Börja tävla...

R

roping-malin

Tjena! Nu var jag tvungen att slänga in en till tråd här :angel:
Jo det är såhär att jag hade tänkt att börja tävla med min ponny nu till sommaren... I western såklart :D Men så skall man ju ha licenser och grejer har jag fått reda på... Jag skall bli medlem i en klubb men vet inte om jag skall välja Western Star Göteborg eller Westernryttarna Viskadelen-Kungsbacka... Men det är nog det minsta problemet.

Men iallafall vart skall jag kolla när jag skall skaffa licenser osv? Jag är 16år (17år i dec.) min ponny är en D-ponny, New Forest, född 1990. Vilka licenser behöver jag?

Och sedan hur anmäler man sig till en tävling? (likadant som inom hopp och dressyr?) Hur hittar jag tävlingar? :d

Hoppas jag kan få lite hjälp! ;) :bow:

MVH Malin! :D

Sv: Börja tävla...

Du behöver en ungdomsryttarlicens till dig själv, och en hästlicens till hästen. Till hästen kan du välja om du ska betala för ett år eller för resten av dess liv. Ska du bara vara med på en enstaka D-tävling kan du istället lösa engångslicens på plats, gäller då för hela ekipaget på den tävlingen. De riktiga licenserna beställer du på www.wras.se

Ungdomslicens kostar 100:-/år, hästlicens 500:-/livstid eller 200:-/år. I ryttarlicensen ingår olycksfallsförsäkring. Engångslicens kostar 100:-. Du måste dessutom vara medlem i WRAS-ansluten klubb. Ska du starta i boskapsklasser så ska du även ha boskapslicens, men det antar jag att det inte är aktuellt än.

Anmälningsblankett finns i blankettarkivet på samma sida. Finns även en tävlingskalender där som du kan leta tävlingar i. Anmälan skickar du till den adress som står i propositionen, och betalar in de avgifter som ska betalas i förväg. D-nivå är nog ganska lämpligt att börja på, eller om du hittar någon träningstävling. E-nivå är lägre, men där får du inte vara medlem i WRAS-klubb. Du måste ha westernutrustning för att få starta på D.

Jag rekommenderar också starkt att du köper en regelbok. Har kommit en ny nu i vår (ges ut varannat år), kostar ca 150:-. Som tävlande är du skyldig att känna till gällande reglemente. Dessutom finns alla de fasta mönstren i den. Även om du inte lär dig hela boken utantill, så är det väldigt bra att ha ett hum om vad som finns i den, så att du kan leta upp om du börjar fundera på något.

Lycka till!
/Ida

Du behöver en ungdomsryttarlicens till dig själv, och en hästlicens till hästen. Till hästen kan du välja om du ska betala för ett år eller för resten av dess liv. Ska du bara vara med på en enstaka D-tävling kan du istället lösa engångslicens på plats, gäller då för hela ekipaget på den tävlingen. De riktiga licenserna beställer du på www.wras.se

Ungdomslicens kostar 100:-/år, hästlicens 500:-/livstid eller 200:-/år. I ryttarlicensen ingår olycksfallsförsäkring. Engångslicens kostar 100:-.

Nya regler för engångslicensen från och med i år, engångslicensen gäller häst eller ryttare.

Du kan ju läsa på WRAS hemsida, där borde allt stå som du behöver veta..

Ungdomslicens kostar 100:-/år, hästlicens 500:-/livstid eller 200:-/år. I ryttarlicensen ingår olycksfallsförsäkring. Engångslicens kostar 100:-. Du måste dessutom vara medlem i WRAS-ansluten klubb. Ska du starta i boskapsklasser så ska du även ha boskapslicens, men det antar jag att det inte är aktuellt än.

Anmälningsblankett finns i blankettarkivet på samma sida. Finns även en tävlingskalender där som du kan leta tävlingar i. Anmälan skickar du till den adress som står i propositionen, och betalar in de avgifter som ska betalas i förväg. D-nivå är nog ganska lämpligt att börja på, eller om du hittar någon träningstävling. E-nivå är lägre, men där får du inte vara medlem i WRAS-klubb. Du måste ha westernutrustning för att få starta på D.

Jag rekommenderar också starkt att du köper en regelbok. Har kommit en ny nu i vår (ges ut varannat år), kostar ca 150:-. Som tävlande är du skyldig att känna till gällande reglemente. Dessutom finns alla de fasta mönstren i den. Även om du inte lär dig hela boken utantill, så är det väldigt bra att ha ett hum om vad som finns i den, så att du kan leta upp om du börjar fundera på något.

Lycka till!
/Ida

MÅSTE man ha licens för häst o ryttare om man bara ska tävla på d-nivå?

Saxat från wras.se

"Engångslicenser gäller på D- och C-tävling. Kan lösas per tävling, gäller för häst, ryttare eller ekipage, kostnad 100:-. Sekretariatet tar emot betalning för engångslicensen, sekretariatet skriver ner vilka som löser engångslicens, (inga licenspapper finns). Senast 10 dagar efter tävlingen skall klubben redovisa antalet sålda engångslicenser till Förbundet. Vid redovisning av tävlingsresultat skriver man Eng på de som har haft engångslicens."

I regelboken står det "för häst eller ryttare", inget om ekipage.

Verkar faktiskt lite oklart ifall man löser för hela ekipaget eller ej.

/Ida

Verkar dessutom inte klart om man fortfarande kan lösa engångs på C.

/Ida

Engångslicensen gäller häst eller ryttare och på D-klasser enligt den nya reglboken. Engånglicenser gäller Inte på C-klasser.

Jo jag vet att det bara gäller för D enligt regelboken, men på hemsidan stod det även C. Verkar dessutom vara hyfsat uppdaterat eftersom det är de nya priserna.

/Ida

Jo jag vet att det bara gäller för D enligt regelboken, men på hemsidan stod det även C. Verkar dessutom vara hyfsat uppdaterat eftersom det är de nya priserna.

/Ida

Det är felskrivet på hemsidan, det är det som står i regelboken som gäller, alltid.

Det finns många tävlingar för Allbreeds som inte kräver vare sig licens eller medlemskap numera. :d
Du kan ju titta runt på lite olika westernsidor och där hitta tävlingar för alla raser.

Jag vet att Spring Break i Åstorp www.srha.nu, valborgshelgen gör allbreeds klasser där dessutom anmälningsavgiftern i ungdomsklasserna är billig. Tävlar du där erbjuder man även fest för ungdomar med gratis mat på lördagskvällen.

Bökebergstävlingen www.bokeberg.com erbjuder många allbreedsklasser som dessutom har en hel del prispengar

En del av klubbarna runt om i Sverige erbjuder allbredstävlingar bla. WRIS, SbWR, RHA och några till

Du kan gärna PM;a mig om du vill veta mer.

Lycka till med ditt tävlande och kom ihåg det behöver inte vara så besvärligt!!

Monke:idea:

Jag skall bli medlem i en klubb men vet inte om jag skall välja Western Star Göteborg eller Westernryttarna Viskadelen-Kungsbacka... Men det är nog det minsta problemet.

Jag är medlem i West Star Göteborg.

Tack mycket allihoppa! :D

Har en fråga till ;) Har Western Riders Sjuhärad Borås någon hemsida? Dom skulle ha tävling 1 Maj och jag vill dit och kolla! :d

Kramar Malin

Har en fråga till ;) Har Western Riders Sjuhärad Borås någon hemsida? Dom skulle ha tävling 1 Maj och jag vill dit och kolla! :d

De har nog ingen hemsida ..än. Men jag tror dom jobbar på de.

Kom gärna dit och titta. Vi buke-ryttare (jag och lakrits..är de nån mer som ska dit???) kan behöva en hejjarklack! :D

Ja, jag och mamma skall dit och så tar vi med oss varsin kompis ;) Men det är lite svårt att komma när vi inte vet vart vi skall :angel:

Vägbeskrivning och tider? :d

Längtar som tusan!!! Vad är det för klasser med? :rofl:

MVH Malin! :D

*kl*

Jag hakar på den här tråden då jag inte har tävlat på 2 år men ska iväg nu i maj och det blir bara den här tävlingen i år - är gravid. Därför känns det onödigt (och jag tror inte jag hinner få den heller för den delen) att köpa en regelbok. Den gamla jag har är från 2005 men jag förstår att det blivit en del ändringar i år.

När det gäller engångslicensen så fick jag till svar av arrangören att det var 100:- för hästen och 100:- för ryttaren, dvs en fördubbling mot för vad avgiften var för C-tävling förut, eller hur? Då har jag för mig att jag betalade 100:- för hela ekipaget.

På den här tävlingen finns också E-klasser. Har jag förstått det rätt när jag påstår/frågar följande?
* Det har tillkommit en E-klass som motsvarar gamla walk&trot-klasserna på D-nivå?
* D-nivå har fått förhöjd status och kräver nu licens både för häst och ryttare?
* D-nivå kräver nu westernutrustning men inte E-nivån?

Summa summarum har det införts en nivå till i westernvärlden. Varför?

Jag ska tävla WH, WR och WP på den här tävlingen - vill någon vara snäll och säga om det är några större förändringar i regler och mönster för de klasserna? Det är mönster nr 11 på WR:en.

Nu ska jag rida för domaren helgen innan så jag kan ju fråga henne också, men ifall jag glömmer bort det... ;)

/Camilla

När det gäller engångslicensen så fick jag till svar av arrangören att det var 100:- för hästen och 100:- för ryttaren, dvs en fördubbling mot för vad avgiften var för C-tävling förut, eller hur? Då har jag för mig att jag betalade 100:- för hela ekipaget.

På den här tävlingen finns också E-klasser. Har jag förstått det rätt när jag påstår/frågar följande?
* Det har tillkommit en E-klass som motsvarar gamla walk&trot-klasserna på D-nivå?
* D-nivå har fått förhöjd status och kräver nu licens både för häst och ryttare?
* D-nivå kräver nu westernutrustning men inte E-nivån?

Hej Camilla
E-klasserna motsvar D-klasserna (inte walk-trot) men är till för icke WRAS medlemmar. Walk-trot kan man fortfarande ha i D-klasserna.
Man måste ha licens, westernutrusting och medlemskap på D-klasser och man kan lösa endaglicens.
På C-klasserna måste du har licens innan du kommer på tävlingsplatsen
Kolla på startbekräftelsen (http://www.wrz.se/starbekraftelse_defrost2007.html) där har jag lagt in lite förklarande text.
/Kicki

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Mabuse
·
Hoppning Jag har inte tävlat på många år, och när jag tävlade sist så fanns inte TDB, därför känner jag mig väldigt grön på området igen. Jag har...
Svar
5
· Visningar
1 442
Senast: Kallebus
·
Distans Hej distansfolk! Nu behöver jag lite hjälp här, det handlar om en första distansstart och hur jag kommer dit! Efter att ha tävlat...
Svar
11
· Visningar
1 751
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka