Borrelia hos häst

M

Marlenè

Är livrädd att min häst ska drabbas av borrelia eftersom jag bor i ett område med mkt fästingar.
Undrar vad en smittad häst får för symtom?
Kan det bli livshotande?

har hört att symptomerna kan vara lite olika. livshotande vet jag inte om det kan vara, men ibland kan det nog vara svårt att bota. men, tag kontakt med vet. och gör kanske ett blodprov..?? Frågade min vet. om priset på ett blodprov och han sa att det låg på runt 250 kr... Kanske är värt att kolla??

Har pratat med veterinärer och djursjukhus om borelia. Det är olika uppfattningar om hästar kan få borelia eller inte. Ett djursjukhus är av den uppfattningen att hästar inte får borelia :eek: De menar att om man tar blodprov på hästar generellt så visar de på borelia utan att de har någon symptom, på samma sätt som andra vilda djur som inte heller de får borelia. När vi tillkallar veterinär för att hästen uppvisar symptom av något slag och man tar boreliaprov så är det inte borelia de har utan någon annan infektion i kroppen. Detta svar var det jag fick. Sedan pratade jag men en annan veterinär som säger att hästar får borelia på samma sätt som vi människor. Skall penccilinbehandlas för det. Vetenskapen är inte överens :confused:

Sv: Re: Borrelia hos häst

Sedan kostar provsvaret 500:-
Se till att använda t ex Switch som håller fästingarna borta så behöver du inte oroa dig. Om hästen inte har haft borelia tidigare.
Min häst har haft det + återfall (mindre titer). Det kan bli en mycket påfrestande och kostsam....
Ställde jag honom i stallgången högg och sparkade han konstant. Man blir ganska ledsen i dem lägena och undrar vad man gjort för fel. Framför allt när alla i omgivningen ber mig att slå honom oxå.
Min pålle hade vandrande svullnader i alla benen. Det kom och gick. Visade hälta vid böjprovet och vinglade, när vet skulle böja led efter led visade han ingenting och gick rakt.
Prover togs och det var positivt. Ställde honom på klinik i ca en vecka på behandling.
Han har en skada i nervcentrat efter detta (har förmodligen gått väldigt länge med borelian innan jag köpte honom) och det kan visa sig att det helt plötsligt rycker i ett ben...
Därför är jag idag väldigt noga med att hålla alla fästingar borta från honom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?