Börja rida igen..

Q

qrumelur

Å vad jag längtar efter att få börja RIDA Igen!!!! är i sjätte månaden nu... :p
Hur snart efter förlossningen började ni rida igen?

Sv: Börja rida igen..

En liten följdfråga bara... Varför rider du inte nu? Är det kroppen som protesterar och isf hur?
Har du tex foglossning nu så kanske det tar längre tid efter därför jag undrar :)

Är du "bara" rädd om dig och magens innehåll så kan det ju går fortare efteråt...

Sen beror det ju såklart på hur förlossningen går också...

Sex veckor efter snittet. Kandes som om jag var en fallkniv, mitten liksom vek sig :D. Det tog ganska lange innan det kandes som vanligt igen.

Tre veckor efter förlossningen red jag syrras travhäst ett träningspass, gick hur bra som helst och jag hade inte ens träningevärk efter! Men så red jag till v 31 så alla muskler hann kanske inte förtvina

Jag har inte ridit sen jag blev gravid och jag skulle vilja kalla det för feghet. :o
Jag ångrar mig faktiskt att jag inte "passade på" tidigare men så är det ...

Nu kan jag rent fysiskt inte sätta mig på en häst pga. foglossningen...

Jag har inte ridit i princip alls under mina två graviditeter. Efter första dotterns födelse red jag igen efter 4 veckor. Dotter nr två är 11 dagar, och det enda som hindrar mig från att rida nu är väl tiden... Annars hade det nog gått alldeles utmärkt redan nu tror jag... :)

Betydligt mer känslor för bebis har gjort att hästen fått vänta på mig i 2 veckor ;)

Men jag har haft så smidiga förlossningar att jag nog kunnat åkt till stallet och ridit ut en sväng redan på kvällen samma dag de är födda.

Jag brukar säga såhär: Så fort det inte gör ont där nere längre är det bara att börja klättra upp o rida igen. Hur fort det går beror ju alldeles på hur förlossningen gick... en sån testgrej är ju när man går på toa. Är det smärtfritt att torka sig är det ganska ok att smyga igång ridningen igen.

:D Vaddå? Menar du att man har lite annat fokus och inte bryr sig så mycket om att tänka på ridning när man äntligen fått träffa sin bebis? :p

Jag längtar som en galning just nu efter ridningen... men det är ju vår också. Bästa tiden nu! ;)

Inte så kul att kasa sadel med de häftiga bindorna heller ;)
Men jag tror du känner i kroppen när du kan. Skulle det göra ont så får man ju hoppa av igen :)

Jag red inte heller medans jag var gravid för att jag var osäker.. Nu har jag bara små bäbisar så jag får nog allt rida igång på ngnannans häst...

kl

Efter första barnet väntade jag 3 veckor
Efter andra barnet väntade jag 4 veckor eftersom hästen skulle ha en vila (jag red fram tills två dagar innan förlossningen startade och hade lätt kunnat hoppa upp igen efter en vecka om inte hästen hade vilat)

När man känner att man vågar rent fysiskt och har tid och lust rent psykiskt, så är det bara att testa! Jag testade att sitta gränsle över soffkanten innan jag vågade mig upp på hästryggen efter första förlossningen :D Jag har inte haft några problem med speciellt mycket ömhet mellan benen efter förlossningarna, men bäckenet är ju lite instabilt ett tag efteråt och kan kännas lite ömt om man anstränger sig för mycket (hade ingen foglossning).

//Julia

Första gången blev jag akutsnittad och då väntade jag 3 mån tror jag att det var (var överhuvudtaget rätt däckad eftersom jag fick PUPPP efter förlossningen och vi låg inlagda på sjukhus någon månad då tjejerna var prematurer).
Nu senast födde jag som vanligt men jag hade unghäst som inte hade hunnit få åldern inne än så det dröjde med ridningen av den orsaken. Hade jag haft ridbar häst hade jag nog kört igång med ridning efter en månad (har haft en månads hästvakt efter förlossningen båda gångerna och det har varit toppen för mig).

Klokt att du inte sätter dig upp i 6:e månaden, graviditeten är ju rätt kort tid i jämförelse med ens ridbara tid i livet.

Jag väntade sju veckor, i och med att hästen hade rullat fast i boxen och gjort illa sig :(
Annars hade jag nog ridit efter två-tre veckor.

För mig tog det 4 månader efter ett akutsnitt som tjorvade med läkningen. Min läkare ville att jag skulle vänta i 6 månader, men jag kunde inte hålla mig och tjuvstartade med att åka häst på snälla fjordingar. Min unghäst red jag inte förrän det hade gått 6 månader.

Jag hade foglossningar under grav också, så jag förstår vad du menar med att det kliar i fingrarna. :)

Om en vecka är jag tillåten att börja rida så smått. Då har det gått tolv veckor sen förlossningen... Nu hoppas jag bara grannens erbjudande står kvar, annars kommer jag att få gå med hästabstinens ännu längre :P

Jag satt upp efter 19 dagar. Underbart!! Sltade rida i sjnde månaden, så inte jättelångt uppehåll, men tillräckligt. Hade enekel grav o dito förlossning, dock.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
721
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
419
Senast: gulakatten
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka