Börja rida dressyr på ett 13 årigt avelssto?

Fenestra

Trådstartare
Jag har lite småfunderingar på att låta min dam stå över från aveln tills vår 08 är redo att börja arbetas lite mer med.
Men hon får alltså sitt sjunde föl i år och har inte blivit riden sen hon var 3 år. Lämnade så bra barn så hon "blev kvar" i avelsboxen, alltså ingen skada.

Men hon älskar att komma ut på promenader samt lyssnar mycket bra på rösthjälper, har longerat ett par gånger under mycket korta stunder innan hon blev för tung och det sitter som en smäck. Håller sig på spåret och är väldigt "känslig" för rösthjälper, intressant då hon troligen inte longerats sen hon reds in.

Tror ni att hon kan hålla för lite lättare ridning och dressyrträning när hon inte som ung har ridits eller är det helt galet?
Vet ju att jag har en lång uppbyggnad och det är ju inte alls säkert att hon uppskattar det regelbundet då hon varit mamma i 10 år. Då slipper hon ju givetvis.

Sv: Börja rida dressyr på ett 13 årigt avelssto?

Ingen som har en fundering kring detta?
Som sagt det blir ju inte rörelser för svår klass som ska ridas.

Tror det borde funka :) bara man tar det lugnt med igångsättingen så hon hinner stärka leder och senor...

Klart du ska testa! Blir kanske nästan som att rida in på nytt, kanske bara hänga på den de första gångerna om den inte är sutten på sen den var 3.

jag red ett avelssto förra året när hon var ledig från föl, hon är född 1996, inriden när hon var tre år föör 3 årstestet, riden bara någon månad innan hon gick in i avelsboxen. har fått ett par föl i tyskland och holland och 4 i sverige. vi satte igång henne försiktigt och hon var fullt ridbar, tkt det mest var jättekul så det borde ju inte vara något problem för dig heller!

hejsan, mitt gamla sto red jag in nar hon var 16!!! och hon hade haft 10 fol innan dess, gick jatte bra...hon har inte sa jatte talig senor /ligament eftersom dom aldrig hade anvants..eller ja inte hade hardats pa samma satt, men efter langsam igangsattning och "conditioning wor" sa funkar hon jatte bra..tavlade upp till 1 meter hoppning med henne , med manga rosetter!!

Sätt igång. Jag satte igång en 12-årig valack som var i ganska dålig kondition, snudd på vanvård. Med honom var det så att han blev rejält muskeltrött och behövde viloperioder och mycket lång uppbyggnad precis som du säger.

När man sätter igång en häst tycker jag det är bra om man rider varannan dag i början. Det blir ju en hel del belastning när man sitter upp på en otränad häst. Övriga dagar kan man gärna tömköra eller någon annan avsutten träning

Tack för alla era svar! Jag tror att hon skulle tycka det var jätte härligt att få göra ngt annat än att gå i hagen med föl.
Mycket tacksam att hålla på med.
Men som det ser ut så blir det betäckning i år igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama