Börjat gnaga på boxinredningen av trä

T

traff

Kan jag dra någon slutsats när han börjat gnaga på träinredningen i boxen, mineralbrist? Vitaminbrist?

Sv: Börjat gnaga på boxinredningen av trä

Undrar också det. Min häst gnager inte på boxinredningen men ibland på annat t.ex. utemöbler och i ridhuset.

I hästens naturliga beteende gnagar de bark och trä :d
Sysselsättningsbrist eller brist på grovfoder, troligare än vitamin- eller mineralbrist.

Jag hade en häst förr som hade mani på att bita i trä (boxvägg= specialité). Jag tror hon skapade ett beteende mönster som unghäst. Det var på 80-talet och då hade man ännu inte förstått hur viktigt utevistelse o sysselsätting var för hästen. Hon stod, liksom alla andra hästar på Ridklubben i sin box 22 tim/dygnet.
På äldre dar fick hon bo i dagens hästvänligare förhållade med utebox i stor hage med hästkompis. Hon kunde gå in och ut efter behag. Men gnagde ändå på boxväggen. Så bryt beteendet om det nyss har börjat!

Han går i snitt ute från 07:20 - 16:30 varje dag så utevistelse får han, det är det att han börjat nu som gör mig fundersam.... Har haft honom i 2,5 år och har aldrig gjort detta förut.

Hej
Mina hästar gnager också på trä framför allt vinter tid. Jag löser det genom att hugga en gran eller grangrenar och ge dom antingen i hagen eller i boxen. Då gnager dom hellre på det än på inredningen.

Han går i snitt ute från 07:20 - 16:30 varje dag så utevistelse får han, det är det att han börjat nu som gör mig fundersam.... Har haft honom i 2,5 år och har aldrig gjort detta förut.

är det någon annan häst i stallet som gör det???
börjar en så tar dom andra efter....

annars brukar många börja göra det för att dom har tråkigt men det värkar ju inte som om det är??? eller?

ha kära på trät det brukar hjälpa!!

För lite grovfoder i boxen?

/P Döben

kom på en sak!!!:angel:

det fins foder med bark i typ barkpellets

vet att det kan göra att dom biter mindre på trä..
då får dom ju liksom trä behovet i fodret!!!

vet att det finns pm:a så kan jag ge info om vart!!!:bow:

även om din häst är ute mycket så står den ju trots allt inne 15 timmar per dygn... Granar är ett bra tips!

Kan vara fosforbrist - du kan prova att ge vetekli under en period och se om det blir någon förändring.
Om din häst är extra förtjust i trä målat med falu rödfärg - så har den sannolikt kopparbrist.
Grovfoder är ju förstås viktigt - det är dessutom där som hästen har de flesta votaminerna & mineralerna.
Lycka till!

Han har alltså helt plötsligt börjat äta på träet i boxen, har inte gjort det på 2,5 år.... Allt är som vanligt, i princip fri tillgång på grovfoder, inte fri för då får jag bara mocka ur det han inte orkar äta ihop med spånet och det tycker jag är onödigt.

Kom på att vi för en dryg månad sen gick över till hösilage men det känns som han började innan. Kan det då vara någon form av avsaknad av något i hösilaget som gör att han ha intensifierat sitt bitande i träet?

Antingen har han någon slags brist på nånting eller så gör han det för sysselsättning, sen har dom väl börjat så brukar det bli som ett slags beroende.

Jag gav min häst ASPBARKS pellets när hon gnagde på väggar, staktetstolpar och i ridhuset, efter 4-5 dagar slutade hon helt, nu har hon börjat lite i nya stallet eftersom de andra två gör et så jag ska köpa mer aspbarkspellets o ge, dom tycker det är väldigt gott

Vilken fullträff!
Mina hästar har också börjat gnaga på boxinredningen. Kan för mitt liv inte begripa varför. Dom står ute 16-18 timmar per dygn och får ordentligt med grovfoder. MEN, har börjat ge hösilage nu i vinter pga luftvägsproblem hos den ena, ska det vara där problemet ligger eftesom din också börjat med det efter övergång till hösilage?! Syster ha exakt samma problem med sina, och då ska tilläggas att dom går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder...(hösilage)

ps. har hittat ett jädrigt effektivt anti-gnag medel. Smeta in väggarna och gnagda partier med Radital liniment...funkar på mina där inget annat har funkat :D

Läste i nån bok att det kunde vara koppar brist

(kan ta fram namnet på boken, om du undrar vilken)

ger du bara ensilage? eller får han nåt slags kraftfoder också? Vad i så fall?

Han går på hösilage (bra värden), spillers cool mix, betfor, Hippo mineral plus.....

Det är ju pälsfällningstider också ...... :confused:

Hästar gnager på trä, fram på senvintern i synnerhet.
Det är ingenting konstigt eller onormalt och tyder INTE på några brister i fodret.

När jag läser tråden blir jag lite avundsjuk på den som kom på ideen att sälja aspbarkspellets, jäsiken vilket bra sätt att tjäna pengar om man har lite skog. Asp växer som ogräs, är värdelöst att elda med, är inte särskilt bra som fiberråvara... men vänta :idea: man kan sälja till hästfolk :rofl: :rofl: :rofl:

Smeta på tjära eller diesel där du inte vill att haästen ska gnaga och så slänger du med några dars mellanrum in lite sly till hästen, det är ganska få markägare som blir arga om du hugger lite små aspar här och var (så länge det inte rör sig om inplanterad hybridasp dvs).

SEN tar du pengarna som du skulle ha köpt aspbarkspellets för och köper dig god choklad och ett gott portvin att skölja ned chokladen med.

Han går på hösilage (bra värden), spillers cool mix, betfor, Hippo mineral plus.....

Anledningen till att jag frågar just det, är att mina erfarenheter är att hästar som gnager i sig trä mm får foder med socker/melass/söta saker. Det ingår inte hästens naturliga foder. Och då försöker hästen kompensera det. Alla hästar reagerar inte så men har man en häst som reagerar så, så tycker jag att man ska överväga att byta foder.
Läs på innehållsförteckningen om det står melass(etc) så skippa det. Det finns foder utan, men det kan vara svårt att hitta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 021
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve