Börja springa - tips?

Crossline

Trådstartare
Status: viktnedgång in the making. Går promenader nästan dagligen. Fick för mig att prova att springa. Försöker springa i alla fall varannan refräng till musiken i hörlurarna, som korta intervaller.

Jag har liksom ingen kondition. Jag kan gå fort och hur långt som helst, men när jag springer bara nån 100 meter känns det som att jag ska dö. Hur gör jag det enklare? Eller rättare sagt; när börjar det kännas enklare?

Jag försöker springa långsamt, men upplever att det är svårt att hålla ett jämnt tempo. Jag kan börja långsamt och sen råkar jag smygöka och sen klappar jag ihop.

Jag har verkligen nada kondition så det här är helt otroligt att det här ens händer.

Status: viktnedgång in the making. Går promenader nästan dagligen. Fick för mig att prova att springa. Försöker springa i alla fall varannan refräng till musiken i hörlurarna, som korta intervaller.

Jag har liksom ingen kondition. Jag kan gå fort och hur långt som helst, men när jag springer bara nån 100 meter känns det som att jag ska dö. Hur gör jag det enklare? Eller rättare sagt; när börjar det kännas enklare?

Jag försöker springa långsamt, men upplever att det är svårt att hålla ett jämnt tempo. Jag kan börja långsamt och sen råkar jag smygöka och sen klappar jag ihop.

Jag har verkligen nada kondition så det här är helt otroligt att det här ens händer.
Som du gör är det bästa skulle jag säga. Det finns massor av program för att börja springa just med intervaller. Det kan vara allt från springa 30 sek och gå 2 minuter och så vidare. Det finns en app som heter c25k (couch to 5km) som jag vet att många har använt sig av.

Jag tycker att du har börjat helt rätt, dvs genom att köra intervaller där du växlar mellan att gå och springa. Försök hålla ett lågt tempo när du springer, även om du tycker det är svårt. Har dock tyvärr inga tips på hur du ska göra för att inte öka farten.

Så småningom kan du öka längden på joggintervallerna och minska längden på gåintervallerna.

Det finns även program på nätet man kan följa, googla så hittar du. Mitt tips där är dock att vara försiktig med att öka farten, även om det står att du ska göra det. Med ökad fart kommer ökad risk för skador.

Heja!

Som du gör är det bästa skulle jag säga. Det finns massor av program för att börja springa just med intervaller. Det kan vara allt från springa 30 sek och gå 2 minuter och så vidare. Det finns en app som heter c25k (couch to 5km) som jag vet att många har använt sig av.
Jag försöker göra det så lätt som möjligt liksom, vill inte ta i så jag spyr och aldrig mer vill springa igen. Ibland springer jag varje refrän, ibland varannan. Vet inte om en app bara hade hetsat mig?

Välj musik med lämplig takt och spring i takt med den :) använde det knepet när jag distansryttare hästar då det var lätt att dra iväg där.
Jag har noll och ingen taktkänsla, jag är hon på konserter som klappar i fel takt...

Så småningom kan du öka längden på joggintervallerna och minska längden på gåintervallerna.

Det finns även program på nätet man kan följa, googla så hittar du. Mitt tips där är dock att vara försiktig med att öka farten, även om det står att du ska göra det. Med ökad fart kommer ökad risk för skador.

Heja!

När börjar det bli dags att öka längden på springintervallerna? Snackar vi om någon vecka eller om en månad eller nåt jag själv känner för det? Jag har sprungit till bussen en gång i min ungdom, så jag känner mig rätt lost i det här.

Jag vet inte riktigt varför jag ökar tempot, är det att jag inte riktigt orkar springa i det lägre tempot? Benen känns som bly!

Tack för tips och pepp!

Jag körde efter en vanlig springapp i telefonen när jag började springa. Då med målet att klara en engelsk mile, sedan gick jag vidare till en app för 5 km. Jag tycker att det underlättar enormt. Man behöver inte direkt tänka eller planera något själv och rösten i lurarna talar om för en exakt när det är dags
att gå eller springa.

Det är dessutom väldigt pushande tycker jag, att kunna bocka av träningspass och faktiskt tydligt märka hur det går framåt.

Dock tar jag det gärna lugnare än vad appen säger åt mig, när jag kommer upp lite i distans, för att lederna ska hinna med. Så att jag kanske repeterar ett pass ett par gånger och inte bara rusar på framåt hela tiden. Flåset går snabbt att jobba upp, men knäproblem som plötsligt (i mitt fall när jag sprungit regelbundet ett tag och jobbat upp mig till en sisådär 8 km löpning) kommmer smygande är inte lika lätta att hantera, enligt min erfarenhet.

Börja springa väldigt sakta är mitt tips! Du orkar längre när du hållet ett tempo som inte påverkar andningen så mycket. Och ta hjälp av nån app, motiverande att kunna se längd och ökat tempo, även om det går sakta :)

Jag håller verkligen med om en bra löpapp som andra här skrivet! Jag har kört med c25k och med den har jag tagit mig från att knappt orka springa 50 meter till att kunna springa flera kilometer innan jag blir flåsig! En annan sak som är viktig är att ha ett bra löpsteg. Det finns massor med tips om du googlar men det viktigaste är bra hållning =ger mer plats för lungorna, avslappnad överkropp och ganska korta, snabba steg där du sätter i främre delen av foten i marken först. Aldrig dunsa ner hårt på hälen! :)

När börjar det bli dags att öka längden på springintervallerna? Snackar vi om någon vecka eller om en månad eller nåt jag själv känner för det? Jag har sprungit till bussen en gång i min ungdom, så jag känner mig rätt lost i det här.

Jag vet inte riktigt varför jag ökar tempot, är det att jag inte riktigt orkar springa i det lägre tempot? Benen känns som bly!

Tack för tips och pepp!

Jag skulle ge tipset att öka på lite varje vecka, förutsatt att du håller igång och gör förslagsvis tre pass i veckan.

Ingen aning varför du har svårt att hålla lägre tempo, har aldrig känt så själv. Kan det hjälpa om du ökar takten lite utan att öka tempot? Jag har fått lära mig att för att få bästa möjliga effekt av löpsteget ska man ha lite högre takt än vad de flesta har naturligt, så det kanske kan vara värt att prova.

OBS att jag inte är någon expert men det är bara tre år sedan jag började med löpning så jag kommer ihåg ungefär hur det var.

Senast ändrad av en moderator:
Röstar också för en app, så började jag när jag började och tro mig jag hade inte ens kondition för att ta mig mellan två lyktstolpar utan att nästan flåsa ihjäl mig. Började med första veckan i appen, var trettio sekunder jogging med nedräkning och det var inte såå hemskt illa även om det var jobbigt först. Jag tänkte mycket i början på hur jag sprang, det hjälpte också, att hitta en teknik som känns bekväm liksom, trampade jag ner fel fick jag ont i smalbenen direkt. Försök hitta en stegläångd som är bekväm, har också svårt med väldigt korta steg, men det går bra att länga lite även om man håller samlingen ( :D ) Lycka till!! Härda ut i början, du kommer lära dig rätt tempo och taktik.

Härda ut är mitt tips.
Jag springer 5 km fyra gånger i veckan och första kilometern vill jag bara dö varje gång. Så lång tid tar det för mig att hitta rytmen och andningen, sen rullar det vara på.

Det verkar finnas flera c25k appar, vet du vilken som fungerar bäst? Till iPhone.

Välj musik med lämplig takt och spring i takt med den :) använde det knepet när jag distansryttare hästar då det var lätt att dra iväg där.
Hur hittar man musik med lämplig takt? Jag har lätt för att försöka springa för fort tror jag = blir väldigt andfådd.

Jag håller verkligen med om en bra löpapp som andra här skrivet! Jag har kört med c25k och med den har jag tagit mig från att knappt orka springa 50 meter till att kunna springa flera kilometer innan jag blir flåsig! En annan sak som är viktig är att ha ett bra löpsteg. Det finns massor med tips om du googlar men det viktigaste är bra hållning =ger mer plats för lungorna, avslappnad överkropp och ganska korta, snabba steg där du sätter i främre delen av foten i marken först. Aldrig dunsa ner hårt på hälen! :)

Vad ska man googla på för att få tips? Tänker hur man får avslappnad överkropp o så

Jag har nyligen börjat springa själv och är för närvarande för tung och helt otränad. Jag tittar ut ett ögonmått, t.ex "till den stolpen springer jag" och ger mig inte förrän jag är där, och kommer jag dit med mer ork kvar tar jag ett nytt riktmärke jag skall springa till. Innan jag blir helt klappslut bryter jag av till att gå bara precis så jag hämtar andan och tar sedan sikte igen.

Lite tips som hjälpt mig; Spring låååångsamt i början och sikta på att orka längre och längre, alt. spring en kortare sträcka snabbt och en längre sträcka långsamt. Andas med magen, inte bröstet. Andas i takt med dina steg. Jag lyssnar på podcast då musik ofta gör att jag ökar takten för mycket.

När jag började orkade jag ingenting. Nu, cirka en månad senare, orkar jag omkring 1.5 km om jag håller ett lågt tempo. Det går snabbt att bygga upp kondisen :)

Brukar tänka att det viktigaste är att jag har svävmoment, inte hur fort det går, utan att det är helt okej att springa så långsamt att jag nästan står still bara jag har båda fötterna i luften. Sen tycker jag att rockballader ofta har ett utmärkt tempo, klarar inte att springa till upptempo, då tar jag ut mig direkt. Annan grej jag brukar göra är att jag springer en hel låt, tänker som ovan att det får gå huuur långsamt det vill, bara jag svävar och att jag springer tills låten är slut. Brukar koncentrera mig på låttexten och undvika att tänka på hur gärna jag vill stanna och bara lägga mig ner och dö. Faktiskt så brukar det hjälpa för då glömmer jag liksom bort att jag vill stanna och springer några låtar till av bara farten! Sen när det blir jobbigt igen säger jag till mig själv igen att det viktigaste är att sväva och att springa hela låten och lyssna på texten (sjung gärna med i huvudet så du inte glömmer att andas) och helt plötsligt orkar man en bit till

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 712
Hästvård Är nyfiken på hur många av er som brukar klättra era hästar för hand. Hur ofta tränar ni och hur många "intervaller"? Både upp och ner...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: flurrizen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama