moiran

Trådstartare
Detta gäller ett 17-årigt sto som jag under den tid jag sett henne (sen i somras) har upplevt som stel och att hon har ont någonstans. Hon rids inte utan går bara i hage med sina hästpolare.

Det verkar gå lite i vågor. Oftast märker man inget förutom att hon inte far runt som en kanonkula som de andra hästarna i hagen utan tar det lite lugnare och att hon inte riktigt står "normalt" utan ställer bakhovarna mer under sig än hästar normalt gör (för att avlasta frambenen?). Det känns även som hon höjer ländkotorna när man ser på henne, men det kanske bara är en känsla iom att hon står med bakbenen en bit under sig. Men ibland riktigt känner man inom sig att det gör ont någonstans när hon rör sig, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på vart.

Under en period hade hon en mindre hälta på ett framben, och vid undersökning (av hovslagare) kom det fram att hon var svullen i sulorna på framhovarna och fick skor (har annars varit oskodd runt om hela livet), vilket gjorde det hela åtminstone temporärt bättre. Men även om den klara hältan inte visat sig något mer så har det ändå gått i vågor hur fräsh hon ser ut när hon rör sig.

Nu de senaste dagarna har hon tydligen varit helt klart besvärad. Hon rör sig som snabbast i ett lunkande tempo, och om hon måste vända sig så vänder hon sig besvärat genom att flytta framhovarna runt skruvande inskjutna bakben. ONT!

Det är inte min häst, och eftersom jag inte kunnat peka på något tydligt symptom (förutom då hon var halt) har jag inte kunnat övertyga om det vettiga (nödvändiga!) i att ta ut en veterinär och utreda. Om min egen ekonomi under tiden inte hade varit så katastrofal skulle jag ha tagit ut veterinär själv (får man ens göra så - egentligen? Funderar på att försöka få ihop en slant och åtminstone få ut en distriktare för att ta en titt/ta blodprov).

Det som har snurrat lite i huvudet är ju borrelia. Skulle det kunna yttra sig så här, man har ju hört att det kan ha lite olika symptom? Eller finns det andra saker som skulle ger sådana här symptom?

Sv: borrelia?

Fång kan väl kanske också vara en möjlighet? Men det hade väl hovlagaren sett (ev. breddad lamellrand, fångränder i hovarna).

Nä, fång tror jag inte på. Inga fångränder eller breddad lamellrand (ja, jag tittade just det bland det första när jag såg henne och såg hur hon ställde in bakhovarna). Hovslagaren trodde tydligen inte det heller (var inte där när han var där), utan var mer inne på hovböld till att börja med, men hittade inget när han borrade upp där den misstänkta bölden skulle vara.

Vill inte lägga ut foto, men kan lägga ut en konturbild på hur hon kan stå en dålig dag för att visualisera lite bättre.

konturer.jpg

Hon har dock ingen uppdragen buk som det kan se ut på bilden. Det är skuggorna som blir lite luriga bara.

Hästen kan ha ont av vilken anledning som helst. Förslitningar, hovböld, fång, pålagringar, sträckningar med muskelömhet, ledinflammation, lindrig kolik. Det är helt omöjligt att ens diskutera borrelia som tänkbar diagnos innan man gått igenom hela hästen, sett hur den rör sig och hur den reagerar för palpation, har den digitalpuls, allmänstatus, kanske böjprov.

Borrelia yttrar sig bla i form av ledinflammationer med de symptom en sådan ger, ganska ospecifikt mao och dessutom osannolikt (om än inte omöjligt) under vinterhalvåret.

Upplys hästens ägare om att vi enligt djurskyddslagen är påbjudna att förhindra att ett djur plågas i onödan (eller otillbörigt lidande, om man ska vara exakt). Det verkar ju definitivt vara fallet hos en häst som under en längre period försökt avlasta pga smärta.

Om hovslagaren säger att sulorna är svullna (!?) skulle jag nog be en mer insatt person om råd.

Jag förväntade mig inte att någon skulle kunna ställa diagnos på hästen över internet med en tio rader lång beskrivning som bas. Särskilt inte som jag själv inte kan sätta fingret på vad och exakt vart det egentligen är som felet är efter att både ha sett och kännt på hästen i fråga. Men jag hoppades nog på att någon sett/hört något liknande och kunde ge mig något nytt uppslag att lägga fram.

Problemet är att hästen för det mesta fungerar normalt om än rör sig lite stelt (men det är å andra sidan en gammal ogymnastiserad häst) och att man kan ana att den ställer under sig bakbenen lite för mycket. Och det har antagligen smugit på, så ägaren ser inte förändringen utan tycker det handlar om åldersstelhet. Sedan vissa dagar (eller t.o.m. delar av dagar) visar hon mer tydliga symptom, men eftersom de går över framåt dagen eller någon dag efteråt så avfärdas det som småkrämpor. Hon ser ju sällan så illa ut som på den visade bilden (och det är ju ingen skolboks-fång-ställning heller som synes, förutom att övriga standard-fångsymptom också saknas).

Hästen är ju pigg och vaken i övrigt, glansig i pälsen och har lite överhull så hon ger inget sjukligt allmänintryck så sett heller. Reagerar inte heller på lekmannapalpering över rygg och bog och någon förstärkt digitalpuls har jag inte känt sedan i somras då hon var halt, men jag träffar inte hästen mer än högst sporadiskt heller och har fått de flesta uppdateringarna via telefon.

Jag har förespråkat veterinärgenomgång sedan jag först såg hästen. Tyvärr har jag inte fått något gehör för det utan det är mer "hon går ju bara här och om vi väntar ut det till imorgon är hon kry igen, men blir hon inte bättre så får vi förståss ta ut veterinären". Ska dock försöka göra ett försök att få till en veterinärundersökning på hästen när veterinären ändå är i krokarna för att raspa tänderna på mina nästa vecka... Kanske blir det en mindre tröskel att kliva över då.

Jag vet för övrigt inte om hovslagaren sa att sulorna var svullna (eller snarare att det var svullet under sulorna, dvs kötthoven, om det inte framgick att jag menade så mtp hovböldsmisstankarna, det kanske är ett lokalt uttryck. själva hornkapseln svullnar knappast.) då jag inte pratat med honom själv, utan fått det berättat i andrahand från en inte alltför insatt person.

Nu är hästen visad för veterinär. Och veterinären blev inte klokare än mig. Just i dag var hon fräsh och dundrade fram i flygande trav bara man slackade på grimskaftet och av förra veckans stelhet kunde man knappt se några spår.

Ingen digitalispuls, ingen hälta, inga reaktioner på böjprov eller på palpering. Ingen feber och friskt allmänintryck. Blodprov tagna för erlichia/borrelia. Får väl se vad de visar när de kommer från labbet.

Blodproven visade ganska höga halter erlichia-antikroppar och lite lägre halter borrelia-antikroppar. Nytt blodprov om några veckor för att jämföra antikroppsnivåerna då rekommenderades av veterinären, men i nuläget ingen behandling (efter rådgörning med djursjukhuset i Skara då det tydligen var ett gränsfall).

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
418
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 830
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka