Började blödaefter verkning

N

NickDaloy

Hovis var här idag. Min häst började blöda under bakhoven. Kan detta leda till hälta? Är det någon fara att rida henne inom två tre dagar? Hon blödde en dl ungefär. Samma ben som hon var halt på i våras.
Ska jag ha det omlindat en tid?
Detta har aldrig hänt mig förr så jag behöver verkligen råd.

Sv: Började blödaefter verkning

Inget ovanligt. Ha på lite jod när det är öppet sår bara så. Det läker fort och är absolut inget stort problem. Väldigt mycket vanligare i travstall och jag har aldrig sett några andra problem än att hästen är verkad så pass mycket att den kanske inte vill gå på större stenar (vill de ju inte normalt ändå). Sulan nära backen alltså... Är inte hoven väldigt varm om någon dag så är det bara att glömma det hela. :)

Tack. Känner mig lite lugnare. Ska hålla koll. Hovis lindade in hoven i silvertejp med kompress och jod

Då så :)

Ibland skojar man lite i travstall (hovis ofta -är ju på olika ställen) om hur förskräckta "ridfolk" blir över lite blod vid skoning.... Inget illa ment och inte för att vi är så hemska. Alla verkar inte blod heller.... men bara för att avdramatisera menar jag :)

Min hovslagare råkade av misstag skära ett pyttehack i sulan på min häst en gång och det kom ca 3 droppar blod. Han blev förskräckt, och gav mig råd om att hålla uppsikt på hoven så att det inte blev något. Hade min häst blött en deciliter vid skoning hade jag nog tyckt att det varit rättså märkligt... Varför är det vanligare i travstall, och hur verkar man då?

Hon var halt på det benet i början av sommaren, det var utblandat först, men sedan kom det en dl rent blod. Det kan ju ha varit en hovböld. Hon slappnade av när det började blöda. Nu går hon bättre. Funderade länge innan jag kom på detta.

*kl*

Jag har faktiskt aldrig varit med om att hovis har åstadkommit blödning
( har hållit på med hästar i 15 år).
Om min häst hade blödit en dl pga hård/ djup verkning så hade jag inte blivit glad, alls.

Varför är det så "vanligt" inom travet?

/J.

*kl*

min blöder lite då och då, men en deciliter låter lite "överdrivet".

de kan ha små blödningar i sulan (om de har tunna, mjuka sulor) och då kommer det såklart blod om man verkar så att blödningarna kommer upp till ytan...

inget jag skulle få panik över, men som någon ovan sa, ta lite jod på en bomullsbit, håll uppsikt, håll rent. Rid inte på smågrus/sand så det kommer upp massa skit i "såret".

Hovis var här idag. Min häst började blöda under bakhoven. Kan detta leda till hälta? Är det någon fara att rida henne inom två tre dagar? Hon blödde en dl ungefär. Samma ben som hon var halt på i våras.
Ska jag ha det omlindat en tid?
Detta har aldrig hänt mig förr så jag behöver verkligen råd.

Jag har aldrig varit med om att hovis har verkat så det blöder! Så skall det inte vara!! Antingen har hästen ngt fel i hoven (kolla på klinik) eller hovis våldsam med kniven!

Har nog hänt 3 ggr under de åren jag har haft häst. En gång verkade hovis lite för hårt framme i tån. De andra två gångerna har det hänt när hovis skulle putsa till strålen. Antagligen har lilla damen ytliga blodkärl där. Hovis tyckte det var pinsamt och vi sprutade på lila sårspray och sedan fick hon stå inne några timmar eftersom det var så lerigt i hagen. Hon fick aldrig några problem med det utan det var nog mest matte som var orolig.

Jag har dragit slutsatsen att det framför allt är de som hållit på längre med det och dessutom inte har så mycket utbildning inom hovslageriet som verkar blod lite oftare. Självlärda, genom handledare på plats, är kanske lite stolta över att de kan sko och håller gärna fast vid vissa idéer. Har inte träffat på en utbildad (på skola) hovslagare som verkar blod. Skulle också bli mycket förvånad om vår hovslagare skulle lyckas få en fossing att blöda...

Att det är vanligare i travvärlden (som jag tror det är) beror nog på att det är mycket skoningar och många som lär sig sko och verka på plats där. Det ingår liksom i jobbet för vissa.

Då det händer ser man till att hålla rent. Oavsett branch vill ingen att hästen ska bli halt...

Funderar lite på detta att verka så det kommer blod.

Min häst har mega-höga hovar, hade en hovis som fick till hans hovar bra. När han verkade sista gången såj jag hur hur "vita randen" blev lite rosa, inget blod kom. Hoven såg fin ut, han fick vila dagen efter, Inga problem...

Nu har jag fått byta hovis, och då har den nya inte verkat av lika mycket alls. Tror hon varit rädd att han ska börja blöda. Men nu har hästen fått platåskor och jag skulle vilja ha fötterna verkade minst 2cm. (Nu är det bara 3 veckor sen han verkades)

Så till min fråga:

Hur mycket kan man verka av hovarna om de är höga? Är det ens möjligt att få till hovarna till "normal" höjd på en verkning eller ska man dela upp det och verka var 4:e vecka och ta det i omgångar?

Hur mycket sula kan man karva av? Har hört att det inte är så bra att ta massa sula... Någon som vill berätta lite om detta? Varför osv.

Hur mycket blod kan man få stå ut med vid en rejäl verkning?
Hur mycket blod kan man få tåla innan man behöver bli orolig?
Vart ska man förvänta sig att blodet kommer ifrån?

Ja, berätta gärna lite mer om detta ni som vet!

Hans hovar växer som ogräs, och jag är inte rädd för blod, men jag vill ju veta när gränsen är nådd för vad som är rent skadligt.

Tänker på det som sas om trav-folket, att det är mer regel än undantag att hästar blöder...

Funderar lite på detta att verka så det kommer blod.

Min häst har mega-höga hovar, hade en hovis som fick till hans hovar bra. När han verkade sista gången såj jag hur hur "vita randen" blev lite rosa, inget blod kom. Hoven såg fin ut, han fick vila dagen efter, Inga problem...

Nu har jag fått byta hovis, och då har den nya inte verkat av lika mycket alls. Tror hon varit rädd att han ska börja blöda. Men nu har hästen fått platåskor och jag skulle vilja ha fötterna verkade minst 2cm. (Nu är det bara 3 veckor sen han verkades)

Så till min fråga:

Hur mycket kan man verka av hovarna om de är höga? Är det ens möjligt att få till hovarna till "normal" höjd på en verkning eller ska man dela upp det och verka var 4:e vecka och ta det i omgångar?

Hur mycket sula kan man karva av? Har hört att det inte är så bra att ta massa sula... Någon som vill berätta lite om detta? Varför osv.

Hur mycket blod kan man få stå ut med vid en rejäl verkning?
Hur mycket blod kan man få tåla innan man behöver bli orolig?
Vart ska man förvänta sig att blodet kommer ifrån?

Ja, berätta gärna lite mer om detta ni som vet!

Hans hovar växer som ogräs, och jag är inte rädd för blod, men jag vill ju veta när gränsen är nådd för vad som är rent skadligt.

Tänker på det som sas om trav-folket, att det är mer regel än undantag att hästar blöder...

En frisk sula är väl omkring ca 1 cm tjock. Ovanför den finns själva kötthoven. Om man verkar hål på sulan, så är man alltså 1 cm för djupt, om det är en normaltjock sula vill säga. Är det en tunn sula, så är det ännu viktigare att inte verka bort något levande av den.
Den som verkar/skor min häst ska verka minimalt levande horn i sulan, eftersom hoven då försvagas.

Jag skulle aldrig tolerera att en hovslagare verkade så att det kom blod ur hoven, men jag vet att det är vanligt förekommande.
Om det rör sig om en gammal blödning, t ex blåmärke, så kan det se rosa ut när man verkar hoven. Dock skulle jag vilja att hovslagaren är observant på det, för det kan ju vara andra orsaker.

Är hovarna höga, skulle jag välja tätare verkningsintervaller och att man tar bort lite i taget.

Jag har aldrig varit med om att hovis har verkat så det blöder! Så skall det inte vara!! Antingen har hästen ngt fel i hoven (kolla på klinik) eller hovis våldsam med kniven!

Inte jag heller- undantaget gammalt blod som kom fram när den förtjockade sulan verkades bort när hästen var bra från sin fångrotation.

KL

Som hovslagare(utbildad) kan jag säga att det troligen hänt ALLA hovslagare någon gång att missbedömt hoven och verkat blod. Inte bra naturligtvis, men heller inte mycket att oroa sig över (såvida det inte händer var och varannan gång. Då ska du ABSOLUT begära ändring)

Att det skulle vara så mycket som en dl har jag svårt att tro på. Prova att hälla ut en dl mjölk eller annat på köksbordet så kan ni föreställa er hur otroligt mycket en dl BLOD på stallgången ser ut.

Som tidigare nämnts så är kötthoven alldeles fullsmetad i blodkärl och liksom i våra fingrar så när det blöder så blöder det mer än ett sår i samma storlek på annan del av kroppen.

Senast ändrad av en moderator:

min hovslagare råkade verka för mycket en gång då det var dålig belysning i stallet, så han började blöda. men det var inget farligt sa hon och han verkade inte reagera på det heller och han vart aldrig halt eller något sådant^^

Väldigt mycket vanligare i travstall QUOTE]

Va?? Jag har jobbat ganska mycket inom travet och skulle inte påstå att det är vanligare där än någon annanstans. Själv vill jag inte ha hästen ens i närheten av tunt verkad så att jag riskerar någon ömhet i hoven - verkar hellre oftare - och jag tror inte jag är ensam om det.

Jo, visst händer det men skulle nog inte som Ts skriver, påstå att det är vanligare än någon annanstans. Har däremot stött på hovslagar-lärlingar som då & då råkat verka blod.

precis som en del veterinärer klipper pulpan på marsvinen mina :idea:
Sånt händer lixom..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka