Borsta tänderna på katt

Sasse

Trådstartare
Min veterinär tyckte att jag borde kunna borsta tänderna på katten, men vad använder jag då? En tandborste? Jag har tittat, men hittar ingen som är liten. Kan man använda något annat? Tänker om det finns något jag kan trä på fingret så jag bara kan gnida runt över tänderna.

Att hålla tandsten borta genom att ge råa ben är inte ett alternativ. Båda katterna tycker det är äckel-päckel.

Det finns "fingertutor" man kan använda. Man kan även linda lite gasbinda runt ett finger och gnugga.

Fingertuta: fingertandborste-microfiber-xVlUu4.jpg

Dorwest Herbs har en grym tandpasta som har en milt slipande effekt. Tar bort beläggningar hur lätt som helst.
Vet du om det finns någonstans i Sverige att köpa eller är det bara via deras webshop? Jag hittar bara en som är för både hund och katt som heter Roast Dinner- är det den? Vår ena katt har börjat få lite beläggning på tänderna och lite röd kant i tandköttet så vet sa vi skulle borsta tänderna med klorhexidin men katten H A T A R det så skulle behöva nåt bättre :)

Vet du om det finns någonstans i Sverige att köpa eller är det bara via deras webshop? Jag hittar bara en som är för både hund och katt som heter Roast Dinner- är det den? Vår ena katt har börjat få lite beläggning på tänderna och lite röd kant i tandköttet så vet sa vi skulle borsta tänderna med klorhexidin men katten H A T A R det så skulle behöva nåt bättre :)

Dorwest Herbs? Ja, de säljs på http://www.m-farskfoder.nu. Det är Roast Dinner jag tänker på, de har bara en "tandkräm".

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
397
Senast: Jeps
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 397
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama