Börja tävla men problem...

caroline_lu

Trådstartare
hej! Hoppas ni tar er tid. Ska nu börja tävla lite smått med 6åringen jag rider. Mest för att få lite erfarenhet då han aldrig tävlat tidigare. Problemet är bara att han går alltid på martingal vid all ridning då han kastar upp skallen väldigt mycket. Testade rida utan martingal under en dressyrlektion nu och allt gick bra. Tills han kastade upp skallen ordentligt, då han kände att inget tog stopp fick han upp den högt. Nästan så att man blir skallad. Sedan springer han. Försöker man stanna honom (låga händer) blir han orolig och stressad och springer bara snabbare. Tills vi nästan skenar runt i ridhuset och han kastar skallen så högt upp att jag inte har något att ta i. Hoppas ni förstår hur jag menar. Han går alltid bra på martingal.

Vet inte riktigt hur jag ska göra?!

Hjälp :cry:

Sv: Börja tävla men problem...

Tror du inte det skulle funger om du använder martingalen på framridningen (eller får man inte det?) och tar av den precis innan ni ska in?

Kanske du ska börja rida utan kortare stunder på träning och sedan utöka tiden.

Tror du inte det skulle funger om du använder martingalen på framridningen (eller får man inte det?) och tar av den precis innan ni ska in?

Kanske du ska börja rida utan kortare stunder på träning och sedan utöka tiden.

Jag vet inte om man får det. Får kolla upp det för det skulle man ju kunna göra.

Ska börja rida nu utan martingal mer och mer då jag tränar dressyr åtminstone. Det obehagliga är då han slänger upp skallen och jag känner att det finns inget att ta i. Inget att stoppa lixom! Vet inte riktigt hur jag ska reagera då det händer. Har ju hänt att man åkt i backen några gånger då han gör så också : P

Om man får rida med lindor och liknanade på framridningen så borde man ju få ha en martingal, eller!?

Du får tyvärr inte rida fram på tävling med någon slags hjälptyglar. Det låter som ni kanske inte är klara att ge er ut och tävla dressyr? Jag tycker nog du bör vänta lite till du känner att du har din häst ordentligt mellan hand och skänkel utan martingal. Visst kan du tävla klubbtävlingar just för erfarenhetens skull men eftersom formen verkar instabil och, ännu viktigare, kontrollen verkar instabil då din häst ger sig iväg och blir stressad, bör du kanske lägga lite mer tid på att få hästen att känna sig starkare och bärigare innan du ger dig ut tävlingsmässigt. Erfarenhet är bra att skaffa sig, men det bör ju vara bra erfarenheter ni skaffar er tillsammans, just nu låter det som det kanske inte är dags än?

Håller med! Kan inte hästen ens ridas i någorlunda rätt form utan hjälptyglar, ja då är man tyvärr inte redo att tävla.

Förstår faktisk inte att du ens kan överväga det, hur tänkte du det skulle gå till? :crazy: Vill du tävla dressyr? Lägg bort martingalen, ta reda på varför din häst beter sig som han gör. Han kanske har ont tex.

Håller med! Kan inte hästen ens ridas i någorlunda rätt form utan hjälptyglar, ja då är man tyvärr inte redo att tävla.

Förstår faktisk inte att du ens kan överväga det, hur tänkte du det skulle gå till? :crazy: Vill du tävla dressyr? Lägg bort martingalen, ta reda på varför din häst beter sig som han gör. Han kanske har ont tex.

Hade tänkt tävla klubbtävlingar. Vår tränare säger att vi är redo för LC. Jag har ju själv tidigare tävlat upp till LA, så det är hästen och hon tycker att jag ska börja tävla nu iår lite smått även om det är lite si och så med formen ibland. Vissa gånger går han ju ruggigt bra

Tyvärr är det en ridskolehäst så jag kan inte bestämma om han ska gå på martingal eller inte. Hade gärna gjort det. Och gjort en vidare undersökning till varför. Men har ju inte de möjligheterna då det ej är min häst :/

Fast.. Nog kan jag rida honom i rätt form utan hjälptyglar. Tills han slänger upp skallen såhär som jag förklarar. Han gör det då han blir pigg och tycker det är roligt. Det är inte alla ridpass han gör det heller. Men då han väl gör det, är det ju självklart inte kul att sitta på.

Kanske någon har bra tips på hur jag ska träna och hurvida jag ska gå tillväga då han slänger upp skallen på detta viset :)

hej! Hoppas ni tar er tid. Ska nu börja tävla lite smått med 6åringen jag rider. Mest för att få lite erfarenhet då han aldrig tävlat tidigare. Problemet är bara att han går alltid på martingal vid all ridning då han kastar upp skallen väldigt mycket. Testade rida utan martingal under en dressyrlektion nu och allt gick bra. Tills han kastade upp skallen ordentligt, då han kände att inget tog stopp fick han upp den högt. Nästan så att man blir skallad. Sedan springer han. Försöker man stanna honom (låga händer) blir han orolig och stressad och springer bara snabbare. Tills vi nästan skenar runt i ridhuset och han kastar skallen så högt upp att jag inte har något att ta i. Hoppas ni förstår hur jag menar. Han går alltid bra på martingal.

Vet inte riktigt hur jag ska göra?!

Hjälp :cry:

vänta med att ställa upp i en tävling tills detta beteende är under kontroll!!

så träna på och lycka till!

Hej!

Tävlar själv ridskolehäst (ok, ridskoleponny fast i hästklass). Mitt tips till dig är att kolla med din ridlärare om han alltid gör så när han går utan martingal. Försök ta reda på varför han beter sig som han gör. Du kanske skulle prova att alltid rida utan martingal när du tränar dressyr på honom? Då får både du och hästen en chans att vänja er vi det. Bara för att han brukar ha den betyder det väl inte att du måste använda martingalen?

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka