Bortlottning!

N

Ninjan

Det var en av de första tävlingarna på terminen och jag hade anmält mig. Jag hade räknat med att komma med då jag inte trodde att så många ville ge sig ut på isiga vägar:crazy:
blev dock bortlottad och inga reserver behövdes då inga avanmälningar gjordes.. fatta snopet...
för att komma till saken, så gick jag sedan in o kollade på resultatlistan och fick se att över hälften tävlade för klubben som arrangerade det hela och till råga på allt så vann deras ridhuschef som ligger på st. george med andra hästar!!:mad:
kände att jag skulle behövt den där platsen mycket mer än henne...

Är verkligen bortlottnings systemet rättvist??:confused:

Sv: Bortlottning!

Rättvist och rättvist. Arrangerande klubb kan ju omöjligt veta hur mycket du behöver platsen.

Dessutom så vill ju den klubben som arrangerar att klubbens egna ryttare ska få starta vad är det annars för mening med att ha tävlingar och hur många funktionärer kommer vilja hjälpa till? Däremot är det ett superstort problem med bortlottningar i början på terminen i Sthlm och det är absolut något som borde påpekas för distriktet men det finns inte så många klubbar som kan ha tävlingar under snösäsong då det inte är så många med dubbla ridhus.

Jag som var tävlingsledare för Stäkets tävlingar förra helgen fick lotta bort 40 starter PER klass. Det är inte det minsta kul, speciellt inte när arga ryttare ringer och skäller:mad:

Ett tips är att spara ett bortlottningskort från vår/höst terminen som man skickar med anmälan till första tävlingen på säsongen.

Ja tyvärr så är det väl det enda rättvisa. Du får ju ett bortlottningskort nu så då kan du spara det till någon tävling som du verkligen vill åka på. Det går fler tåg:)

Jag gjorde en tråd om detta som ligger på "tävling". Om man som arrangör väljer att prioritera ryttare från den "egna klubben", distriktet eller något annat urval så ska detta framgå på proppen...Dock vet ju även jag att man inte följer detta på speciellt många klubbar ;)

Det är stort tryck på tävlingar på våren oavsett gren tror jag, det blir ju bortlottningar även i hoppning.

Vi visste inte om att man var tvungen att skriva så i proppen innan du upplyste om det för mig:bow: så nästa år kommer det definitivt stå med, nu är ju vi en sån liten klubb och jag tror att vi hade 4 ekipage på lördagen och 4 på söndagen men en klubb som D*K har ju betydligt fler tävlingsekipage.

Är verkligen trist att man så ofta blir bortlottad. :( Det är så svårt att planera sina tävlingar eftersom man måsta anmäla sig flera veckor i förväg, men ofta får veta att man blivit bortlottad endast ett par dagar förre tävlingen. Har till och med blivit bortlottad en gång även fast jag skickade med ett bortlottningskort med anmälan. Hoppas på att flera klubbar vill ha tävlingar i framtiden......

Fast hur många klubbar utformar proppar "på rätt sätt", inte många skulle jag vilja säga. Fast i Västmanland har jag sett flera klubbar som uttryckligen talat om sin prioritetsordning - en eloge till dem!

Nu vet jag inte vilken klubb du tävlar för men rider man för en klubb som inte arrangerar tävlingar så tycker jag att man absolut ska se till att man gör det.

Nu kommer ju detta problem bli lite bättre nästa år då de enda som får ställa ut ryttarlicens för regional eller högre är klubbar som haft tävlingar året innan eller det året licensen gäller för. Dessutom måste man anordna tävling för att få anmäla ett allsvenska lag. Detta gäller alltså STHLM distriktet hur det är i andra distrikt vet jag inte.

det där är jag rädd för.. ser en trend att tävlingarna blir färre o trycket från deltagarna större, och risken för att bli bortlottad MED bortlottningskort ökar.. vad ska man göra då rå?? några idéer??:confused:

Jag har inte sett någon än så länge men det känns skönt att göra rätt så det inte blir tjafs. det är iofs aldrig någon som ifrågasatt det förrut heller.

Jfrelin skrev:
Rättvist och rättvist. Arrangerande klubb kan ju omöjligt veta hur mycket du behöver platsen.

Dessutom så vill ju den klubben som arrangerar att klubbens egna ryttare ska få starta vad är det annars för mening med att ha tävlingar och hur många funktionärer kommer vilja hjälpa till? Däremot är det ett superstort problem med bortlottningar i början på terminen i Sthlm och det är absolut något som borde påpekas för distriktet men det finns inte så många klubbar som kan ha tävlingar under snösäsong då det inte är så många med dubbla ridhus.

Jag som var tävlingsledare för Stäkets tävlingar förra helgen fick lotta bort 40 starter PER klass. Det är inte det minsta kul, speciellt inte när arga ryttare ringer och skäller:mad:

Ett tips är att spara ett bortlottningskort från vår/höst terminen som man skickar med anmälan till första tävlingen på säsongen.

Hade anmält mig till stäket oxå men var tvungen att avanmäla då mig häst blev halt:(
men du fick ialla fall lotta bort ett midre ekipage;)
tråkigt att folk ringer o skäller!
en eloge ändå till alla som har ork och vilja att arrangera en tävling:bow:

Dock tror jag att man slipper "otrevliga samtal" om man är klar och tydlig i proppen. Då finns det ju liksom ingenting att tjafsa om, om man nu råkar bli bortlottad.

Nej men de tjafsar inte om att de blir bortlottade pga klubben ekipage, inte hos oss iallafall, utan de är fly förbannade för att de inte kommer med men det är ju inte lätt för oss arrangörer men jag förstår att folk är besvikna men alla vet ju att det är mycket bortlottningar i början av året och det hjälper definitivt inte att bli arg. Man kan ju inte ha en klass med 80 starter så det finns ju inte så mycket man kan göra.

Jag har full förståelse för att arrangörsklubbarna vill att hemmaryttarna ska få rida. Jag tycker att det är ganska självklart, särskilt i klubbar som inte har en miljon hemmaryttare.
Har man väl chansen att få rida på hemmaplan vill man såklart göra det, och dessutom är det kul för de i publiken och de som är funktionärer att det är hemmaekipage med. tycker jag iaf.
som ryttare tycker jag även att det är väldigt roligt att rida på hemmaplan, och det vill man ju inte behöva missa för att man blev bortlottad.

om systemet är rättvist eller inte kan diskuteras, men på något sätt måste man ju lösa det om man får in för mkt anmälningar, det går inte att ha 400 starter på en dag, och domarna får inte döma mer än 40 st. inte så mkt att göra åt.
och du får ju iaf bortlottningskort, så funkar det inte i alla distrikt :idea:
nästa gång kanske du har tur och kommer med när 40 andra blir bortlottade :)

en eloge till din klubb förresten som var så snälla och ärliga och gav mej mitt bortlottningskort tillbaka, hade visst skickat det en dag för sent :angel: och kommit med iaf utan det :bow:

Jag har heller aldrig hört att hemmaklubb inte får prioritera hemmaekipage. Ser det som en självklarhet att klubbens ryttare har förtur vid hemmatävling. Det är ju dessutom som ett tack till de som ställer upp som funktionärer i vått och torrt. Men är det en reglel så borde det ju stå i de flesta proppar.Tycker förövrigt att det behövs fler arrangörer, hoppas att de nya reglerna fungerar för att få fler tävlingar.

Jag tycker absolut att det är rättvist. De som tar sitt ansvar genom att hålla tävlingar får ju iallafall den "fördelen", de som håller tävlingar själva gör nog likadant de också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka