Re: borttagning saker som ingår i lägenhetshyran -> hyressänkning?
Vi har två liknande "fall" där jag bor, ett komplex med drygt 1000 studentlägenheter.
Fall 1: Internet
Chalmers har förr sponsrat studentlägenheterna med internetfiber fram till lägenhetskomplexet. Dock har det legat på hyresvärden att hålla med/uppgradera de servrar, routrar, switchar, hubbar och kablage som behövs för att varje lägenhet ska få internetuppkoppling, vilket inkluderar 5 deltidstjänster. Detta har gått på ungefär 10-15kr/månad utslaget per lägenhet (siffror från nätverksgruppen).
Nu har dock chalmers sagt upp detta kontraktet och hyresvärden får betala en slant för sin uppkoppling mot internet, varför man bestämt att ta ut en specificerad och obligatorisk (även om man inte har någon dator eller är uppkopplad mot internet måste man betala avgiften) nätverksavgift på 130:-/månaden, en summa som de flesta tycker är rimlig, som ska täcka, förutom slanten hyresvärden betalar för uppkopplingen mot internet, även uppgradering och underhåll av det interna nätverket och deltidstjänsterna.
hyresvärden hävdar att internet var 'gratis' förut, trots att de pengar som förr använts till att uppgradera/underhålla det interna nätverket kommit från just hyresintäkterna. jag vill mena att hyresvärden, genom att lägga på 130:- specificerad nätverksavgift utanpå hyran, smyghöjt hyran med de 10:-/månaden som förr blev öronmärkta till nätverket. i hyreskontraktet finns inget om nätverksavgifter alls, men i papper från föregående års hyreshöjningar anges "ökade nätverksavgifter" som en av orsakerna.
Vem har rätt rent juridiskt?
Fall 2: Lägenhetsförråd
Förr hörde ett lägenhetsförråd till varje lägenhet. Detta stod inskrivet i hyreskontrakten. För något år sedan ändrade dock hyresvärden kontrakten så att klausulen om förrånden inte längre fanns med i kontrakten och lämnade inte ut några förrådsnycklar till nyinflyttade hyresgäster. Detta gjorde hyresvärden utan att först informera och konsultera hyresgästförtroenderådet, som de MÅSTE göra enligt avtal innan de ändrar kontrakt, utan detta kom fram så småningom när nyinflyttade hyresgäster frågade om det fanns förråd att hyra. Angående detta har jag främst två frågor:
1. En liten fågel har viskat i mitt öra att lägenhetsförråd tillhör "lägsta standard"-sakerna, dvs att en lägenhet till vilken det inte finns möjlighet att hyra ett förråd i rimlig närhet ligger under "lägsta godtagbara standard". Stämmer det?
2. Har hyresvärden rätt att ta ut samma hyra för de lägenheter de hyr ut nu UTAN förråd som dem som de hyr ut till de gamla hyresgästerna som har kvar sina gamla förråd? Enligt hyresgästföreningen skulle förråden i fråga vara värda 5-10:-/mån. De "nya" förrådslösa lägenheterna borde ju ha ett lägre nyttjandevärde, eller har jag fel?