Börja tävla, i vilken klass?

D

Drutten

Jag har aldrig tävlat men hade tyckt det varit kul att börja, men var ska man börja? I vilken klass?? Har en nätt fjording som just nu hoppar ca 55-65. Kan säkert högre ju mer träning... :confused:

Den lägsta klassen som finns är LD som är 70-80 cm för D-ponny och 60-70 cm för C-ponny. Är din fjording så stor att den är häst så heter lägsta klassen 0,90 m och då är hindren 80-90 cm.
På klubbtävling, träningstävling, banhopningsträning etc så förekommer ofta lägre höjder, så börja med några sådana.

I vår klubb brukar vi anordna blåbärshoppningar med pyttehinder för att alla ska kunna få tävla på sin nivå.

Du kan ju börja med en Klubbtävling. Många klubbar har typ "blåbärshoppning" eller "debutanthoppning", då man rider fram tillsammans och hoppar sedan en bana på plutthöjd (40-50 cm kanske). Är din fjording D-ponny elr häst? Det avgör ju vilken höjd du ska starta.
Se till att ha tränat ordentligt innan du åker iväg på tävlingen, även om det bara är en "blåbärshoppning", för ju mer man tränar, desto bättre går det ju, och de vore ju kul och få en rosett på sin första tävling, eller hur? :D
Lägsta, "riktiga" klassen som finns är; LD/0.90m klass. Alltså allt beror ju på hur bra man klarar av sin häst, och hur mycke man har tränat och hur säker man är som ekipage. Snacka med ngn duktig person som kanske kan hjälpa dej med träning och få lite tips inför tävling. Lycka till! :)

Fjordhästföreningens lokalföreningar brukar ordna lagom stora tävlingar, där alla oavsett ålder får vara med :)
Kolla på hemsidan :

Lycka till med hoppningen!

Får jag bara fråga; Har du/har du haft en nordsvensk som heter Atlas-Drutten? Blev bara nyfiken då jag såg ditt användarnamn ;).

Klubbtävlingar/Blåbärshoppningar och allt vad det brukar heta är bra att börja med. Ta grönt kort så får du också lära dig om klasser osv på lite högre tävlingar.

Jag hade börjat med några clear rounder, det innebär att du får hoppa vilken höjd du vill och rider du felfritt så får ni en rosett!

Sv: Börja tävla, i vilken klass?

Klubbhoppningar och clear-rounder är jättebra att börja med för att känna på tävlingsrutiner och "kolla" tävlingsnerverna lite...He, he.
Hoppas att det går bra för dig!!

Sv: Börja tävla, i vilken klass?

Oavsett hur stor ponnyn är tycker jag att man på tävling ska hoppa som högst ca:10 cm lägre mot vad ponnyn hoppar på träning. Då känner man sig säker vilket som regel gör att det går bättre. Så du kanske ska bärja med clearround på 40-50cm och sedan jobba dig uppåt. Fjordingar hoppar högt om de tycker att det är kul. De ha så stor muskelmassa som de kan använda sig av istället för att vara små och smidiga. Har själv tidigare ägt en fjording (c-ponny) som hoppade 110 cm oxer på träning och som vunnit reg.LB mot alla 75.000 kr. ponnyer.(Måste skryta lite). Kapaciteten finns nog där till högre höjder också, det är bara upp till ryttaren att locka fram det.
Lycka till!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 217
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama