Börja om på nytt?

quigley

Trådstartare
Någon som haft ett uppehåll från FT och sen börjat på nytt? Hur upplevde ni det att komma tillbaka?

Efter ett år utan FT funderar jag på att börja igen och undrar om någon har erfarenheter eller något man ska tänka på?

Senast ändrad:
Sv: Börja om på nytt?

Hmm.. ja, jag har ju inte ridit en enda FT i år men jag tänker garanterat rida nästa år om bara hästen inte hittar på nåt tok. Jag red första säsongen förra året vilket gick bra, så jag har inte ens reflekterat över att det skulle vara något speciellt att rida igen nästa år..
Känns som att ett år inte är så långt uppehåll?

Halvt KL

Ett tips är dock att läsa på om alla regler, som väl har ändrats tusen gånger dom senaste åren. Jag såg ut såhär; :eek: när jag fick allt med ryttarböcker och signaturer hit och dit förklarat för mig, haha.

Annars är det väl bara att köra på :-)

Hmm.. ja, jag har ju inte ridit en enda FT i år men jag tänker garanterat rida nästa år om bara hästen inte hittar på nåt tok. Jag red första säsongen förra året vilket gick bra, så jag har inte ens reflekterat över att det skulle vara något speciellt att rida igen nästa år..
Känns som att ett år inte är så långt uppehåll?

Jag tänkte inte just på själva tävlandet utan hela upplägget. Över ett år sen jag red terräng och mer än 6 mån sen jag hoppade sist.

Har du dressyrat hela året? Har du kvar Zeb förresten?

Jo jag har ridit ordentligt (MSVB dress) men inte hoppat på ett halvår och sista terrängen var i tågarp förra året, lätt klass.

Nej tyvärr. Han blev skadad, samma skada som innan som inte blev bättre heller.:cry::cry::cry: Det var väldigt tufft och jag trodde verkligen han skulle klara det men nej tyvärr. :cry::cry::cry:

kl

Jag har haft ett rejält uppehåll från FT-banorna fram tills i år. I maj startade jag min första fälttävlan sedan 2003, vilket borde bli sisådär 8 år sen...
Uppehållet berodde på en massa olika anledningar: ny häst, massor av jobb, plugg, trasig rygg osv. Fälttävlan kräver ju aningens mer än vad bara lite banhoppning & dressyr gör.
(Tycker jag iaf.) :)

Som sagt, i år fick jag äntligen tummen ur och tog mig ut på FT-banan igen - vilken lycka!
Visst, det tar lite tid innan man börjar hitta känslan i terrängen igen, speciellt när man sitter på en grön häst, men det är helt underbart.
Tävlandet har gått framåt:
1. En okej debut i maj,
2. En ganska hygglig start i juli.
3. Helt katastrofal runda i augusti.
4. följt av en perfekt runda i september.
Den sistnämnda: Jag har ALDRIG varit så nöjd efter en tävling i hela mitt liv! Tårarna flödade nerför kinderna efter terrängen och det var en bisarr känslostorm. Kombinationen av att klara en förhållandevis knixig terräng (främst pga underlaget) och känslan av att hästen för första gången "sökte hindren" i terrängen utlöste en galen glädje!
Är ingen duvunge på tävlingsbanorna - har ridit ganska högt i tonåren, men sista 5-10 åren har tävlandet stått tillbaka för andra saker. Därför var jag väldigt oförberedd på min egen reaktion!
:D

Men för att komma tillbaka till TS fråga: Jepp, det går alldeles utmärkt att ta uppehåll från FT och sen komma tillbaka.
Antar att ett längre uppehåll, som mitt, kräver lite längre inkörstid innan man hittar det riktiga flytet igen.
Mitt tips skulle nog vara att fokusera främst på att hitta ett bra grundtempo igen. Även om jag inte har svårt för att galoppera fort (ehrm) så kräver det ändå lite jobb för att hitta ett bra, stabilt tävlingstempo.
Annars är det bara att köra på!
:)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 369
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 638
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka