Börjat skälla när han är ensam..

MadicDomino

Trådstartare
Bakgrund:
9 år gammal blandraskorsning. Omplacerad mellan 4-5 hem, kom hem till mig som 1,5åring. Haft mycket ensamhetsträning här i livet och visst han har skällt någon gång när han varit ensam hemma och hört något konstigt, men inte mer än det.

Hans dagliga schema:
04.00 - Han rastas och jobbas* i 35-45 min.
05.00 - Jag sticker till jobb.
07.00 - Sambon kissar han. Därefter åker han också till jobb.
11.00 - 12.00 Hundkissaren rastar han i 15 min.
15.30 - Sambon kommer hem, de leker och busar i 30 min.
18.00 - Jag kommer hem. Vi går ut och gör lite lydnadsövningar. Ute 30 min.
21.00 - Sista nattkissen.

Jobbas* = Mycket kontaktövningar, platsliggning, inkallningar och lite freestyleskoj.
Vi gömmer även lite godis under dagarna och använder gärna en aktiveringsboll som han får sitt foder i.

Problem:
Han har börjat skälla helt när han är ensam - bara "helt random" och extremt sällan. Det hänt två gånger nu på 4 månader och tanten som bor i huset (som inte över huvudtaget gillar oss), spannar efter oss, fångar oss i trappen eller balkongen och säger till samt hotar om vräkning? Självklart känner man sig som världens sämsta ägare..

Denna gången var han nyrastad och varit och badat, gått hela dagen, lekt och jobbat med spår. Sambon och jag stack för ett biobesök i stan, vi var väl borta max 3-4h. Och då hade han tydligen stått och gnällt sen vi gått.

Förra gången var en väldigt långdag. Hundkissaren var sjuk. Så det blev 8h ensamhet. Jag gick kl 05 till jobb - kissat och promenerat han i 1h. Sambon kissade han kl 07,30. Sambon var hemma 15,30. Denna dagen hade han stått och gnällt.

Övriga dagar har han inte gjort ett knyst. (Och hade han gjort det så hade garanterat gnällkäringen sagt något..) Hundkissaren är här mellan kl 11-12 på vardagar...

Tänkbara lösningar? Hunddagis är inte ett alternativ, då han inte trivs i andra människors eller hundars sällskap. Svärmor kissar han under dagarna.
Men det skumma är som sagt att det händer bara då och då. Dock har båda tillfällena ett samband - det händer efter vi umgåtts mycket med han eller varit lediga ett par dagar. Jag har varit ledig sedan tisdags denna veckan. Och förra gången var det när jag börja jobba efter 4 månaders arbetslöshet.

Hallen är även ganska ljudlig. Funderar på stänga in han i sovrummet, där blir det ganska tyst och lugnt. Frågan är om det funkar. Och varför han har börjat nu?

/ Världens sämsta hundägare..

Senast ändrad:
Sv: Börjat skälla när han är ensam..

Jag har funderat på lägga in en mer fysisk del i schemat. Byta ut 45 min kissande + jobbande till 25 min kissning + lite övningar och 20 min cyklande. Tror ni detta kan vara en lösning?

Eftersom han börjar bli gammal så kolla upp hans hälsa ordentligt, en del hundar blir extra oroliga och vill inte vara ensamma hemma, när de har ont någonstans.

Fundera också på ifall det varit några andra ändringar i erat liv, extra stressigt eller om någon av er varit sjuk, vissa hundar reagerar på sånt också.

Sen tycker jag det låter så roligt att ni kallar personen som rastar hunden på dagen för "hundkissaren" :rofl:

Eftersom han börjar bli gammal så kolla upp hans hälsa ordentligt, en del hundar blir extra oroliga och vill inte vara ensamma hemma, när de har ont någonstans.

Fundera också på ifall det varit några andra ändringar i erat liv, extra stressigt eller om någon av er varit sjuk, vissa hundar reagerar på sånt också.

Sen tycker jag det låter så roligt att ni kallar personen som rastar hunden på dagen för "hundkissaren" :rofl:

Vi gör årliga hälsokontroller! Han är en frisk kastrerad man. :D

Vi lever ett ganska stressigt liv. Men, konstigt nog har det aldrig brutit ut när vi har hållt vårt schema. :grin:

Hundkissaren är väl ett bra namn? :angel:

Jag är lite inne på Irmelinis linje. Nu är ju hunden förvisso bara 9,5 år men senilitet kan ju komma tidigt och vara väldigt svår att upptäcka. Det kan yttra sig i svårigheter att lämnas ensam.

Min förra hund som aldrig någonsin haft problem att bli lämnad kunde reagera på att bli det när hon blev äldre och fick sina första tecken på senilitet. Inte så att hon skällde, men det var tydligt att hon inte ville att jag skulle lämna henne.

Det kan ju vara läge att prata med veterinären. Det finns preparat som kan bromsa och lindra om man misstänker senilitet, men ibland kan det vara tillräckligt med DAP om det bara yttrar sig i lätt oro vid ensamhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 398
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 028
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna