Borttagen tråd?

dreampower

Trådstartare
Jag skrev för ett tag sen en tråd om prognos på pålagringar i bakknän, fick några svar - men nu är den borta?

Ok, det förklarar saken. Vad besvärligt det verkar varit. Hoppas det kommer fungera framöver och kanske man kan starta upp tråden på nytt ang. pålagringar i bakknän. Såvida den inte kommer tillbaks alltså.
Är det nåt specifikt du vill veta? :-) min häst har just pålagringar i bakknän. Kan svara så gott jag kan!

En kompis häst diagnosticerades med dubbelsidiga pålagringar vid typ 6 års ålder. Veterinären trodde att det var något medfött då det var så liksidigt. Pålagringarna var ganska kraftiga och när behandling inte gav effekt så fick de tyvärr ta bort hästen :(

Jag är nyfiken på prognosen! Hur upptäckte du det? Hur gammal är din häst? :)
Hon är 23. Upptäckte det för tre år sedan då min kiropraktor såg att hon var svullen runt knäleden. Hon hade varit något oren strax före det. Dock var det ingen som såg det förutom jag, jag såg det enbart vid tömkörning när jag samlade henne. Inte annars.
Hon rids av åldersmässiga skäl inte speciellt hårt, varken då eller nu. Utan 4-6 ggr i veckan i alla gångarter på hobbynivå. Hon har ganska kraftiga pålagringar. Vet sa att hon kommer behövs sprutas varje halvår och inte gå att rida. Men hon har varit ren sen dess. Är lite nogrannare med underlag bara och inte ställa av henne.
Hon har inte behandlats sen första gången. Då med kortison tro jag och tre veckor vila. Sen igång igen. :) Så för oss har det varit bra!

Hon är 23. Upptäckte det för tre år sedan då min kiropraktor såg att hon var svullen runt knäleden. Hon hade varit något oren strax före det. Dock var det ingen som såg det förutom jag, jag såg det enbart vid tömkörning när jag samlade henne. Inte annars.
Hon rids av åldersmässiga skäl inte speciellt hårt, varken då eller nu. Utan 4-6 ggr i veckan i alla gångarter på hobbynivå. Hon har ganska kraftiga pålagringar. Vet sa att hon kommer behövs sprutas varje halvår och inte gå att rida. Men hon har varit ren sen dess. Är lite nogrannare med underlag bara och inte ställa av henne.
Hon har inte behandlats sen första gången. Då med kortison tro jag och tre veckor vila. Sen igång igen. :) Så för oss har det varit bra!
Låter ju som en dröm - hoppas att vi har samma tur! Åh andra sidan är min häst sex år bara :(

Hur upptäckte ni det etc? :(
Kraftig rörelsestörning på ena bakbenet som lokaliserades till knä som alltså röntgades. Behandlades och blev bra, sattes igång försiktigt men det kom tillbaka när vi var uppe i att trava några minuter på rakt spår. Nu behandlad igen.....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 305
Senast: Zetly
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
526
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama