Borsta tänderna? Hur då?

Marvin

Trådstartare
Efter att vi för en månad sedan varit tvungna att söva och dra ut ytterligare 2 tänder ur Alvas mun räckte veterinären mig en barntandborste och önskade mig Lycka till. :crazy::eek:

Jag har dragit mig för det, men nu börjar det lukta illa igen och jag inser att det är dax. :cool:

Nån som har överlevt och kan berätta hur de gjorde??
 
Sv: Borsta tänderna? Hur då?

Jag har testat. Min kisse är lite mesig vid hantering, men gillade onekligen tandkrämen vilket underlättade :D Dock var det alldeles för omständigt i den lilla munnen med tanke på att hans tänder håller sig i skick ändå. Så jag undviker detta sålänge det går :angel:
 
Sv: Borsta tänderna? Hur då?

Jag har undrat samma sak!
Min katt har dragit ut en tand ganska nyligen och jag fick ett papper med tandhälsa, där tandborstning inkluderades.
Min katt må vara snäll, men om jag skulle stoppa in en tandborste i munnen och börja dra omkring vette tusan... Nä jag skulle nog vara randig innan hans mun var ren.

Så undrar med hur man gör???
 
Sv: Borsta tänderna? Hur då?

Hitta en plats med bra ljus. Sitt på golvet med katten mellan knäna och huvudet riktat bort från dig. Sprattlande katter kan med fördel lindas in i en handduk. Ena handen håller upp munnen och andra handen borstar.
 
Sv: Borsta tänderna? Hur då?

Oh ja. Har/har haft tre katter som jag borstar/borstat tänderna på. Den första var en ragdoll som jag vande vid tandborstning redan från det han var liten. Med honom körde jag babytandborste och vatten/bucacat. La honom på rygg i knät med hans rumpa mot min mage och sen borstade jag.

Nu har jag två huskatter som har fått börja med tandborstning i vuxen ålder. Där kan jag ju säga att tandborsten INTE var populär. Antar att den rivs lite för mycket om tandköttet är ömt. Så istället kör jag på självhäftande gasbinda som jag lindar runt fingret, funkar hur bra som helst. Katterna får sitta i knät med ryggen mot mig när jag borstar. Använder först vatten och bucacat på tänderna och sen klorhexidin på tandköttet.

dsc_0527_196781463.jpg


Videoklipp på en del av tandborstningen
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
815
Senast: tott
·
Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: kma
·
Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 741
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 326
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp