Börja tävla, ridning av unghäst...

T

Thokkadis

När jag satt och läste lite i trådarna kom jag och tänka på en sak. :idea: ...
Vet inte, men jag tycker det är intressant att höra vad ni tycker, när kan man börja tävla med en islandshäst? (Vet att det är ju olika från häst till häst, men ungefär?) Och så undrar jag hur fort fram ni går med era unga hästar. Hur rider ni t.e.x era 4-åringar? 5-åringar?

Alla har ju olika metoder och åsikter, men jag vill höra alla möjliga :idea: ;)

//johanna

(Lägg gärna ut bilder oxå! :D )

Sv: Börja tävla, ridning av unghäst...

Min kille blir fyra nästa år. Han är inriden, alltså såpass att han kan gå i grundgångarterna och söker sig i rätt form. Han är absolut inte riden ofta, vi mest leker, pysslar och markarbetar.
Funderar på att visa honom nästa år, och sen är det väl dags för lite lätta klasser när han är fem.
Inna ndess komemr han ridas lungt och med flera viloperioder.

*kl*
Min 4åring går nu på vila (han blir 5 i sommar).
Han kan grundgångartena+tölt när man ber honom.
Går i en form som han i princip väljer helt själv, ren i takten i alla gångarterna och har även börjat göra olika dressyrrörelser som grunder inför t.ex. fortsatta voltarbeten m.m.
han kommer gå på vila till februari (eller så långt som jag klarar mig utan honom :p), då ska han sättas igång och tanken är att han ska börja åka runt på lite lättklasser.
15585295.jpg

fler bilder här

Enligt FIPO får man inte tävla en häst som är yngre än fem år, så tidigare än så är det väl inte aktuellt att tävla. I övrigt tycker jag inte att tävling nödvändigtvis behöver vara jobbigare för hästen än träning. Det är väl snarare bra att ta med hästen på lite småtävlingar ganska tidigt så att den får möjlighet att vänja sig vid tävlingsmiljön, banan (om man inte rider på sån till vardags) osv i lugn och ro innan det är dags att börja tävla "på riktigt".

Min häst var på sin första tävling vid ganska exakt fem års ålder. Han var då riden i knappt ett år.

Min 5 åring kan grundgångarterna och tölt. Takten i tölten är inte alltid ren, men jag har inte heller krävt något utav henne än. Jag har bara ägt henne i 1,5 månad och innan dess hade hon stått hela hösten och sommaren. Och hon fick föl sommaren när hon blev 4 så hon är inte riden speciellt mycket.

Jag hade tänkt prova att tävla henne kanske litegrann nästa höst, då är hon 6 år.

Jag har tävlat min femåring i år på lätta klasser, endast för att han ska komma ut och se en tävlingsplats med hästar, transporter, högtalare med musik m.m. Att få rutin är meningen :) Sen att han har gått till final två av tre gånger är bara ett plus men målet med småtävlingar är endast för att han ska få rutin och få se så mycket så möjligt :).
Han är ren i takten i tölten och har även börjat få tempo i det, samma sak i trav. Galoppen är han bra i men kan bli lite lång efter någon lång sträcka, men är så nöjd med honom :love:

10466495.jpg

10012066.jpg

hej!
Jag har också en fråga jag har ett ung sto hon är fem år gammal,tänkte tävla henne till sommaren . Men jag själv har aldrig tävlat innan hur ska jag göra, ska jag först tävla med en ruttinerad häst så jag vet hur en tävling funkar eller tävla min femåring till sommaren.. :idea:

Du kanske kan följa med någon som hästskötare (tränare, duktig tävlingsvan kompis el. dylikt) eller så först för att se hur det går till. Sedan när det är dags för din första tävling kanske denna person kan följa med dig och hjälpa dig hålla ordning på allt?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 687
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 839
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka