Börja tävla? hur gör man?

zefron

Trådstartare
Hej!

Nu hoppas jag på lite hjälp ;) Jag är sugen på att börja tävla igen, har förr bara hoppat lite lokala tävlingar med min foderponny för några år sedan. Nu äger jag ett svenskt halvblod som älskar att hoppa och jag vill börja tävla igen så småningom. Men nu till min fråga, hur/vart börjar jag? Licenser? Vad ska jag tänka på? Hur börjar man helt enkelt och hur/vad gör man när man väl är framme på tävlingsplatsen?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Sv: Börja tävla? hur gör man?

Sök och du skall finna! Startas i snitt en tråd i månaden med samma fråga ;)

Jag antar att du har Grönt kort eftersom du tävlat innan?!
Liscens löser du genom att skaffa ett konto i Tävlingsdatabasen (googla)
Hästen ska numera också ha licens-löses på samma ställe.
I Tävlingsdatabasen hittar och anmäler du till alla tävlingar, anmälningsavgiften betalas därigenom också.

Var i god tid till tävlingsplatsen för stress är förödande, framförallt för en som inte är så rutinerad.
Gå till sekreteriatet och visa upp vaccinationsintyget.
Gå banan eller lasta ur först om du startar tidigt.
Räkna ca 1,5 min per ryttare när du ska räkna ut hur mycket tid du har på dig. 2min om det är stor bana utomhus.
Är det bedömning Clear round så kan det vara allt mellan 1,5-5min per ekipage :cool:
Börja med låga höjder och rid bara en högre klass om det gått bra. Det kan vara dumt att starta 1,20 för att inse att det inte fungerar och behöva gå ner i klasserna. Inte bra för självförtroendet hos varken dig eller hästen. Bättre att börja på 80cm (om det finns) och sen gå uppåt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 372
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka