Börja med hösilage

A

Asterix

Ska börja fodra min gosse med hösilage nu denna vecka. Har inte gjort det förut...
Hur mycket motsvarar det vanligt hö ? Han får 10 kg vanligt. På ett ungefär hur mycket bör jag ge i hösilage för att de ska vara lika.. Mer eller mindre?

Sv: Börja med hösilage

Det är mer vatten i silage, så du ska ge mer än med hö för att få i hästen samma kg torrsubstans.

MEN det beror ju helt på vilka värden du har i hösilaget. Och så klart; vilken ts-halt du har! Har du ts på 50 % så blir dt ju 34 % skillnad mot hö (som har 84 % ts)

Helt rätt, du måste kolla ts-halten. OCH näringsvärdena! De är ju inte automatiskt desamma (om inte detta är skördat på samma fält vid samma tidpunkt...)
Så det är bara att skaffa analys på båda partierna!

För att hästen ska få sitt behov av grovfoder tillgodosett ska de äta MINST (det är verkligen miniminivå, bör alltid vara högre) 1 kg torrsubstans per 100 kg häst.
Det blir CIRKA 1,2 kg hö och CIRKA 1,8 kg hösilage, beror som sagt helt på vattenhalten, men det kan du ju räkna ut när du har analysen. Om du bara utgår från ts-skillnad (vilket du alltså inte bör göra, det är verkligen lotteri)så hamnar du på ca 15 kg hösilage. Men det säger som sagt ingenting om huruvida hästen får i sig sitt näringsbehov eller inte, för det behöver du analys.

Hej! :D
Om du köper av FE som vi gjorde så har jag analysen om du vill ha den! :D det är väldigt väldigt torrt silage, så du ska inte behöva lägga till mkt alls jmf. med hö - ett par kg sisådär.

jag har totala analysen om du vill ha, pm:a isåfall.
Hoppas allt är bra med er i övrigt! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka