Börjar förstå att det kan vara svårt....

Masse

Trådstartare
...att köpa häst.
Jag köper inte hästar på samma sätt som en "vanlig" hästköpare, har ju mina i en rörelse, uppfödning. Vilket ofta betyder att mer säljer än köper nya hästar. När jag har hästar ute till salu är mycket noga med att dels vara tillgänglig på telefon och svara på mail så fort som möjligt. Även om spekulanten inte är intressant så hör jag av mig och förklarar varför. Visst tar det en hel del tid och det är kanske bara en av tio som verkligen vill köpa. Men jag vill ju inte missa den personen. Jag vill inte heller hindra "fel" person från att leta vidare efter rätt häst heller

Nu har jag under en veckas tid försökt få tag i två stycken olika proffs på hästförsäljning av två olika anledningar. Bägge har annonser ute på nätet utlagda ungefär samtidigt för en vecka sedan. Den ena har jag skickat mail till, som de inte ens har läst ännu. Den andra som inte ville ha mail har jag försökt ringa till otaliga gånger. Antingen hamnar direkt hos en telefonsvarare eller så går signalerna fram tills jag kopplas om till telefonsvaren. Som säger att tyvärr har de inte tid att svara försök igen senare. Inte ens en möjlighet att lämna meddelande.

Så jag förstår att man gerupp som köpare. Men jag tycker också att det är väldigt oansvarigt mot de som lämnat sina hästar dit för försäljning för X antal tusen per månad.

Sv: Börjar förstå att det kan vara svårt....

Det är nog inte helt ovanligt. Jag har också råkat ut för samma sak flera gånger, men jag brukar ge upp rätt tidigt. Det finns så mycket hästar till salu så då är det bättre att gå vidare till någon annan.

Jag brukar också svara alla, eftersom jag skulle vilja bli bemött så.

Håller med om att det inte är seriöst att ta emot hästar för försäljning och sedan inte vara anträffbar.

Verkligen tråkigt att höra att fler har fått samma erfarenhet. Tycker mer och mer synd om de hästägare som lämnat sina hästar till försäljning och som betalar för det.

Låter riktigt oseriöst. Vill de sälja hästar eller bara tjäna pengar på att ha dem uppstallade hos sig? Man börjar ju undra.

Man får nog vara väldigt försiktig om man ska lämna iväg sin häst för försäljning. Så att den verkligen hamnar hos någon som försöker sälja den och inte bara dra in pengar till sig själv.

Man får nog vara väldigt försiktig om man ska lämna iväg sin häst för försäljning. Så att den verkligen hamnar hos någon som försöker sälja den och inte bara dra in pengar till sig själv.

Fast alltså jag har en häst på försäljning hos en tjej, och förutom den vanliga månadsavgiften som man betalar så tar hon 10% av försäljningssumman också. Då ligger det ju i hennes intresse att hon får hästen såld, för om hon bara har hästen till försäljning/utbildning och sen tar jag hem hästen för att han inte blir såld, ja då förlorar ju hon X antal tusen. Det är kanske inte alla försäljningsstall som tar %, men jag trodde det var ganska vanligt?

De två jag har försökt få kontakt med har fina hemsidor och även priserna på nätet. Så i deras fall handlar det om antingen ren förmedling då de inte ens har hästen hos sig för 20% av priset. Eller beroende på häst mellan 4000 - 7000 per månad + procent på försäljningen.
När man då inte ens kan få tag i dem som spekulant, speciellt där det betalas per månad för utbildning och tävling. Så tolkar jag det mer som att de får en fin häst som de själv kan utnyttja och tävla så länge de vill och få betalt för det. Istället för att lägga krut på att sälja den så fort som möjligt. Som ägare till en som till exempel betalar 5000/månad och hästen inte blir såld på 10 månader. Då har den kostar mig 50 000 i bara avgifter. Även om hästen sedan säljs för 50 000 mer så inte sjutton tjänar ägaren på det när det även ska ges procent på summan. Är det 20% så går ägaren 10 000 back.

Jag hade ju hoppats att dessa två ställen jag råkade på var undantag men det verkar ju som om det finns en del som sköter sin verksamhet på det sättet. Men jag hoppas att det finns ett antal som också är seriösa och verkligen går in för att göra det bästa av det. Men man får kanske vara lite försiktig när man väljer vem man ska anlita.

Just för att det även finns "dåliga" hästägare som bara utnyttjar försäljningsstall för att få sin utbildad så tar de flesta samma månadsavgift för hästen som är till försäljning som den som är där för träning. Det är ju det som kostar 4000 - 7000 i månaden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 845
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 116
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur