Börja springa - tips?

Har du Spotify kan man söka på spellistor där.

Tänk också på andningen. Jag har fått lära mig att andas in på 3 steg och andas ut på 2. I början innan man fått kondition kan man andas in på 2 steg och ut på 1. Detta hjälpte mig enormt att hitta ett bra flow i andningen och gör att jag orkar mycket längre.

Det är så lätt att få en ytlig och för snabb andning som bara skenar iväg.

Jag tycker det är jätteviktigt att andas rätt, det gör att jag orkar springa längre. Läs vad @Alos har skrivit för tips. I övrigt kan det säkert vara bra med en app. Jag blir motiverad av att slå mina egna tider så jag har en runda som jag försöker ta mig runt, den är 4,5 km. I början gick jag men jag har börjat med att jogga lite där det känns bra och försöker minska ner tiden hela tiden. Det viktigaste är nog att hitta vad som motiverar dig, antingen en app som säger vad du ska göra hela tiden eller så kör du på känsla. Jag tycker att det är lättare att hålla igång om det finns något att titta på eller lite folk i rörelse, då pushar jag mig lite extra.

Jag tycker det är jätteviktigt att andas rätt, det gör att jag orkar springa längre.

Hur andas du?

Tänk också på andningen. Jag har fått lära mig att andas in på 3 steg och andas ut på 2. I början innan man fått kondition kan man andas in på 2 steg och ut på 1. Detta hjälpte mig enormt att hitta ett bra flow i andningen och gör att jag orkar mycket längre.

Det är så lätt att få en ytlig och för snabb andning som bara skenar iväg.

Jag andas in lika fort som jag andas ut, det känns mest rytmiskt, men är det fel alltså? Jag andas in på 2 steg (en med varje fot räknar jag som två steg) och sedan ut på 2 steg.

Det känns som andningen är en av mina svagheter, men jag vet inte riktigt hur det ska vara så det är svårt att få till det O_o (Och det är en av anledningarna till att jag inte kan lyssna på musik när jag springer, då glömmer jag andas :arghh:)

Hur andas du?
Jag andas in lika fort som jag andas ut, det känns mest rytmiskt, men är det fel alltså? Jag andas in på 2 steg (en med varje fot räknar jag som två steg) och sedan ut på 2 steg.

Det känns som andningen är en av mina svagheter, men jag vet inte riktigt hur det ska vara så det är svårt att få till det O_o (Och det är en av anledningarna till att jag inte kan lyssna på musik när jag springer, då glömmer jag andas :arghh:)
Jag försöker ta djupa andetag snarare än snabba, och andas ända ner i magen. Skulle tippa att tre in och två ut som Alos skrev är ungefär så jag andas. Jag har inte räknat men jag upplever jättestor skillnad på hur länge jag orkar sedan jag började tänka på att andas djupt och långsamt.

Jag försöker ta djupa andetag snarare än snabba, och andas ända ner i magen. Skulle tippa att tre in och två ut som Alos skrev är ungefär så jag andas. Jag har inte räknat men jag upplever jättestor skillnad på hur länge jag orkar sedan jag började tänka på att andas djupt och långsamt.

Jag har svårt att djupandas även i vardagen så att göra det när jag springer är verkligen en utmaning...! Och TRE steg...:eek: Jag skulle dö tror jag...men du kanske springer mycket fortare än jag :angel: Men varför ska man andas ut snabbare än man andas in då?

Andning är väldigt individuellt.
Jag andas och ut i dubbla andetag i takt med hur jag springer. In, in, ut, ut osv. Det fungerar bäst för mig. Drar djupa andetag ibland.
Andas jag djupt hela tiden blir jag dödstrött.

Hur andas du?

Jag har svårt att djupandas även i vardagen så att göra det när jag springer är verkligen en utmaning...! Och TRE steg...:eek: Jag skulle dö tror jag...men du kanske springer mycket fortare än jag :angel: Men varför ska man andas ut snabbare än man andas in då?

Det viktigaste är att man hittar en takt i andningen. Som sagt, så prova 2 in och 1 ut om 3+2 känns för jobbigt. Men ja, man bör andas in långsammare än man andas ut. Orkar inte leta källa just nu men det finns studier som visar på att 3+2 andning syresätter blodet bäst.

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 712
Hästvård Är nyfiken på hur många av er som brukar klättra era hästar för hand. Hur ofta tränar ni och hur många "intervaller"? Både upp och ner...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: flurrizen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama