börjat ömma

paradox

Trådstartare
har alltid min häst barfota bak på sommarhalvåret, har alltid funkat utan problem, fram till för en vecka sen, då hovis var här och verkade+ skodde om fram.(han har varit barfota bak 2 omgångar nu, alltså ca3½ månad) helt plötsligt har han blivit väldigt öm, går bra på banan och p gräs, hyfs på asfalt, men är det det minsta grus/småsten kan han knappt gå! :crazy: detta är absolut inte likt honom, och jag ser inget som kan ha utlöst den, han har haft samma hovslagare i 10 år, och det har alltid funkat super.

kan det vara allt regn? att hovarna blivit mjukare och mer känsliga?? känner mig villrådig, borde jag lägga på skor igen?? eller ska jag vänta och se om det blir bättre?? det känns snarare som det blir värre.. :(

Kolla hur strålen ser ut. Det är ofta röta i den om hästen plötsligt blir öm i hovarna på tex grus. I år när det är så blöt sommar så är det extra vanligt.

Anki

hej!! hade din hovslagare verkat honom bak? isåfall kan han blivit sulöm. jag tycker du skall vänta 2 veckor så att hornet får växa ut igen. om du tänker själv att du går runt barfota, då skaffar du en förstärkning under fötterna för att dom skall tåla förslitning och steniga underlag. om du då verkar bort den så blir han självklart ömfotat tills han har skaffat sig nytt "skydd". om jag var du skulle jag inte verka honom bak, utan bara klippa med en verktång var 6:e vecka om hovarna blir oplana(oftast i tån) för att låta så mycket av det starka hornet vara kvar. för så länge du rider honom så slits hovarna normalt och dom skall inte behöva verkas. det är skillnad om du har skor på honom, då kan ju inte hovarna slitas och blir då för långa. ha tålamot och förståelse med honom i två veckor nu så ska du se att det blir bra igen! men tänk på att INTE verka honom som du gör normalt när han har skor, sulan och bärranden blir för tunn!!! MVH jennie

verka var väl fel ord, han bara jämnar till lite, men det är så jag brukar uttrycka det.. :) jo visst är det säkert så, men jag brukar ha honom oskodd bak på sommaren, och han har aldrig ömmat förut..

Det mesta blir ju skört vid väta...dvs mjukt...Har aldrig haft min pålle skodd på de 4 år hon levt hittils...förräns nu i sommar då jag blev tvingad åtminstone sko fram...Men denna sommar har ju i vart fall hos oss vart regn varje dag...endera får du sko, eller så får du undivka de värsta vägarna..gå i kanten osv...

Ur rent djurskyddsmässiga synpunkter,bör du rådfråga din hovis.

om hästen är väldigt öm när den kliver på grus å dyl.och du rider den,skulle jag om det var min,slå på en sko.

ja det är väl till å välja..men jag tror jag tänker avvakta nån vecka till..iaf hos oss börjar det bli bättre väder nu.. :bow: :bump: :D

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 849
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 374
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur