Funderar lite på detta att verka så det kommer blod.
Min häst har mega-höga hovar, hade en hovis som fick till hans hovar bra. När han verkade sista gången såj jag hur hur "vita randen" blev lite rosa, inget blod kom. Hoven såg fin ut, han fick vila dagen efter, Inga problem...
Nu har jag fått byta hovis, och då har den nya inte verkat av lika mycket alls. Tror hon varit rädd att han ska börja blöda. Men nu har hästen fått platåskor och jag skulle vilja ha fötterna verkade minst 2cm. (Nu är det bara 3 veckor sen han verkades)
Så till min fråga:
Hur mycket kan man verka av hovarna om de är höga? Är det ens möjligt att få till hovarna till "normal" höjd på en verkning eller ska man dela upp det och verka var 4:e vecka och ta det i omgångar?
Hur mycket sula kan man karva av? Har hört att det inte är så bra att ta massa sula... Någon som vill berätta lite om detta? Varför osv.
Hur mycket blod kan man få stå ut med vid en rejäl verkning?
Hur mycket blod kan man få tåla innan man behöver bli orolig?
Vart ska man förvänta sig att blodet kommer ifrån?
Ja, berätta gärna lite mer om detta ni som vet!
Hans hovar växer som ogräs, och jag är inte rädd för blod, men jag vill ju veta när gränsen är nådd för vad som är rent skadligt.
Tänker på det som sas om trav-folket, att det är mer regel än undantag att hästar blöder...