller internationell champion. Då kommer man ju iofs in i soppan med cacib och reserv-cacib. Om ett cacib delats ut till hund som visade sig vara int.ch. kommer detta i efterhan regleras så den hund som fick r-cacib får till slut det riktiga cacibet. CACIB-turerna är en soppa! :D

Men oj så långt det blev. :angel:
 
Sv: Borttappad bland förkortningar

Okej, ja mina hundar har blivit mätta på uställning också, men då har det stått inskrivet i kritiken bara. Tex:
"Maskulin något stor hane, 52 cm, vackert huvud...... " bla bla bla.
 
Sv: Borttappad bland förkortningar

Okay, tack så mycket för din tid :)

/Elise
 
Sv: Borttappad bland förkortningar

Just nu är det obligatoriskt att mäta labrador. Det ska iallafall göras.

Urklipp från SSRK..

Efter framställan från Labrador retrieverklubben genom SSRK tillstyrkte SKK:s utställningskommitté 2005-03-31 att mätning av Labrador retriever ska utföras på SKK:s länsklubbsutställningar samt SSRK:s utställningar under en period av två år, 2006-01-01 - 2007-12-31.
Samtliga hundar i samtliga officiella klasser ska mätas.
Mätresultaten ska införas på kritiklapp samt prislista.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 383
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp