Borrelia/elichia

Evergreen

Trådstartare
vad är det för skillnad/likheter mellan de två sjukdomarna?

När det gäller symptom och sådär.

En häst som har/har haft elichia kan ju få symptom efteråt, inte bli riktigt kry. Halt på olika ben varje dag och sådär. Är det samma sak med borrelia? eller blir dom "helt friska" från det?

svenska hästar har lättare för att få ehrlichias.
Borreliasymptom är: vinglighet, trötthet, stelhet, hälta och nervösa störningar, vid kronisk sjukdom är prognosen dålig..
Ehrlichiassymptom är: influensaliknande symptom med hög feber, upp till 41 grader, svullna ben, trötthet och aptitlöshet och ibland vinglighet och synfel..
båda sjukdomarna påvisas med upprepade blodprov och stäms av mot ett bestämt titervärde.
Om hästen har Ehrlichios så behandlas hästen med tetracyklin och detta är väldigt effektivt, 7 dagars behandling ska visst räcka för att hästen ska bli frisk..
Vid borrelia behandlas hästen även då med penicellin eller tetracyklin+cortison men detta behandlar man bara med i akuta fall..

du får ursäkta om det kanske är lite rörigt men jag är inte så skarp på nattkröken :crazy:

Okey...

Min häst har haft borrelia, men det var för typ 5 år sen, innan jag hade henne. (det märktes inte på henne annat än att hon vägrade hoppa)
Finns det någon risk att hon får "symptom" av det nu igen?

och så finns det de som envist påstår att hästar inte alls kan få borrelia... jag vet inte vad man ska tro! Inte ens veterinärer verkar vara överens om det här.

jo jag har hört det jag oxå.. men jag tycker altid att man ska utgå från att hästen kan få alla tänkbara sjukdomar.. även sådana som inte finns i sveriga.. vem vet brevet från släktingen i afrika kanske har en bakterie av afrikansk hästpest med i bagaget.. även fast det inte är troligt så om hästen får sådana symptom så ska man misstänka det och kolla upp det..

hellre för försiktig än överseende i sånna lägen..

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar