Börjat dra i galoppen... *långt*

Julle

Trådstartare
Min lilla häst....:cry:

Har fått ett litet problem med min häst. Kan ta lite bakgrund först.

Har henne på foder på obestämd tid och har ridit henne sen i somras. Ägaren har inte ridit så mycket och hästen var väldigt ur kondition och hade inga muskler när jag började rida henne. Har tagit det väldigt lugnt och skrittat massor i skogen. Även kört massor av skrittarbete på volter. Kombinerat med trav ute, både längre rundor och vanliga rundor. Innan vintern galopperade vi även en del på banan. Ju mer konditionen kom upp desto mer energi fick hon!! Hon blev en gladare häst helt enkel!!

Nu när det var mycket snö började jag köra lite galopp ute med. Har jag ju gjort innan med, men bara nån kort sådär. Absolut inga problem!! Hlet underbar galopp och hon tycker verkligen det är jättekul!! Vi har mest galopperat i backar, men ibland längre sträckor. Hon lyssnade alltid på mig och ville jag galoppera sakta gjorde vi det, ville jag låta henne dra på lite så gjorde vi det. Gick jättebra att galoppera med andra hästar med. Absolut inga problem alls!!:love:

Men så en dag skedde ett litet missöde.... Hon var på riktigt pissigt stohumör och ville absolut inte trava...:confused: Det var bara galopp som gällde. Så Ok, tänkte jag och lät henne galoppera. Men jag råkade tappa stigbygeln och därmed lite balans och koncentration. Och med det humöret hon var på så utnyttjade hon situationen och stack!!!:eek: :crazy: Jag var riktigt rädd och chockad. Som tur är slutar vägen med en rätt brant backe och snön var rätt djup. Hon började bli trött men när hon sackade lite drev jag på så att jag fick bestämma när hon skulle stanna. Sen skrittade vi hem.

Efter detta har hon börjat dra nåt fruktansvärt i galoppen!! Det är som om hon vet att hon har lyckats en gång, eller fått upp ögonen för vad man kan hitta på... Hur kan man träna bort detta? Igår galopperade jag i en backe (körde lite intervaller) första gången gick bra, andra med. Tredje borde jag ha skippat... Inget hände mer än att hon låg på nåt fruktansvärt och det gick lite väl fort. Det kan ju berott på att hon behövde ta i mer iom att hon var lite trött, men även att hon blev lite het. Ska inte köra intervaller på det viset mer...

Hon är genomgången av vet. och har inte ont nånstans. Ska ta bort en vargtand, men den tror jag inte hon har ont av. Men bort ska den!!

Sv: Börjat dra i galoppen... *långt*

Det är väl bara att träna på galoppen mycket, har ett sto som är likadan, men hon har aldrig lyckats sticka med mig, men det är ju möjligt att det har varit något liknande hos förra ägaren, sen finns det ju säkert hästar som bara är sånna oxå. Men galoppera mycket och gör många halvhalter och så, tempoväxlingar helt enkelt, annars kan du testa att använda någon form av inspännings tyglar.

P.S. Jag vet att det till 1000000000-personer här på buke som är emot inspänningstyglar och säg det gärna isåfall, men jag kommer inte att ändra min inställning till att inspänningstyglar är ett bra hjälpmedel, för sånna som KAN rida oxå.

Jag tänkte bara galoppera korta sträckor nu ett tag, typ korta lite brantare backar. Och försöka få henne att vänta in mig igen, lyssna och inte bara rusa så fort det är galopp. Alltså inga raktsträckor...

Sen får vi se när jag vågar mig på att galoppera på böjt spår. Har ju ingen ridbana, utan bara en fotbollsplan somv i får använda. Tär tänkte jag rida lite markarbete (vet inte om det kan kallas dressyr direkt...:D) och få henne lyhörd.

Ska även hitta nån tränare hade jag tänkt!!

Eftersom det första missödet skedde då hon inte ville trava skulle jag ha börjat där och jobbat mkt tempoväxlingar i trav och sedan när det var befäst så hade jag gått över och jobbat tempoväxlingar i galoppen. och så hade jag inte under några omständigheter accepterat att hästen fick bestämma tempot. vad noga med att vara konsekvent med att det är du som bestämmer tempot.
Under ngn vecka medan du jobbar i trav skulle jag inte alls fokusera på galoppen alls, utan endast jobba i trav. På så sätt får du henne att koppla bort det dåliga beteendet i galoppen.
När du sedan känner att det funkar i trav kan du gå över till galopp.
Jag hade också jobbat galopp vid longering eller tömkörning för att se hur hon lyssnar på röstkommando.
Så här hade jag gjort om det varit min häst och det är mina teorier.
Hoppas att det går bra för dig och din pålle:)

Julle skrev:
Jag tänkte bara galoppera korta sträckor nu ett tag, typ korta lite brantare backar. Och försöka få henne att vänta in mig igen, lyssna och inte bara rusa så fort det är galopp. Alltså inga raktsträckor...

Sen får vi se när jag vågar mig på att galoppera på böjt spår. Har ju ingen ridbana, utan bara en fotbollsplan somv i får använda. Tär tänkte jag rida lite markarbete (vet inte om det kan kallas dressyr direkt...:D) och få henne lyhörd.

Ska även hitta nån tränare hade jag tänkt!!

Hoppas att det kommer gå bra för dig!

Ja, det var det jag tänkte. Ska skippa galoppen nu ett tag, innan jag börjar med korta galopper. Ska jobba mycket i skritt och trav på banan, på böjt spår. Ska även få hjälp med longering och tömkörning eftersom jag inte gjort det så mycket innan.

Att hon stack var jag ju totalt oförberedd på då.... Hade ju aldrig hänt nåt sånt innan och hon har alltid lyssnat. Sen har jag inte galopperat så mycket efter det, mer än korta sträckor. Så jag var inte alls nöjd med sista sträckan igår kan jag säga...:devil: Om jag bara hade nöjt mig med de två som funkade!!:mad: Men det är ju lätt att vara efterklok.

Tack för alla tips!!

Jag brukar hela tiden sitta och leda å fippla me händerna så man hela tiden har kontakt med munnen, aldrig bli hård. Åsså brukar jag prata mycke med hästen, för jag har märkt att vissa hästar lyssnar väldigt mycke på rösten. Min ponny lugnar alltid ner sig när jag pratar med honom.. hoppas det ordnar sig och att du inte blir rädd för att galoppera för det är ju inge kul..:(

Nej, rädd är jag inte. Men det är ju definitivt inte lika kul längre... I januari och februari hade vi väldigt roligt tillsammans när vi var ute och galopperade. Nu är det inte riktigt så längre... Och det är synd.

Försöker vara så lätt på handen som möjligt när jag rider, hon är väldigt känslig i munnen. Därför känns det så fel när hon börjar ligga på så i galoppen, för då blir jag stum och när jag lättar hugger hon tag mer. Men det är väl bara att jobba på antar jag.

Vad bra att du får hjälp med longering och tömkörning!:)
Ibland så kanske det bara är lite dålig kommunikation och då kan det vara bra med en tredje part som kan se vad man gör för fel.

Lycka till nu...

Så får du rapportera hur det går:banana:

Ja, det tycker jag med!! Ska höra med vår underbara "stallguru" när hon har tid att hjälpa mig!! Tömkört har jag ju aldrig gjort och bara longerat lite, lite.

Hästen behöver även få jobba i rätt form utan ryttare och få ut energi på rätt sätt. Hon är en i grunden väldigt arbetsvillig liten häst, men hon har alltid kunnat springa ifrån jobbet, genom att ta upp huvudet och springa fortare. Så därför blir hon lite lack när man kräver nåt...;) Så jag tror det kan vara bra med lite sånt jobb från marken med.

Idag ska jag rida på banan med sidepullet!! I bara skritt och trav av naturliga anledningar...;)

Julle skrev:
Men så en dag skedde ett litet missöde.... Hon var på riktigt pissigt stohumör och ville absolut inte trava...:confused: Det var bara galopp som gällde. Så Ok, tänkte jag och lät henne galoppera.

Förtydligande: Jag saktade alltså ned till skritt och fattade galopp!! Jag lät henne inte bara börja galoppera.

LillOhlsson skrev:
Jag brukar hela tiden sitta och leda å fippla me händerna så man hela tiden har kontakt med munnen, aldrig bli hård. Åsså brukar jag prata mycke med hästen, för jag har märkt att vissa hästar lyssnar väldigt mycke på rösten. Min ponny lugnar alltid ner sig när jag pratar med honom.. hoppas det ordnar sig och att du inte blir rädd för att galoppera för det är ju inge kul..:(
Min tränare säger alltid till mig att jag inte ska fippla med händerna :o men det är nog olika, ska hela tiden ha kontakt med munnen men hålla händerna stilla så gott det går

FridaW skrev:
Min tränare säger alltid till mig att jag inte ska fippla med händerna :o men det är nog olika, ska hela tiden ha kontakt med munnen men hålla händerna stilla så gott det går

Det håller jag helt med om!!

usch , jag förstår hur du känner dej .. Själv hatar jag när jag rider min kompis häst,en häst som är alldeles för stor för mej och som jag inte klarar av .. Hatar att tappa kontrollen, och tro mej vet hur rädd man blir . men själv så gör jag bara exakt som du gör, driver på och visar att det är jag som bestämmer .

Oroa dej inte , det går nu över snart . Alla hästar blir lite fjolliga på våren :devil: :rofl:

*hehe* Bara det att min är en arab på 1,43...:rofl: Men väldigt mycket häst att rida ändå iofs. Känns absolut inte så liten!!:D

Nej, det är verkligen inte kul.... Det är ju inte att hon sticker varje gång vi galopperar, men hon ligger på och man kan inte "vila" i galoppen längre. Känns lite jobbigt. Men som sagt så ordnar det sig säkert med lite tålamod och rätt ridning ett tag. "Stramare tyglar" om man kan uttrycka sig så utan att bli för bokstavlig!!;)

Tack än en gång för alla bra råd!!:)

Men jag förstår faktiskt hur du känner dej .. Man tycker att man har kontrollen varje gång man rider och så. Men sedan en dag om man är lite trött och hästen drar lite tänker man : äsch, varför inte ?
Och på så sätt lär sej liksom hästen att det är okej .. Inte bra, men ibland blir jag för snäll när jag inte orkar tjafsa imot .. :devil:

Andrea:devil:

Ett tips som kan funka är att ge små uppgifter hela tiden tex sidvärt, volter, övergångar osv då är det du som tar initiativen hela tiden så han har nåt att tänka på, typ avledande manöver. Lycka till.

Jo, jag förstod att du förstår!!;) Ville mest förtydliga att hon inte sticker så fort jag ska galoppera!!

Men mista kontrollen är verkligen det värsta....:crazy: När jag började rida efter ett uppehåll (två år sen) drabbades jag av akut ridrädsla kan man väl säga... Och det handlade mest om att tappa kontrollen. Mitt andra ridpass på ridskolan hamnade jag på en stackars häst med vargtandsböld (oupptäckt då givetvis) i munnen och han var totalt oregerlig i galoppen, så det var väl då det började. Sen har jag jobbat bort denna rädsla sen dess, mycket tack vare en underbar ridlärare :love: och en lugn medryttarhäst!! Med gott resultat, för dessa incidenter nu på vårkanten har inte satt några nämnvärda spår!!:banana:

Jo, precis!! Och det gör jag ju i skritt och lite i trav. Problemet är ju inte att hon sticker okontrollerat från skritt eller så, utan bara att hon ligger på lite väl mycket i galoppen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar