Bortregnad andraskörd?

MalinJ

Trådstartare
Detta är första året som vi odlar eget hösilage och frågorna hopar sig. Vi anlitar en granne till att slå och plasta små (30-40kg) balar. Priset blir förhållandevis dyrt jämfört med storbalar men eftersom vi inte har någon traktor för att flytta storbalar har vi valt att göra så. Första skörden blev torr och fin fast inte så stor. Har nu slått och plastat en del av andraskörden och mängden är större men höet är väldigt blött. Jag antar att fler än vi har råkat ut för detta med tanke på årets väder.
Hur gör ni? Klarar sig balarna eller kommer dom ruttna? Finns det några risker för hästarna att äta av höet även om man är noga med att dom inte får i sig något synligt mögligt? Eftersom man betalar ganska mycket per bal, kanske det inte är lönsamt att slå resten om det ändå blir dåligt?

Malin

Sv: Bortregnad andraskörd?

Du säger att ni tagit ensilage i småbal men resten av resonemanget förstår jag inte eftersom du resonerar som om det vore hö. En för kraftig förtorkning (torrt) innebär att du inte får ensilering. Det är då risken är större att balarna blir dåliga. Viktigt med ensilage är att inte flytta runt dem i onödan och att skydda så att inte sork eller fåglar skadar plasten.

Vi använder inga tillsatser, vilket man gör med ensilage. Men om jag har förstått det hela rätt, måste man göra det om det är väldigt blött. Har hört många olika åsikter om det här med skillnader på hösilage och ensilage. En del säger att hösilage bara helt enkelt är en torrare form av ensilage, medans en del hävdar just den här skillnaden om tillsatser.

Jag har något år haft väldigt blött ensilage utan tillsats i inplastade storbalar. Det enda problemet har varit att få i hästarna tillräckligt med TS för att täcka deras behov.
Sedan är det ju frågan vad som är "väldigt blött". Djur överlag som får välja tycker att TS-halt på 45 - 50 % är smakligast. Så innan du börjar se problem gör en analys och kolla ven TS-halten. Går att göra själv i ugnen eller micron om det är så.

Vi använder inga tillsatser, vilket man gör med ensilage.
Tillsatser använder man om förhållandena är sådana att det krävs eller att man misstänker att ensileringen annars inte ska komma igång. Har inget med "skillnaden" ensilage/hösilage att göra.
Men om jag har förstått det hela rätt, måste man göra det om det är väldigt blött.
Begreppet "väldigt blött" är luddigt. De flesta som tar hösilage låter det förtorka 1-2 dagar innan plastning. Även rutinerade jordbrukare felbedömer TS-halt om de ska gissa ute vid vallen. Tar man ett prov i samband med plastningen och mäter TS själv hemma (finns beskrivningar i andra trådar hur man gör) så får man en bra uppfattning om hur blött det egentligen är.

Jag tackar för svaren. Känns som att ett och annat är utrett. Jag har även googlat lite på det här nu och känner mig lite mer övertygad om att det kommer gå bra. Så nu är det bara att slå resten också.

Lycka till med vädret!

Här i trakten, södra östergötland, så slår man nu tredjeskörden (grannen slog i går). De flesta tog förstaskörden i början av juni och hösten har varit varm så gräset växer fortfarande. När man skördar ensilage/hösilage kan man slå när gräset nått lagom mognad. Förr, när man hässjade hö, var man tvungen att vänta till gräset blev tillräckligt långt för att ligga kvar på hässjorna. Förr i tiden så skördade man höet på ängsmark och inte som nuförtiden på åkermark.

Många är därför traditionstyngda och ska absolut slå veckan efter midsommar. Då kan det vara svårt att få tillräckligt kompakta ensilagebalar eftersom gräset är "övermoget". Näringsvärdena brukar också bli mindre bra vid för sen skörd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 637
Senast: Lindsen
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått tag i en bonde som ska slå en åker åt oss i sommar eftersom vi själva inte har några redskap än, han bor nära men pris vet...
Svar
15
· Visningar
6 356
Senast: Centaur
·
Ekonomi & Juridik Vad anser ni är priset på att ta hö på en gammal vall? Vallen ifråga är närmre 10år och alltså inte i bruk. Jag skulle slå, men...
Svar
8
· Visningar
3 638
Senast: Tacitus
·
F
Foder & Strö Hej! Jag har en fundring om det här med hö, eller grovfoder som det egentligen ska kallas, eftersom det kan vara så mycket annat än bara...
Svar
6
· Visningar
1 353
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur