Börjat göra inne på nätterna?

Halali

Trådstartare
Har ett problem som börjar bli påfrestande här. Har en hund som börjat bajsa inne på nätterna, gärna en liten kiss också. Han är vuxen och har kunnat hålla sig innan. Han är inte dålig i magen eller så och det är inga mängder, det känns mest som att han liksom inte orkar hålla sig. Kan väl tillägga att han var väldigt jobbig att få rumsren från första början, var inte hyfsat torr inne på dagarna förrän runt 10 månader (är 1,5 år nu).

Började först ändra hur han får mat, nu får han mycket morgon o lunch men bara litegrann på kvällen så han inte ska bli tom i magen o spy galla innan frukosten. Rastar sent och tidigt. Hjälpte lite i början men inte längre. Enda sättet att få honom att inte göra inne på natten är att han får vara i en mycket liten inhägnad, tror tom det räknas som bur när det är litet? Och även om han trivs med det och sover som en stock (vi började med det av en slump kan tilläggas när vi byggde om köket och han inte kunde få vara lös utan uppsyn några nätter) är det ju inte lagligt att hålla på så. Så han får vara lös och varje morgon får man torka bordsben, leta bajs och tja, sambon har fått mer än nog. Nu börjar jag bli lite desperat för jag vill ju inte ha hunden i en komposthage på nätterna resten av hans liv, det får man ju inte? Och alternativet börjar bli lite väl jobbigt. Omplacera är inget alternativ, dels tror jag det är svårt hitta ett hem under de här premisserna, dels har inte hunden ett psyke som ska utsättas för sådant.

Nån som har nåt tips får ni gärna dela med er, är lite förtvivlad här :(

Sv: Börjat göra inne på nätterna?

Jag tror iofs det är lagligt med kompostbur, om den typ kan räknas som en hage.. men strunt i det, det är ju ingen rolig långsiktig lösning...

Skulle han hålla sig om han var instängd hos er i sovrummet på natten?
Vår lille var svår att få rumsren, men han vill gå undan och göra ifrån sig, så har vi stängt sovrumsdörren kan han inte det, och då säger han till när han behöver.

Har något ändrats i miljön som kan orsakat det här? Verkar han mer orolig? Skulle det kunna hjälpa med ett sånt där "lugn och ro"-halsband eller liknande?
Jag vet att katter ibland revirbajsar, kan det vara något sånt han gör om han hör ljud på natten eller så?

Dessutom skulle jag nog kolla upp hunden hos veterinär, för att småbajsa sådär varje natt, och även kissa? Känns inte bra. Kanske veterinär förutom att kolla det rent fysiska har en del erfarenhet av liknande saker? Det kanske är en "håller på att bli vuxen"-grej?

Otroligt jobbigt läge, hoppas ni kan få ordning på det snarast!

Nöden har ingen som helst lag i min värld!

Djurskyddslagen säger dessutom uttryckligen att djur i första läget skall skyddas från onödigt lidande. En rumsren hund som börjat göra ifrån sej inne mår i mina ögon sällan bra, så promblemlösningen bör alltså börja med att minska hundens "lidande".

Om hunden fungerar i en hage på nätterna så ha den i en hage!

Fortsätt fundera på vad som utlöst beteendet och köp "piss off" eller liknande för att kunna sanera bort alla ev. "doftrester" från pink/bajs.

Planera sedan långsiktigt och ge hundenen enkla rutiner som ni kan följa.

/Swat

Rent informativt: Komposthage är precis lika olagligt som bur!

/Swat

Då tycker jag att steg ett är att låta en veterinär undersöka hunden.

Gjort.

Swat: Ja man börjar ju fundera. Vi bor inte så vi kan stänga in honom i sovrummet med oss, o när han sover i hagen sover han så himla bra, han lägger sig direkt och är verkligen avslappnad där i sin trygga vrå liksom. Känns lite visset att han står där o krafsar o vill in de gånger den är uppsatt, men inte får på kvällen för att det är olagligt att ha honom där mer än en liten stund.

Fasta rutiner har vi verkligen, känns inte som jag kan göra mycket mer där.. men fler tips emottages tacksamt.

Rent informativt: Komposthage är precis lika olagligt som bur!

/Swat

Aha, jag fick för mig att om de ska vara i "bur" lagligt inomhus så skulle måtten vara som typ en sån box de har på hunddagis typ. Men jag är inte så noga påläst om det där.

Allmänt:
Kan det vara så att hunden är i en lite osäker period i sin uppväxt, och typ behöver lite "gränser och regler" för att känna sig trygg?
Vår kille blir 2 år snart och han har verkligen haft perioder då han typ bara kan slappna av om jag säger att "nu ligger du HÄR, och stannar där tills jag säger annat". Kan det vara så att han helt enkelt behöver känna lite mer ramar omkring sig nattetid?

Vi funderade kring det här i helgen tillsammans med kompisarna som har en likadan vovve som vi, fast bara 5 månader. Både våra hundar har en tendens att vilja lägga sig i ett ytterläge om man typ kopplat dem när man är på kontoret så att de inte springer runt. Då kan valpen typ gå så långt kopplet räcker (gärna långt ifrån oss dessutom) och så lägger han sig så att han typ hänger lite i kopplet. Flyttar man honom eftersom det ser ut som hundplågeri blir han irriterad och lägger sig tillbaka i dragläge så snart han kan.
Jag tycker nästan att det ser ut som att han känner lite trygghet i att ligga med något som "håller i" honom.
Kan det vara så buren funkar för TS hund?

TS: Vad händer om du har komposthagen typ pyttelite öppen, så han kan gå in om han vill, men att det ändå känns lite "instängt"?

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
842
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka