Bortkörd från kurs!

Timsetim

Trådstartare
Har ni kört iväg eller blivit ivägkörda från en kurs pga hunden är för stökig? Blir lika irriterad varje gång jag hör människor som blivit ombedda att söka sig någon annanstans för att de stör gruppen för mycket!? :confused: Trots att anledningen till att man söker sig till tex lydnadskurs är att man behöver hjälp!

/Timsetim

Sv: Bortkörd från kurs!

Jag varken har kört bort någon eller själv blivit bortkörd, men jag förstår att det kan behövas att någon lämnar en grupp ibland. Om de andra deltagarna inte får ut vad de ska av sin kurs pga av en hund tycker jag inte att det är rimligt att den hunden går kvar. Då är det bättre att den erbjuds en privat kurs tills den har kommit så långt att den kan fungera på en "gruppkurs".

Mvh,
Duvan

Enmanskurs kan jag hålla med om är ett alternativ. Men de jag träffat har inte blivit erbjudna det.

/Timsetim

Det verkar ju taskigt, men de kanske inte hade möjlighet att erbjuda det? Det måste ju finnas bra instruktörer som har möjlighet att hjälpa till för att de ska kunna erbjuda en privat kurs. Alla tillgängliga instruktörer är kanske uppbokade redan och då funkar ju inte den biten. Det mesta av instruktörsbiten på våra klubbar sköts av människor med jobb och andra åtaganden vid sidan av "hunderiet", vilket gör att det brukar vara svårt att få ihop det ordinarie utbudet. De som behöver privatträning blir då hänvisade till att söka träning från folk som har hunden som yrke.

Mvh,
Duvan

Nej men en gång har jag önskat det... En hande som släpptes gång på gång (inkallningsövning med instruktör) och han kastade sig på min kompis hanhund varenda gång... Han blev helt psyko efter kursen och alla var så handlingsförlamade så att de inte bröt... *morr*

Om en hund gång på gång, stör alla andra deltagare, så är det förståeligt att den ombedes lämna kursen.!

Det de flesta gjort fel i en sådan situation, är att dom anmält sin hund till en kurs, som hunden inte är mogen för, vilket leder till problem för alla på kursen.

Se det från de andra kursarnas synvinkel. Här är dom på en kurs, som dom betalt dyra pengar för att få gå, så att dom och deras hundar ska utvecklas, men det går inte eftersom ett ekipage stör hela tiden.
Hur kul är det på en skala från ett till tio??
Klart att dom övriga kräver att det störande ekipaget ska lämna kursen...

Nepp. men jag var på unghundskurs med schäfermixen jag hade förut. Han var väldigt mycket hund och störde en HEL DEL första gången på kursen så en del blev nog irriterade.

MEN i slutet av kursen säger kursledaren "och där har vi en hund som vill arbeta precis hela tiden och han blir tillfreds när han får en uppgift att tänka på"
Och kursledarna berömde hunden mycket för att han var så lättlärd och arbetsvillig. Det som tidigare varit ett problem i mina ögon.

Så det var ju mer skola för mig på kursen än för hunden, att lära mig förstå honom! :bow:

Nu sysslar ju inte jag med hundar pa det viset, man jag tycker att det ar sjalvklart att om nagon inte skoter sej eller lyssnar pa raden de far, sa kan de far soka sej nagon annanstans.
Sjalv tranar jag ungdomar och vuxna att rida nagon dag i veckan och jag har vid flertal tillfallen sagt till att forbattrar de inte sin attityd sa kan de lika garna stanna hemma.
Man kommer till en tranare for att man vill lara sej, men visar man tydliga tecken pa att man egentligen inte vill gora som instruktoren sager kan man lika garna stanna hemma....eller ga till en instruktor som man haller med.

Jag brukar saga att manga aker pa traning for att de borde gora det, inte for att de egentligen vill lara sej. Manga betalar for biobiljetten men gar inte pa bion.

Jo, jag har hört talas om det här ibland. Och det kan som flera andra här påpekar vara helt rätt. En hund kan störa så mycket att de andra deltagarna inte får ut något av kursen eller till och med skadar andra hundar.

Visst har man sökt sig till kursen för att få hjälp men för en del ekipage kanske en vanlig lydnadskurs inte är rätt väg. Men visst måste samtliga inblandade acceptera att de ekipage som dyker upp på en kurs har en del att lära - vilket ju var meningen...

ramonarunds skrev:
Nu sysslar ju inte jag med hundar pa det viset, man jag tycker att det ar sjalvklart att om nagon inte skoter sej eller lyssnar pa raden de far, sa kan de far soka sej nagon annanstans.
Sjalv tranar jag ungdomar och vuxna att rida nagon dag i veckan och jag har vid flertal tillfallen sagt till att forbattrar de inte sin attityd sa kan de lika garna stanna hemma.
Man kommer till en tranare for att man vill lara sej, men visar man tydliga tecken pa att man egentligen inte vill gora som instruktoren sager kan man lika garna stanna hemma....eller ga till en instruktor som man haller med.

Jag brukar saga att manga aker pa traning for att de borde gora det, inte for att de egentligen vill lara sej. Manga betalar for biobiljetten men gar inte pa bion.

Det däremot tycker jag är en helt annan sak! Har man valt att vara med i en kurs så ska man givetvis lyssna och ta till sig av de råd man får. Om man skulle tycka att instruktionerna och råden inte är de man vill höra, ska man absolut söka sig någon annanstans. Annars är det bara waste of time, för alla!

/Timsetim

Gnist skrev:
Om en hund gång på gång, stör alla andra deltagare, så är det förståeligt att den ombedes lämna kursen.!

Det de flesta gjort fel i en sådan situation, är att dom anmält sin hund till en kurs, som hunden inte är mogen för, vilket leder till problem för alla på kursen.

Se det från de andra kursarnas synvinkel. Här är dom på en kurs, som dom betalt dyra pengar för att få gå, så att dom och deras hundar ska utvecklas, men det går inte eftersom ett ekipage stör hela tiden.
Hur kul är det på en skala från ett till tio??
Klart att dom övriga kräver att det störande ekipaget ska lämna kursen...

Men är det inte så att instruktören ska kunna ge goda råd så att alla kan få hjälp, alla betalar ju lika mycket för kursen!? Detta har inte varit omöjliga hundar utan ägaren har helt enkelt inte vetat vilka knappar de skulle trycka på och istället för att instruktören hjälp till så har de fått stå sidan om. Om en hund inte kan stanna kvar när man tränar inkallning så måste det ju gå att få råd om hur man ska göra!?

/Timsetim

Brukshundsklubben är inte ett ställe för problemhundar egentligen. Instruktörerna har ingen specialutbildning på hundar som skiljer sig för mycket från mallen och råden de då ger kan få fruktansvärda följder.

Så om du tänker på brukshundsklubben så tycker jag de gör rätt om de ber en hundägare söka sig någon annanstans för hjälp, måmga har helt enklet inte kompentensen. På vår klubb erbjuder vi störiga individer en speciell kurs med en specialutbildad instruktör, vi har också samarbete med en hundspykolog. Men få har det.

//E

Jag tycker att har man en jobbig hund som man har problem med skall man inte söka sig till en normal hundkurs.
Där utgår alla från att hunden är normal och kan vistas med andra hundar utan problem.
Utan där är de mer lydnad till trick som ska läras så som att gå på rätt sida lära hunden sitta kort och gott lära hunden alla moment för tävling i lydnad!

De som har problemhundar bör söka sig till privattränare eller en grupp om mindre hundar där alla har problemhundar.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 362
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 905
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
15 566
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA