Börja tömköra

A

annka

Jag tänkte börja tömköra medryttarhästen och behöver lite tips. Har gått en körkurs en gång för flera år sedan, har glömt det mesta så betrakta mig som nybörjare. Hästen är en bruksnordis som är körd mycket innan.

Hästen har nyss varit skadad så jag tänkte börja med att enbart skritta på rakt spår i skogen/på småvägar och framförallt vill jag veta hur jag kan göra det på ett säkert sätt. Hjälm och säkerhetsväst har jag och tänker använda.

Vad tror ni om denna gjord? Användbar eller bara skräp? http://www.mantorpstravshop.se/bilder/10-10mt.jpg

Vilka krav ska man ställa på bra tömkörningstömmar?

Vill gärna ha tips på en bra bok om tömkörning också.

Tack på förhand!

Sv: Börja tömköra

Kul att du vill börja :D

Köp en skit sele istället och ta av bröstan. ;) Mycket lättare att tömköra med stående ringar. Eller så köp Hööks longerings/tömkörnings gjord i nylon(?) billig och duger.

Mvh
Emma

Jag tyckte den såg helt ok ut! Bra tömmar är smidiga, lätta och mjuka, ska du tömköra bör dom vara ca 16 meter.

Hoppas det går bra, lycka till! :)

Ja, det känns jättekul! Plus att det är bra med variation. :)

Grejen är den där gjorden kostar 320 kr och ser ut att ha stående ringar vilket jag har fattat ska vara bra... :idea: Men jag vill ju inte ha något som bara är skräp... Fast för den summan får man nog räkna med det :angel:

Tycker gjorden ser väldigt bra ut för det priset!
Vi tömkör inte så mycket och i regel använder vi hästarnas egna selar då. Ibland har vi bara däckel-delen men då brukar det vilja åka på sned, men de flesta av våra kusar har dålig sadelstad så det beror på det. (lika med sadlarna... gäller att hålla sig mitt över hästen! :))
Tömmen vill jag ha i läder och inte alltför lätt. Det är nog mycket en fråga om vana, men jag vill kunna "lägga" tömmen om rumpan på hästen ibland och är tömmen för tunn o lätt blir den sladdrig.
Jag har tömkörningstöm från Tärnsjö. Den är bra. De bästa egenskaperna är tyngden, lekan (som gör att tömmen alltid är slät) och möjligheten att ha delad töm. Jag tycker att tömmen (c:a 15-16m) är för lång, har alltid en väldig massa öglor i handen när jag tömkör och det blir tungt. (jag kör fjord och B-ponny). Förstår att längden är lämplig när man tömkör stora, unga halvblod men rekommenderar dig att satsa på en kortare töm om du inte har en bjässe till Nsv.
Beroende på vad du vill ha ut av tömkörningen så finns det lite olika litteratur, men Anders Erikssons böcker och videos är nog ganska bra oavsett.

Lycka till!

Hans Sidbäck har skrivit en mycket bra bok. Där hittar du allt du vill veta. Den boken borde ta mig f-n ingå i grundskolans utbildning!

Köp rep och splitsa ett par tömmar om du ska ut i terräng. Hampa halkar aldrig. En sele är bättre än en gjord, och en chucker loksele behöver du väl i alla fall?:idea:

Hans Sidbäck har skrivit en mycket bra bok. Där hittar du allt du vill veta. Den boken borde ta mig f-n ingå i grundskolans utbildning!

Köp rep och splitsa ett par tömmar om du ska ut i terräng. Hampa halkar aldrig. En sele är bättre än en gjord, och en chucker loksele behöver du väl i alla fall?:idea:

Vilken av hans böcker tänker du på då? Jag har två av hans böcker och ingen av dom tar upp särskilt mycket om tömkörning...

Hästmannaskap Körning. ISBN 91-973221-3-x

Ska man ha en bok i bokhyllan så är det den. Annars finns det mycket bra kurser att gå. Maila mig bara så kommer det en inbjudan :-)

Tack för boktipset! :bow:
Den finns inte i min bokhylla... än! :D

Visst är jag intresserad av körkurser! (Om det var mig inbjudan avsåg?) Inte just tömkörning, men all annan körning! :bump:

Liknande trådar

Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 436
Senast: Pallen
·
Körning Ja, man ska ju aldrig gå utan utmaningar... Och nu när har jag varit kusk med egen rockard i evighetslånga åtta månader så kan jag...
Svar
15
· Visningar
3 583
Senast: kolblakkur
·
Utrustning Nästa vecka ska jag börja lära mig att tömköra, äntligen! :) Vad behöver jag för utrustning, tömkörningsgjord och tömmar? Nåt mer...
Svar
2
· Visningar
2 752
Senast: Magica
·
Körning Jag har vuxit upp med egna ridhästar och ridit och tävlat hela livet, men pga skada börjar jag nu inse att min kropp kanske inte håller...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Goat lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp