Borrelia!? *långt*

Netted

Trådstartare
Min häst har varit dålig i ett ben nu ett par månader minst.. vi lät våran veterinär komma ut och hon tyckte att hältan satt längre ner.. han hade 1 grad högre upp samt 2 grader längre ner på böjprovet. vi åkte in till kliniken där de tyckte tvärtom, dvs större reaktion högre upp. de behandlade hasleden och glidleden. vår egna vet kom ut för att se ifall han var bättre efter 2-3 veckor vilket han inte var. hon tycker fortfarande att det sitter längre ner, SAMT att "hältan" är kvar i hasen. vi åkte in på återbesök på kliniken där de konstaterar att reaktionen i hasen är borta, men att reaktionen i kotan är dessto mer. så de behandlar.. och nu för en vecka sedan var vår egna veterinär här igen och han var bättre! dock inte helt bra.. lika "halt" utan och med böjprov, så ingen skillnad där längre. hon bestämde sig för att ta ett borrelia/erlichias-prov..

.. vilket vi fick svaret på idag. konstaterad titer 1:40, dvs positivt. men provet visar ju inte att hästen verkligen HAR sjukdomen, bara att den bildat antikroppar mot det för att den har varit i kontakt med bakterien.

så jag undrar.. kan borrelia orsaka inflammationer i hästens leder?
han har till och från varit ganska ovillig till att arbeta i sommar, försöker springa ifrån arbete osv.
de "inflammationer" han fått konstaterat hos veterinären finner jag liksom ingen vettig orsak till. han är röntgad UA.. han är inte mkt riden på läääänge nu, samt att han i sommar bara tog det lugnt. jag har ridit på varierande underlag, han är inte skodd bak. dessutom har jag bara ridit barbacka så pga illapassande utrustning är det ju inte tal på. visst vrickning är ju en möjlighet, men jag borde ju märkt om han vrickat sig. dessutom känns det isåfall märkligt att han haft "inflammation" i både hasen och kotan?

borde jag oroa mig?

Sv: Borrelia!? *långt*

Mitt sto som hade erlischias visade diffus hälta till och från.
I bland bara på ett ben, sen var det borta sen kom det i nästa ben.
Jag fattade verkligen ingenting.Hon var även svullen i benen, trött,men inte alltid .
Det var först när hon fick 40 gr feber som jag förstod var det var.
Om det var inflammationer i benen eller vad det var, kan jag dock inte svara på, men det ligger ju nära till hands.
Hon blev fräsch efter behandling
Hej från Hambo vars hästar haft alla sjukdomar:(

jo, din häst hade ju väldigt klara symptom på erlichias.

min var negativ mot erlichias, men positiv mot borrelia då han skapat antikroppar mot detta.
som sagt, han har bara haft "inflammation" i hasenleden/glidleden och kotan.

kan borrelia orsaka inflammationer i hästens leder?

Ja, Det kan det. Samma historia hände på min häst och det visade sig vara pga borrelian.

Lycka till!

kan borrelia orsaka inflammationer i hästens leder?

Ja, Det kan det. Samma historia hände på min häst och det visade sig vara pga borrelian.

Lycka till!

vad skönt att höra! hans hältor har väl inte vandrat runt på något sätt, men ändå satt sig i två/tre leder VB. han har blivit bättre när de behandlat med kortison, men han har inte blivit helt bra.. ändrar det något om utsikterna för att det är borrelia?

vad hade din för titer?
min har jättelåga titer :crazy: har läst att 1:80 räknas som borrelia, min har bara 1:40, dock är han ju positiv för antikroppar.

du vill inte berätta lite mer ingående?

tack! :bow:

Tyvärr har jag inte så mkt mer att berätta. Hästen hade borrelia när han bodde hos förra ägarn.
Det hon har berättat och det papperna visar var att han blev halt, behandlades för kotledsinflammation, hjälpte inte, visade positivt för borrelia, behandlades, hältan försvann. Sen dess har det inte varit något "bakslag" alls. 100% Frisk häst.

Det är den informationen jag har fått. Hoppas att det var till lite hjälp i vart fall :)

Håller tummarna!

okey. vad skönt att det löste sig så bra!

min har ju ändå blivit lite bättre efter kortisonbehandling.. kanske inte är borrelia då.. suck.

Min häst har varit halt i trav vänster fram ungefär sedan augusti. Tog ut veterinären, han trodde det var en vrickning men han tog blodprover för säkerhetsskull. Min häst var 2 gradig i trav och 3 på böjprov.

Fick metacam "upp popad version av magnecyl" sedan kom provsvaren och det visade sig att hon hade precis över gränsvärdena på både borrelia och erlichia. Veterinären var dock fortfarande inne på att det var en vrickning så min häst fick "vila" 2 veckor. Hon vart dock inget bättre efter vilan o efter lite om och men så fick jag antibiotika utskrivet till hästen. Nu har det gått ca 1 vecka sedan sista sprut dagen med antibiotikan. Hon är faktiskt lite bättre, men veterinären tyckte hon skulle få vila ett tag till, o han trodde att det va en vrickning som gjorde hältan. Trots att hon hade över gränsvärdena på borrelian o erlichian. Blir hon inte bättre så småningom så vill vet att jag åker till klinik med henne.

Känns jobbigt för jag vet ju inte riktigt säkert vad som orsakat det
hela.

förstår om du tycker din situation är jobbig, tycker det är riktigt träligt med detta.

vad skönt att höra! hans hältor har väl inte vandrat runt på något sätt, men ändå satt sig i två/tre leder VB. han har blivit bättre när de behandlat med kortison, men han har inte blivit helt bra.. ändrar det något om utsikterna för att det är borrelia?

vad hade din för titer?
min har jättelåga titer :crazy: har läst att 1:80 räknas som borrelia, min har bara 1:40, dock är han ju positiv för antikroppar.

du vill inte berätta lite mer ingående?

hallåååå!!
ja har samma problem me min häst, har oxå varit halt till o från nu i fyra veckor. Väntar nu på svar imorn från vet. Han e så konstig i bakbenen o vinglar typ fram ibland... vilket e väst då??? Borelia el erlichias????

hallåååå!!
ja har samma problem me min häst, har oxå varit halt till o från nu i fyra veckor. Väntar nu på svar imorn från vet. Han e så konstig i bakbenen o vinglar typ fram ibland... vilket e väst då??? Borelia el erlichias????

okey, men din hästs symptom verkar ju ändå tydligare.. för min är halt på samma ställe.
jag vet inte, men jag har hört värst om erlichias.

okey, men din hästs symptom verkar ju ändå tydligare.. för min är halt på samma ställe.
jag vet inte, men jag har hört värst om erlichias.

Ja de har ja me hört. Sitter nu hemma o väntar på svaret från vet, smärtstillandet va slut igår:(. Blir hästarna friska efter sånt här , har ju hört de kan va lite olika??

ja oftast blir de friska igen :)

Tack, fick svaret idag o de va negativt:) Får nu spinna vidare o kolla upp va de e . Konstiga e att han har inte varit halt på tre dagar nu:confused: Helt ren i gångarterna, detta e ju sååå skumt.

.. vilket vi fick svaret på idag. konstaterad titer 1:40, dvs positivt. men provet visar ju inte att hästen verkligen HAR sjukdomen, bara att den bildat antikroppar mot det för att den har varit i kontakt med bakterien.

borde jag oroa mig?

puttar :idea:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
423
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 232
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve