Borstning och rykt

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare plymen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 340
P

plymen

När och hur ofta? Vilka borstar använder ni och varför? I vilken ordning? Hur läng brukar ni hålla på? Pysslar ni för att det är avslappnande eller är det ett nödvändigt ont?

Nyfiken:p

Sv: Borstning och rykt

Borstar honom inte varje dag men naturligtvis för att få honom ren, ge massage och en social kontakt för oss båda. Undviker piggborsten bara...:smirk:

Nja, det är både ett nödvändigt ont och avslappnande. Jag ryktar om möjligt varje dag. Dels för massagen, hästen blir ren och får inte skav av sadel mm och jag kan hitta småsår och annat när jag ryktar som kanske behövs ses över. Borstar och kratsar hovar gör jag definitivt varje dag. Man får in snitsen efter ett tag och då blir det inte så jobbigt. Jag hade sköthäst som liten och kravet var tio fulla skrapor på varje sida, så jag lärde mig då.

Jag använder rot borste, pigg borste, dom flesta bortstarna om man säger så. Om min polle är lerig brukar jag först ta pigg bortse sedan efter jag använt den tar jag en hårdare rot borste, sen tar de olika tid beroende på hur smutsig,dammig lr lerig hästen är. Det är svårt att säga hur lång tid det tar, men minst 15-30 min. Om han är jätte lerig så kan de ta upp mot 1,5 timme.

piggborsten vid behöv först.
dany borste (långa strån) syntets
vid mkt tid. ryktborste och ryktskrqapa.
avslutar med dammborste mjuka mjuka strån på borsten.
och hovarna.

ca 30 min innan ridning. 15 efter ridning.

Jag får dåligt samvete om jag inte borstar bågon dag... Ser det som en social grej mellan mig och minhäst... Han gillar det och jag med! Jag borstar alltid med ca 6 olika borstar.. Först lite massage och lerbortagning med piggborste, sen rotborste, rotviska, ryktborste o skrapa, supermjuk borste, och SIST den ännu mjukare gethårsborsten. Brukar ta mella 30-45 minuter.. oftast längre... :)

Själv tycker jag det är kul att pyssla så vi lär nog mysborsta rätt ofta bara för att det är skönt:love:

Jag ryktar mina hästar före och efter ridning och ryktar de även när jag tar in de på eftermiddag/kväll innan jag byter från utetäcke till innetäcke.

jag använder först ryktborste och sen rycktar jag med borste och skrapa för att få bort det värsta stövet.. för den dagliga kontrollen av hästen och massage delen.. använder sällan piggborsten men när han är riktigt grisig använder jag den.. kammar även man och svans med en hundborste.. och sist kratsar jag hovarna..:)

Shettisarna på lösdriften borstas av emellanåt, men ryktas inte (borsten går inte igenom pälsen), araben som står på stall borstas av varje kväll o morgon för o få bort spånet i pälsen innan hon täckas.

Jag borstar min häst varje dag, både före och efter ridning. Om han fäller eller går utan täcke i hagen så börjar jag med att gå över hela hästen med gummiskrapan (använder inte piggborste alls sen jag upptäckte den underbara gummiskrapan :D ). Fortsätter att borsta med en rotborste, reder ut svansen med fingrarna eller, om jag är lat, en vanlig hårborste (för människor). Till sist kratsar jag hovarna. Nån gång i veckan brukar jag ta mig tid till en längre ryktstund. Då åker även ryktborste och -skrapa och en mjukare borste för sista finish fram.

Varje häst ryktas 1 timme om dagen (totalt 3 timmar ryktar jag hästar;) ), oavsett ridning eller inte.
Dom ska vara rena helt enkelt, det blir inte massa smutts ingrott eller något sånt.

Ställer dom i stallgången av med täcken, borstar först av täckena ordentligt, sen brukar jag ta piggborsten (skön som lite massage), rotviska hela kroppen, sen tar jag en mjukdam borste., borstar ansiktet och kratsar hovar och fixar man och svans. Tar sedan ryktborsten och ryktar 30 min ungefär och som slut finish tar jag ett lätt fuktat sämskin och tar bort allt "vitt" dam efter ryktningen.

Behöver jag säga att jag är expert på att rykta hästar:angel::angel:
Jag gör det i första hand att hästarna ska vara rena och sen tycker dom att det är skönt och det blir liksom en liten "mys" stund varje dag:)

Senast ändrad av en moderator:

Dottern rider ungefär varannan dag för tillfället och då blir han givetvis ryktad. Sen är det inte alltid han ryktas de dagar han inte rids men vi kollar alltid att han är ok och vi kratsar hovarna.

Vi brukar börja med en helt vanlig skurborste som vi köpt på ICA :)
Den är den allra bästa grov-borsten. (och billig :bump:) Vi har faktiskt två olika skurborstar - en lite hårdare och en som är något mjukare. Toppenborstar!

Sen blir det en lite mjukare borste med långa strån och ibland (men inte varje gång) avslutas rykten med korthårig ryktborste och skrapa.

Jag ryktar mest för att han ska bli ren inför ritten men vet naturligtvis att det även är som massage och att man samtidigt upptäcker skador etc.

Två av hästarna varje dag. Den andra när det behövs. Jag tycker det är helt okej att borsta, men det gör inte hon... så om hon bara ska gå ute, inte är smutsig och är på dåligt humör så låter jag det hellre vara. Vanligtvis tar en snabborst 2-5 min om jag har bråttom, men den "riktiga" borstningen tar ca 30-45 min. Börjar alltid med piggborste, sen rotborste, borste med längre, hårda strån (heter?), borsta med kortare hårda strån, ryktsten och därefter fuktig trasa för det sista dammet. Dock är aldrig hästarna smutsiga, trots att de går otäckade (oftast) i en hage med lerpöl i ena kanten :)

Den här årstiden används piggborsten vareviga dag.. :crazy:

Jag brukar börja med mjuka borsten som jag har till ansiktet men ofta har de gnuggat in ansiktet med lera så det blir mest i pannan med den borsten. Sen piggborste + rotborste för att få bort leran. Efter det rykt och kratsa hovarna, sen, om det verkligen hänger lerkokor i manen så tar jag den med, svansen får vara, det är liksom inte lönt men jag försöker reda ut den och få bort värsta skiten nån gång i veckan beroende på hur mkt lust jag har.

På vintern/sommaren när det inte är lerigt borstar jag svans och man flera ggr i veckan men det är inte lönt när man gör hästen helt ren och den nästa dag ser likadan ut igen, och detta upprepas dag efter dag efter dag, ja ni fattar.
I samband med massagen ca en gång/vecka brukar jag rykta lite längre.

Ni som har hästar som inte rullar sig kan skatta sig lyckliga!
Jag har 2 som inte kan låta bli. De dagar de inte rullar sig verkar alltid vara på dagar när jag har bestämt att de ska vila. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
550
Senast: CarEr
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 500
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka