Börja rida western

D

Demeter

Hejsan!

Jag har ridit engelsk dressyr i ca 11 år, men har nu tröttnat pga olika skäl och funderar på att börja rida Western. Två tjejer i stallet där jag har min medryttarhäst har jag tycker att westernhästar får för mycket vikt på frambenen pga att man har längre tyglar och inte "trycker ihop dem" (mitt uttryck). Jag har uppfattat det som om att man (om man är duktig såklart) lyckas få hästen att bära sig bra trots att man har lång tygel. Hur är det egentligen? Eller är det kanske olika i olika wsterngrenar?

Jag tänkte börja att rida vanlig dressyr i en ridskolegrupp för en westerntränare innan jag går över till westernridning i samma ridskola och för samma tränare. Låter det vettigt eller borde jag gå direkt på western?

/Maria

Sv: Börja rida western

Grundjobbet är detsamma som vilken gren som helst. Man siktar på att hästen ska vara självbärig. Visst, det finns ryttare som genar friskt och låter hästen hänga istället för att jobba mer med bakdelen men så fort du kommer upp i klasserna kommer de att slås ut. Titta på hur framförallt quartern ser ut liksom appaloosan. Rejäla bakdelar som ska orka bära hästen i arbetet. Dessa hästar är dessutom rätt lågställda jämfört med halvblodet t.ex. så man kan få villfarelsen att de hänger på framdelen...hästen ska gå i låg form..ja, men för lågt, s.k. peanut rollers, är inte bra.

Jag har för dagen ett halvblod samt en varmblodskorsning. Tränar och tävlar western men jobbar mycket gärna klassisk dressyr i högre form emellanåt som omväxling. :p

Jag precis som du själv har haft egen häst och tränat och tävlat dressyr i många år, men efter att jag fick ta bort min häst och jag aldrig skaffade någon ny, så har jag nu gett mig in på western ridning.

JAg rider väl mer eller mindra på samma sätt som förut, fast man inte trycker ihop hästen. Men det är en lite yngre häst och visst måste man låta honom ha lite stöd av tygeln innan han kan gå självständigt och bära sig själv, med en klump som mig på ryggen.

Jag rider inte lektion för någon, jag hade den stora och underbaraste möjlighetan att hitta någon att vara medryttare på. Men jag tycker att du skall ge dig in i en western grupp på en gång, hade jag den möjligheten så hade jag gjort det. Det måste väl finnas lite nybörjare, men ändå för sådana som hållit på med hästar förr.

Lycka till ! :banana:

Vad kul att höra att du också har gått över till western. Jag tänkte mycket på det när jag var liten, men hittade aldrig någon westernridskola... :( Jag provred en fyraårig westernhäst i våras, men det kändes dumt att vara medryttare på en unghäst då jag inte själv kunde western. Nu har jag hittat en ridskola där man kan rida både dressyr (lite hoppning) och western på ryska Baskirhästar. Ska bli spännande.

Tack för tipset. Jag ska fråga om de har en sådan grupp i westernridning!

Lycka till med din medryttarhäst! :)

Du bor i Haninge, då tycker jag att du ska börja rida på Cowboy dreams hos Eva Malmström i Ösmo. Hon lär ut western. Jag har ridit där tidigare, flyttade norr om stan så det blev lite för långt men jag kan verkligen rekommendera dig att börja där. BÄSTA RIDSKOLAN jag någonsin varit på, toppen hästar. Jag lovar att du kommer bli en ny ryttare, det blev jag. Jag hävdar att jag lärde mig rida bättre där på ett år än vad jag lärt mig på tio år på en vanlig ridskola.

Hon har hemsida, sök genom bukefalos

Är skolan så pass bra? Har sett att den är hemskt populär, har funderat på att anmäla intresse att börja där. Ska bara se om jag har tid och pengar till det först dock :) Men det är alltså något att rekommendera?

Har tittat på hemsidan förut och det verkar jättebra, men å andra sidan sett så brukar det alltid verka "jättebra" när man gör reklam för något, så det är alltid kul att höra vad en utomstående tycker.

Tack för tipset. Är tyvärr fattig student så jag vet inte om jag har råd :( Kanske kan ta någon kurs där ibland istället. Bra hemsida hade de också :)

hmm...jadu. Hästen ska inte ha tyngden på frambenen..men det är ju så att det finns mindre kunniga och kunniga ryttare inom westernvärlden också.
Bara för man rider på långa tyglar håller mann inte på med westernridning. När man rider på vanligt tränsbett kan man inte ha för långa tyglar för då kan man inte korrigera hästen så snabbt som det behövs. för det är framförallt unhästar som rids på tränsbett, eftersom när hästen är sex år får man inte längre tävla på det. då gäller en hand och stångbett. (inte på dom mindre tävlingarna..)
men däremot ger man mer eftergift, men det är också helt beronde från ryttare till ryttare. Men jag gör så iaf när jag ridit ihop hästen och den går som jag vill ha den, ger jag den tygeln så jag inte håller i munnen på den och då åker jag med, när jag känner att den börjar tappa formen gör jag om samma sak igen. Men det är olika från person till person, alla tränar olika. en del vill att hästen ska gå undan för trycket i sätet (om man sitter mer på höger sitteben ska den gå åt vänster) en del gör tvärtom.. Det gäller bara att du kommer på eller söker upp den tränaren som passar det viset du vill rida och som du tycker verkar klokt. För man kan inte blanda olika saker, om man vill ha en knslig häst måste man använda samma språk. Om du ska rida för samma instruktör ka du väl direkt gå över till westernridning..? Kankse inte är så stor skillnad heller för just den läraren. Ja menar allt handlar ju om tajming och tryck och eftergift. Om det är d vill hålla på med, börja direkt :)

Åh tack för inlägget. :) Vad skönt att höra att de inte hade rätt, för då hade jag gärna inte börjat rida western. Har ridit en fd travare förut, som hade problem med frambenen, men var för svag i bakbenen för att kunna trampa under sig mer och det ar inte alls kul.

Du verkar vara en klok ryttare, kanske borde rida för dig! :bow: Menmen.. hoppas att instuktören jag sak börja rida för är bra. Hon verkar duktig! Var kan man hitta westerninstruktörer annars? Finns det någon bra hemsida kanske?

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 035
Senast: Solstig
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 915
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama