Borrelia/Erlichia(stavning?)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare reykurboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 404
R

reykurboy

Finns det några symptom som är specifika för en häst som drabbas av ovanstående?
Isåfall vilka är det?
Vad gör man för att bota detta?

Vi har en häst i stallet vars häst har lite diffusa problem:
*Stel i bakbenen
*Ser nästan lite halt ut fram (antagligen till följd av bakbenen)
*Lite hängig
*Ser "trött" ut i ögonen

Någon som har något förslag på vad detta kan vara?
Veterinär är givetvis kontaktad som gav rådet att låta hästen vila samt att denne kommer ut på måndag och tar blodprov.
Kan dock vara skönt att höra andras åsikter och någon kanske varit med om ungefär detsamma...

Tacksam för svar.:bow:

Sv: Borrelia/Erlichia(stavning?)

Tack för svaret! Ska läsa igenom dessa.

Men vill också gärna ha andras funderingar eller om någon haft samma symptom som de jag beskrev hos sin häst...

Det ska jag göra. :)

Fler förslag? Någon....

Min ponny har blivit behandlad för båda, men med 2 års mellan rum.

Första gången var hon fruktansvärt stel, trött, hade ingen ork att gå ur boxen, åt väldigt dåligt och tillslut började halta.
Vi tog prover och fick beskedet Borelia.

Andra gången fick hon riktigt hög feber (40,8), stod och skakade i boxen samt matvägrade helt.
Tog akuta prover och fick svaret erlishios, vi behandlade henne akut också.

Tycker ni ska ta blodprovet och avvakta.
Min ponny ska troligtvis ha gått med sin borelia i flera år, men bröt inte ut förrän då.
Fruktansvärt att stå vid sidan av och se, men efter hennes behandlingar har hon blivit bra.
Förutom att hennes leder har tagit stryk av behandlingen.

Min ponny har blivit behandlad för båda, men med 2 års mellan rum.

Första gången var hon fruktansvärt stel, trött, hade ingen ork att gå ur boxen, åt väldigt dåligt och tillslut började halta.
Vi tog prover och fick beskedet Borelia.

Andra gången fick hon riktigt hög feber (40,8), stod och skakade i boxen samt matvägrade helt.
Tog akuta prover och fick svaret erlishios, vi behandlade henne akut också.

Tycker ni ska ta blodprovet och avvakta.
Min ponny ska troligtvis ha gått med sin borelia i flera år, men bröt inte ut förrän då.
Fruktansvärt att stå vid sidan av och se, men efter hennes behandlingar har hon blivit bra.
Förutom att hennes leder har tagit stryk av behandlingen.

Men hon har blivit helt återställd? Det märks ingenting på henne nu att hon har haft det?

Ja, hon har blivit helt återställd.
Min veterinär sa vid tillfället för den andra behandlingen att vissa hästar måste behandlas upp emot 3 ggr innan det helt släpper.
Vi vet inte idag om det nu är hennes fall, men hon är återställd.

Jag tycker det märks väldigt mkt på henne att hon haft det.
Efter andra behandlingen har hon varit väldigt svag i sina bakben och har svårt med sin muskelatur.

En kompis har en unghäst som haft erlichios. 41 grader i feber och benen svullnade så mycket att vi trodde de skulle spircka. Fick tetracyklin i.v. Var 1 år då, är 3 nu (och precis hemkommen från breeders på flyinge) så hon har inga men...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 486
Senast: Santoxen
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 516
Hästvård Köpte en häst i oktober och allt var frid och fröjd tills jag kom tillbaka efter en veckas jullov. Hon hade vilat då och blivit ganska...
Svar
1
· Visningar
666
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 385
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka