Början om från början(marken)

Happimess

Trådstartare
Vi har nu beslutat, efter en hel del problem med pållen, börja om från noll. Bygga om förtroende för varandra och lära känna varandra från början igen. Någonting har nämligen hänt, varken jag eller ägaren vet vad det kan vara, som har förändrat hästen totalt. Vill inte låta sig bli fångad i hagen, nervös och stingslig och allmänt jobbig. Som följd av detta har även jag blivit likadan: Jag har blivit nervös och inte vågat lita på hästen och ni kan själva tänka er vilken dum kombination det här är... :smirk:

Så häromdagen gick jag på promenad med honom som om det var första gången jag någonsin var ute och gick med honom...
Det enda vi tränade på var att stanna, och att han inte skulle gå förbi mig (genom att sakta "gunga" grimskaftet framför honom om han ville gå förbi) och tillslut slappnade han av och fann sig i att gå bredvid mig, han var väldigt lugn när vi kom tillbaka till stallet och plötsligt var han samla gamla vanliga, keliga Flaxen igen!! :)

Så nu vill jag ha tips på fler "grundövningar" från marken, som är viktiga när man skall bygga upp förtroende och tillit och respekt för varandra. Mycket tacksam för svar...
:bow:

Sv: Början om från början(marken)

i "dansa med hästar" av klaus ferdinand hempfling finns massor av bra övningar,och han beskriver hur hästen fungerar osv. Superbra bok! läs den!

Du kan ju börja flytta honom lite.:börja med att flytta huvudet,sen kan man flytta baken,och så få honom att backa. Glöm inte att öka pressen succesivt, och sen direkt full eftergift när han gör rätt!

pratade med en som läst den, och gjorde dom där övningarna på sin nordishingst. Innan var han rätt bångstyrig och så, men efter att ha gjort dom där grejerna blev han en helt annan häst.
Måste skaffa den boken :d

finns något om hans metoder att läsa om på nätet? har inte råd med mer utgifter nu men känner 'att den boken vill jag ha'!

Jag har också problem med min häst och tänkte starta en tråd om det, men jag hoppas att det är ok att låna lite av tipsen som du får!
Min häst är en stor nordis/halvblod och han är tre och ett halvt år gammal. Han respekterar inte mig längre ( har han någonsin gjort det till 100% ? ) utan sliter sig när jag leder honom, går på mig osv. Jag är ännu inte rädd för honom på marken, men vill ju att vårt förhållande ska fungera utmärkt. Jag har även problem i ridning eftersom han inte vill gå framåt och det tror jag nu beror på att han trotsar mig helt enkelt. Tidigare har jag tränat lite att han ska flytta sig för mig tex och stanna när jag gör det m.m, men behöver fler tips om hur jag får hans respekt och förtroende för mig. Det jag har gjort har fungerat bra och han flyttar sig och visar att "jag lyssnar"f. Men så har det blivit värre med slitningarna och att han går på mig. Jag har Klaus Ferdinand Hemplings bok " Dansa med hästar" och Monty Robert "Lyssna till hästar". Klaus bok tycker jag är lite svår, men Montys har jag läst och var trollbunden från början till slut!
Vad göra?

Jag försökte innan svara på detta med enormt massa övningar. det tog ca 20 min.. men min korkade dator raderade alltihop!!! *SUUUR*

men jag kan ge dig en länk till en bra horsemanship sida, http://www.riw.se/

Om du blir nyfiken på vad jag hade för övningar och tips, så mejla mig (elr vad det heter här på bukefalos.... - är ny ;) )

Backa honom, flytta framdelen och bakdelen.
När du flyttar fram/bakdelen ska det benet närmast dej korsa det andra benet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama