Sv: Börja om på nytt?
kl
Jag har haft ett rejält uppehåll från FT-banorna fram tills i år. I maj startade jag min första fälttävlan sedan 2003, vilket borde bli sisådär 8 år sen...
Uppehållet berodde på en massa olika anledningar: ny häst, massor av jobb, plugg, trasig rygg osv. Fälttävlan kräver ju aningens mer än vad bara lite banhoppning & dressyr gör.
(Tycker jag iaf.)
Som sagt, i år fick jag äntligen tummen ur och tog mig ut på FT-banan igen - vilken lycka!
Visst, det tar lite tid innan man börjar hitta känslan i terrängen igen, speciellt när man sitter på en grön häst, men det är helt underbart.
Tävlandet har gått framåt:
1. En okej debut i maj,
2. En ganska hygglig start i juli.
3. Helt katastrofal runda i augusti.
4. följt av en
perfekt runda i september.
Den sistnämnda: Jag har ALDRIG varit så nöjd efter en tävling i hela mitt liv! Tårarna flödade nerför kinderna efter terrängen och det var en bisarr känslostorm. Kombinationen av att klara en förhållandevis knixig terräng (främst pga underlaget) och känslan av att hästen för första gången "sökte hindren" i terrängen utlöste en galen glädje!
Är ingen duvunge på tävlingsbanorna - har ridit ganska högt i tonåren, men sista 5-10 åren har tävlandet stått tillbaka för andra saker. Därför var jag väldigt oförberedd på min egen reaktion!
Men för att komma tillbaka till TS fråga: Jepp, det går alldeles utmärkt att ta uppehåll från FT och sen komma tillbaka.
Antar att ett längre uppehåll, som mitt, kräver lite längre inkörstid innan man hittar det riktiga flytet igen.
Mitt tips skulle nog vara att fokusera främst på att hitta ett bra grundtempo igen. Även om jag inte har svårt för att galoppera fort (ehrm) så kräver det ändå lite jobb för att hitta ett bra, stabilt tävlingstempo.
Annars är det bara att köra på!