Börja med fälttävlan, hur går man tillväga?

Springsteen

Trådstartare
Jo, har börjat hoppa min dressyr ponny och fick idag höra av hopptränaren att hon har kvalitéer för att kunna hoppa fälttävlan på runt SM nivå med träning.

Det tyckte jag lät trevligt, så varför inte prova på?

Men nu till frågan -

Men hur gör man? Jag har förstått att man måste gå en kurs för att få något slags "körkort" för fälttävlan? är det något annat speciellt man bör tänka på?

Andra matnyttiga tips motages varmt! :D

Ska sätta mig och bläddra i TR nu.

Senast ändrad:
Sv: Börja med fälttävlan, hur går man tillväga?

Va kul! Välkommen i gänget. Du får lära dig det mesta när du går kursen för fälttävlansmärket och mycket kan du läsa dig till i TR (som tyvärr inte finns i tryck än :angel:) Det är jättemycke ändringar på klasser, kval och bedömningar i år så skippa att läsa den biten tills nya TR kommer, men hur det går till i stort är detsamma så det kan du läsa dig till redan nu

Hoppas du gillar att vara ute och åka.... för har du ponny och siktar mot SM kommer du att få göra många långa resor ;)

Tack!

Nja jag är väll en glad nybörjare när det gäller hoppning :angel: Hoppade min första 100-110 bana idag, har hoppat ponnyn kanske 10 gånger sammanlagt på 3 år
så jag kan inte så mycket, men hon är bussig, modig och hoppar allt jag styr henne mot.

Men SM blir det kanske inte, men det vore kul och se hur det skulle fungera med henne!

Resa är inget problem, ponnyn är gudasnäll att köra, lasta och är bara allmänt snäll i allt.

Då blir det antagligen till att vänta tills TR trycks då?

Kolla i den nålade tråden Klasser m.m där står lite om hur man tar fälttävlanskort och sånt.
Och i tråden Nya kvalregler, om alla ändringar. Fast för D-ponny är det inte så mycket som är ändrat förutom att du måste kvala i hoppning.
Så en bra idé kan vara att åka ut och rida några LC hoppningar nu i vår så du är kvalad till debutant sen när du har tagit kort och allt :)

Tack :bow:
Okej, så jag måste rida två LC klasser nolla för att kvala?

Nej, två klasser med antingen 4fel i varje (tidsfel räknas ej) eller 0 i en och 8 i en. Alltså 8 fel sammanlagt. Och kom ihåg att du måste kunna visa att du har gjort kvalen, tex. en lapp från ÖD eller liknande. Det ska sen skrivas in i en ryttarbok när den kommer ut.

Kom på att de förresten har ändrat höjden i deb. för D-ponny. Det är 80 nu. Står 70 i den nålade tråden. Om jag har fattat det rätt iaf, jag rider själv inte ponny så jag är inte så insatt :angel:

Okej! Jag har skummat igenom tråden nu, jobbigt med de nya reglerna bara!

Haha, det kan jag lova dig att du inte är den enda som tycker :angel:

Men jag kan förstå att de kan vara nödvändiga med tanke på alla dödsfall och olycksfall.

Men Den högsta klassen i fälttävlan på ponny i terrängen är 100 cm?

Nja jag tror att vissa hinder får vara 110cm nu. Men du tänk inte så mycket på höjden, det är inte den som är svårigheten i fälttävlan.

Nej då, det förstår jag med, funderade bara över hur högt det var :)

Liknande trådar

Hoppning Har tagit mig an syrrans varmblods sto som är 10år och ska hoppa in henne. Hästen i fråga har varit ridhäst i ca 3år och tävlas i...
Svar
6
· Visningar
1 881
Senast: vildros
·
Fälttävlan Jag har under en längre tid (flera år) velat börja med fälttävlan "på riktigt". Har varit i Skatteberga och tränat för LC m fl ett par...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: mammaBerg
·
Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 528
Träning Och grundutbildad? Välutbildad? Det känns som ganska flytade begrepp. Enl. Wrangel var väl en grundutb häst utb runt LA hopp, dressyr...
2
Svar
26
· Visningar
5 193
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar