borsta kattens tänder

Marie03

Trådstartare
Hej
Är det någon här som borstar era katters tänder med aloe vera? Har själv funderat på det men är osäker på vilken sort man ska använda och vart man köper det. Om någon kan länka till rätt produkt skulle det vara toppen.
Sen undrar jag också om någon har erfarenhet av Platinum tandspray/gel? Ska tydligen ta bort tandsten på hund och katt. Nu är jag lite av den nojiga sorten och vill inte stoppa vad som helst i kissens mun så jag undrar väl mest ifall det är säkert att använda.

Borstar katternas tänder ja, men inte med aloe vera. Har köpt nån slags enzymtandkräm hos veterinären, men tycker mest att den är kladdig och torkar in överallt.. Till och med svår att skölja bort från tandborsten!
Borstade med Bucacat ett tag, ena katten älskar det! Borde nog köpa en ny tub. Den katten har ingen tandsten alls och har aldrig haft (4 år) men om det beror på Bucacat, sporadisk tandborstning (henne borstar jag kanske 1 ggr/vecka på sin höjd), ren tur eller på all torkad kyckling hon tuggar på vet jag inte.

Äldsta katten (11 år) har rätt mycket tandsten trots att jag borstar rätt ofta (åtminstone 4-5 ggr/vecka) och har alltid haft..

Platinum har jag inte hört talas om (hittar bara till hund?). Om det funkar vore det ju suveränt!

Använder ingen av de produkterna så där är jag inte till någon hjälp. Kör Dorwest Herbs Roast Dinner Toothpaste på mina katter. Tar bort beläggningar helt fantastiskt bra.

Men varför? :o :o Har haft katt jämt och aldrig borstat en enda tand. Låter ju helt galet - gör man det idag? Varför? Om katter har så dåliga tänder att dom inte håller ett helt liv skulle jag på allvar fundera på vad vi avlar på. Inget illa mot dig som kattägare, bara förbluffad över fenomenet.

Men varför? :o :o Har haft katt jämt och aldrig borstat en enda tand. Låter ju helt galet - gör man det idag? Varför? Om katter har så dåliga tänder att dom inte håller ett helt liv skulle jag på allvar fundera på vad vi avlar på. Inget illa mot dig som kattägare, bara förbluffad över fenomenet.
Precis som hundar o människor får tandsten, tandlossning, inflammationer etc. Varför låter de galet?

Precis som hundar o människor får tandsten, tandlossning, inflammationer etc. Varför låter de galet?
Jag har aldrig nånsin varit med om det på katt. Aldrig ens hört talas om någon som varit med om det. Vad är det för katter som drabbas av sånt?

Känns som att detta är nåt påhitt någon kommit på för att tjäna pengar helt ärligt. :o

Om någon kommit på att ge katter tandsten för att tjäna pengar är jag imponerad..

Tandborste uppfanns för människa, bebisborste funkar perfekt till katt.
Många specialprodukter är bara resultatet av marknadsföring, gäller inte bara katt utan mängder med varor till olika arter.

Tandsten kan alla få. Oavsett ras och avel kan katter få tandsten. Har tre huskatter, helt vanliga huskatter. En av dem har problem med tandsten och har fått operera ut tre tänder.
Det är väl inget konstigt att hennes tänder behöver borstas? Jag gör hellre det än att operera ännu mer tänder.
Varför en delar lättare att få tandproblem än andra hänger säkert ihop med gener, precis som hos människor.

Jag har aldrig nånsin varit med om det på katt. Aldrig ens hört talas om någon som varit med om det. Vad är det för katter som drabbas av sånt?
Tandproblem är inte helt ovanligt på katter.
Av mina tre har en FORL och en har stor benägenhet för tandsten (sanerades första gången vid ca 2 års ålder), och båda är huskatter. Det är väl självklart att man ska se över djurens munnar också? Precis som man sköter vaccinationer eller går till veterinären för skador och sjukdomar på andra ställen.

Liknande trådar

Katthälsa Min veterinär tyckte att jag borde kunna borsta tänderna på katten, men vad använder jag då? En tandborste? Jag har tittat, men hittar...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Sol
·
Hundhälsa Var i veckan hos veterinären för tandstensborttagning, och läget var värre än vad jag trott:cry: Hon hade extremt mycket tandsten, alla...
Svar
19
· Visningar
6 685
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo, jag är ju rätt nybörjare, men jag försöker lära mej... Igår träffade vi en kiropraktor som blev helförtjust i Geysir:cool: Fick...
Svar
12
· Visningar
1 461
Senast: Ingela_S
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat