Borsta katt som inte vill

Sparvoga

Trådstartare
Skulle behöva göra en rejäl kamning av min katt, men han vill inte:mad: Runt huvudet går bra men inte sen, då börjar svansen gå o sen använder han matte som klösbräda:cool:

Hur gör man???????

Sv: Borsta katt som inte vill

Man blir illa tvungen att användas som klösbräda... :crazy:
Katten här blir riktigt arg och fräser men jag fräser tillbaks, han måste bli borstad. Säkert inte rätt metod men vet inte hur jag ska göra. :crazy: Ingen annan här borstar ju honom heller! :mad: Vad använder du för borste? Jag har en karda och får för mig att den kan göra ont om man "tar i lite". Vad har din katt för päls?

Ja, det är svårt med katter som inte tycker om att bli kammade...men jag tror att med lite träning så kan det fungera, min gamle kisse hatade att bli borstad, vi har borstat lite varje dag..Å nu verkar han tycka det är skönt, fast magen är det fortfarande lite svårt med...

Hej!

Vi hade precis samma problem med vår katthona förut, hon tyckte verkligen inte om att bli kammad. Jag tog det lugnt med henne, kammade flera ggr om dagen men bara så länge hon "tillät" (och det blev successivt längre o längre). I början kammade jag bara där hon tyckte om att bli kliad, så att det blev mer som att gosa lite. Tänjde sedan på gränserna mer och mer...

Vad har du för borstar? Det kan göra mkt att bara byta till en annan sort som katten gillar bättre...
Ett tips kan oxå vara att testa olika ställen att ha katten på (i knät, på ett bord, en bänk osv). Jag tycker det fungerar bäst att vara på ett lugnt ställe utan distraherande föremål.

Kan tilläggas att efter en, två månader var katten "inkammad" så till den grad att hon höll på att driva mig knäpp i sina försök att knuffa bort mig mot toaletten (kammningsrummet) ;) :o

Lycka till med din misse!

Hade en katthona för ca tio år sedan och hon var likadan. Man fick bara borsta när det passade henne. Oftast visade hon oss tydligt att det var ok att borsta under hakan och på kinderna men kroppen, ja då hade man henne runt armen med både klor och tänder :angel:

Har inget bra svar på hur man ska göra, vi slutade bara borsta och lät henne vara istället.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 158
Senast: Googlarn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
229
Senast: MajaKattis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?